Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jMollerstrom

Startmotor Yamaha 115 hk

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

 

jag har problem med att min motor upplevs som svårstartad.

när den väl är igång så går den som en klocka och har inga som helst problem i övrigt!

det som jag upplever är problemet är att motorn ändå är så pass sliten att den inte startar på en sekund, men att den hade startat om man bara dragit startmotorn i ett par sekunder extra.

problemet är att så fort motorn tänder så är det som att en sensor i startmotorn gör att den slår av. Men det händer liksom för tidigt. Så att motorn hinner inte riktigt ta fart!

är det en funktion som är tänkt att vara så eller är det fel på startmotorn? Jag menar en bils startmotor har ju ingen sån spärr som gör att den slår av när den börjar tända! Då hade ju ingen bil äldre än 5 år startat! Går den här ”funktionen” att koppla bort eller lura?

 

Tacksam för tips, trix, kunskap och info om ni haft samma problem eller vet vad det kan va !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ingen sensor utan en mekanisk så kallad bendix, dvs. när startmotorn snurrar "slungas" det lilla kugghjulet upp mot kuggkransen på svänghjulet och drar runt motorn. Då motorn startar börjar svänghjulet rotera snabbare och bendixen/det lilla kugghjulet släpper. Helt mekanisk konstruktion alltså och tyvärr inget du kan justera eller koppla förbi, dock kan du ju prova smörja den lite (lite lättflytande olja på axeln som det lilla kugghjulet sitter/glider på, du ser detta om du kollar vid startmotorn). Hjälper knappast ditt problem men den ska ju ändå gå lätt och vara lätt smord och kan kanske göra att den greppar bättre? Du bör nog kolla på motorn i första hand för att se varför den inte startar.

Redigerad av AndreasR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgår från att det är en 2t med manuell choke. Om det bara sker med kall motor, låter det för mig som att du är lite snål på choken eller inte pumpar på blåsan innan start. Mycket bra och pålitliga maskiner generellt.

 

En välservad bil startar alltid direkt. Nyare bilar brukar dock kräva 4-5varv för att lokalisera var kam och vevsensorerna befinner sig. En gammal V70 eller Golf från -90talet brukar gå igång bara man tittar på nyckeln om allt är i bra skick:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag chokar lagom :) chokar man inte så händer inte mycket! Chockar man för mycket så slutar den ju tända efter ett tag och surar. Men som sagt startmotorn slår ju av innan senhinnor starta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev AndreasR:

Det är ingen sensor utan en mekanisk så kallad bendix, dvs. när startmotorn snurrar "slungas" det lilla kugghjulet upp mot kuggkransen på svänghjulet och drar runt motorn. Då motorn startar börjar svänghjulet rotera snabbare och bendixen/det lilla kugghjulet släpper. Helt mekanisk konstruktion alltså och tyvärr inget du kan justera eller koppla förbi, dock kan du ju prova smörja den lite (lite lättflytande olja på axeln som det lilla kugghjulet sitter/glider på, du ser detta om du kollar vid startmotorn). Hjälper knappast ditt problem men den ska ju ändå gå lätt och vara lätt smord och kan kanske göra att den greppar bättre? Du bör nog kolla på motorn i första hand för att se varför den inte startar.

Kan det vara så att startmotorn är för dålig och går för sakta. Varpå det krävs mindre fart på motorn för att bendixen skall falla ner ? Så den minimala knuff den får av att motorn tänder för första gången räcker för att den skall falla ner men skall i själva verket ha tillräckligt snabb fart för att fortsätta greppa ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och du har en del gas samtidigt?

 

Bendixen släpper vid ett visst varvtal. Startmotorn snurrar nog som den ska. Dessa snurror går igång bara den roterar mer eller mindre...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mange, får de bensin och gnista så ska de gå. Tror inte problemet sitter i startmotorn. Du har självklart fräsch bensin, pumpat blåsan, har på grundgas dvs. de grundläggande grejerna? Har den funkat bra förr men plötsligt börjat få detta problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Den har så länge jag haft den vart väldigt svårstartad! Men den svarar jättefint på minsta rörelse av reglaget och gått som en väloljad symaskin när den väl startat! Jag har dock några frågor från er kunniga. Under tändningslåset sitter en spak som jag brukar använda för att starta upp båten. Liksom pumpar den tills jag börjar höra att båten börjar dra igång och startmotorn slår av. Sen väntat lite och dratt runt igen och det brukade få den att starta, men efter ett tag behövde jag upprepa detta ett par gånger innan jag fick igång den. Efter ytterligare ett tag behövde jag hålla på i typ en kvart och göra så här innan den startade. Nu i går fick jag anse mig besegrad! Det känns som den är på håret hela tiden att starta. Den tänder till ett par puffar sen slår startmotorn av och den klarar sig liksom inte. Tidigare när jag har lyckats starta den så har den precis hållt kvar och puffat sakta i ett par sekunder, kanske 5-6 och sen varvat upp och betett sig normalt igen. Vad kan detta vara? Den är servad och får bränsle! Nya tändstift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, där har du felet...

 

Spaken är choken. När du håller spaken i aktiverat läge fälls ett spjäll och choken är aktiverad. Släpper du spaken återgår spjället.

 

Rätt sätt är att hålla kvar spaken i aktiverat läge tills motorn går igång och då direkt släppa den. Gör du så och har lite gas kommer det nog funka som det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goda nyheter gott folk! Tröttnade och släpade dit en polare som hjälpte mig felsöka! Till slut kom vi fram till att det är kopplingen till tanken som krångla! Och jag har helt enkelt haft fel uppfattning av hur blåsan skall ”kännas” han tryckte in och ut den några gånger och sen sa han, känn nu. Och sen startade den direkt som en klocka! Så nu är det jag som åker och köper nu bränsleslang, kopplingar och ny blåsa. För att vara på säkra sidan! 

 

Tackar ödmjukast för all hjälp!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...