Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslarsson

vilken oktan till Albin O21

Rekommendera Poster

Hej. Har en Albin O21 bensinare. Får så mycket olika tips på vilken bensin man ska köra på. Någon som kan ge ett bra svar på frågan om det är bäst med 95 eller 98 eller om det är strunt samma. mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev magnuslarsson:

Hej. Har en Albin O21 bensinare. Får så mycket olika tips på vilken bensin man ska köra på. Någon som kan ge ett bra svar på frågan om det är bäst med 95 eller 98 eller om det är strunt samma. mvh Magnus

Den lär inte självantända 95 av kopressionen så det spelar ingen roll.

Jag körde 95 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oktantalet visar bränslets förmåga att förhindra att blandningen av bensin och luft självantänder (så kallad knackning) i motorns cylinder, vilket sliter på motorn och minskar bränsleekonomin.

Ju högre oktantal bensinen har, desto effektivare förhindrar den knackning i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att frågan kommit upp beroende på blyersättning!

 

Jag ska svara lite diplomatiskt, din maskin mår inte illa av lite blyersättning, men jag anser att det inte behövs om du kör lite "på lätten" med din maskin.

Men skulle det vara så att du kör på maxvarv timma efter timma hela dagarna kan du hälla i lite för att bara vara helt säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev condmaster:

Oktantalet visar bränslets förmåga att förhindra att blandningen av bensin och luft självantänder (så kallad knackning) i motorns cylinder, vilket sliter på motorn och minskar bränsleekonomin.

Ju högre oktantal bensinen har, desto effektivare förhindrar den knackning i motorn.

 

Rätt så, men det blir nog aldrig aktuellt i en O21a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev magnuslarsson:

Hej. är inte helt med på det där med kompressionskommentaren. förtydliga gärna😃

Högt oktantal kräver högre komression än lågt, för att självantända. O21 har väl ingen yberkompression.

Blir motorn väldigt varm självantänder det lättare.

Var aldrig med om att min gamla o21a skulle visa tendenser på sånt, inte ens när jag hade phoblem med kylningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

98 oktan är alltid bättre. Inte för oktantalet, men att den innehåller mindre etanol, som blandar sig med vatten, och gör bland annat  att vattenavskiljarna inte fungerar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, tror också att detta med 98 oktan var ett smått desperat sätt undvika etanolinblandning!?
    [Skälet till denna rekommendation var att vissa av Albins Solex-förgasare brandfarligt kunde läcka bensin. Alltså flöda över ner i kölsvinet p.g.a. upphakad förgasarflottör. I vissa av dessa förgasare var det så förbaskat trångt i flottörhuset att även en minimal uppsvällning av plastflottörerna kunde orsaka upphakning. Plasten i dessa flytkroppar sväller tydligen pyttelitet då sprit/etanol finns i bränslet? För mer detaljer och foton kring detta kan man googla mina gamla foruminlägg: albin förgasare etanol "thomas-1" site:maringuiden.se. Nya flottörer i mässing för berörda förgasare togs fram, kan exempelvis köpas här.]


Själv körde jag min O11:a utan problem på s.k. 4-takts alkylatbensin (95oktan) i många år!       
   Alkylat är en miljövänlig "motorsågsbensin" utan tillsatser, nästan helt luktfri, ingen etanol eller andra tillsatser, sotar nästan inget alls ens vid usel förbränning i kall motor.
Men något dyrare än vanlig bensin. Fast bara ca 25% dyrare ifall man kan hitta de fåtal  tappar som har särskild bensinpump. Här en karta.  

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Rollen:

98 oktan är alltid bättre. Inte för oktantalet, men att den innehåller mindre etanol, som blandar sig med vatten, och gör bland annat  att vattenavskiljarna inte fungerar. 

Tyvärr så är i de allra flesta fall lika stor inblandning av etanol i 98-oktanig bensin.

För några år sedan ringde jag runt till bensinbolagens teknikavdelningar för att hitta etanolfri bensin och det visade sig vara mycket svårt.

Bolagen levererar till varandra och beroende på var i landet du köper bensinen får du olika kvalitet.

Sista säkra kortet var Shell V-Power men jag tror du får etanol där också idag.

Skulle vara kul om någon gjorde samma koll idag, själv har jag inte längre så stort behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför vill vissa så ruskigt gärna slippa den vattenabsorberande etanolen på vattnet och sedan köper samma vissa karburatorsprit (etanol) och häller i tanken på land (i bilen).

 

Mycket besynnerligt...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mackey:

Varför vill vissa så ruskigt gärna slippa den vattenabsorberande etanolen på vattnet och sedan köper samma vissa karburatorsprit (etanol) och häller i tanken på land (i bilen).

 

Mycket besynnerligt...

Det är väl ytterst få som har vattenavskiljare på bilen, i båten är en dylik anordning snarare regel, men med sprit i bränslet är det svårt att få till någon bra funktion på vattenavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Pentax:

men med sprit i bränslet är det svårt att få till någon bra funktion på vattenavskiljaren.

Jo, och det är ju exakt att inte avskilja vatten man eftersträvar på bilen så varför inte på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ang. Magnuslarsons O 21 vilken fantastisk motor, där kan man vetkligen tala om att den går som en "symaskin"

Caribic skrev om flottören, den har jag också upplev. Kompisen hade en båt med en O 21:a, när vi stannade i varje sluss i Göta Kanal var det bogsering ut som gällde. Flottören svällde när motorn stod still.

Sköt motorn väl och den håller i många år.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...