Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tessin

Renovering eller byte av Mercruiser

Rekommendera Poster

Har börjat fundera på om det kan vara dags för en större genomgång av motorn alt byte till ny. Den har varit med sedan 1997. Motorn är en Mercruiser 5,7 som visserligen går fint, men jag får titt som tätt höra att risk för haveri pga t ex rost gör att man bör ha fräschare grejer. Motorn är sjövattenkyld.

 

En ny motor är förstås en större investering, men ger samtidigt större trygghet. Kan ett alternativ vara att göra en total renovering och bara byta det som behöver bytas, t ex blocken? 

 

Någon som har kloka tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En renovering kan många gånger spara tusenlappar. Om maskin oavsett skal upp och få en genomgång så rekommenderar jag att ta offert på renovering och väga det mot eventuell ersättare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa longblock är så billigt att det knappast är någon större idé att renovera. 

 

Jag skulle dessutom tveka att renovera en sjövattenkyld motor just pga risken för gravrost i blocket. Renoveringen tar inte bort rosten i kylkanalerna. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är renoverat förra året, dock en bigblock 7,4. Nytt block men renoverade toppar. Flyttade över all kringutrustning men nya limpor och knän. Kan man göra allt själv så blir det billigare och säkrare, litar bara på mig själv när det gäller min båt. Plus att man får kunskap om sin morot som jobbar i båten.

 

Helsats sötvattenkylning är mitt stora tips oavsett renovering eller köpa nytt. Spar motor i alla vinklar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte tillräckligt för att göra jobbet själv. Men ett förslag kan alltså vara att köpa longblock och montera över den kringutrustning som funkar. På det sättet kommer man ifrån risken med rost i kanalerna? 

 

Vad kan prislappen för ett sådant köp och arbete landa på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan en komplett renoverad på Blocket för 25.000kr med kvitto.

 

Arbetet kan jag tyvärr inte svara på, gör allt själv. Men hos min marina tar dom minst 1000kr/timme plus moms.

 

Hitta en motor och släng ut en annons på Blocket/Facebook osv på köpes tjänst med att montera ur och i för ett FAST pris.

Alt 2, begär in offerter från firmor i din närhet på ett FAST pris.

 

Att lyfta i och ur tar bara en dag.

Vart finns båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Gelis om Jonas.

 

Sedan vill jag inflika en kommentar angående renoverade motorer som säljs billigt via olika amerikaimportbolag.

 

Jag har bara egen erfarenhet av två sådana, den ena fungerade kalas och den andra bjöd på lyftarslammer efter bara ett fåtal timmar (säljaren erbjöd sig att bjuda på ett mirakelmedel att hälla i oljan för att fixa felet...). 

Det är ju bara att räkna baklänges från de 25000 som ett longblock kostar i Sverige och fundera på vad snubben som renoverar motorn får per timme samt vad utgångsmaterialet är i för skick för att man ska lista ut att han inte är direkt överbetald och att det är skitdåliga grejer han börjar med.

 

Ibland blir det säkert bra men lika ofta inte, tror min erfarenhet med 50/50 stämmer ganska bra. Jag skulle inte automatiskt avstå från att köpa en båt med en sådan motor i om den visat sig fungera i säg 50 timmar. Men aldrig mer att jag köper en själv och installerar på vinst och förlust.

 

Köp typ denna och montera sötvattenkylning om du inte vill renovera

https://www.blocket.se/stockholm/Komplett_V8__350__5_7_liter__2017_84427654.htm?ca=11&w=3

 

Eller

https://www.blocket.se/stockholm/Mercruiser_350_MPI_Komplett_Motor_70839373.htm?ca=11&w=3

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...