Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ashlaban

Laga toppskikt på plastbåt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi är nyblivna båtägare som skulle vilja ha lite feedback från er båtexperter!

Båten har ett plastskrov där vi skulle behöva fixa skador i toppskiktet. Vi tror det är gel coat (vet inte om det är epoxybaserad eller polyesterbaserad) + lack. Vi hade tänkt punktlaga skadorna i år och byta ut toppskiktet först nästa år.

 

Skrovet har några skador under vattenlinjen, vid kölen är toppskiktet bortnött så pass att plastskrovet blottats. Vid rodret finns ett ställe där ytskiktet är kvar men plasten har blivit deformerat.

 

Vi har slipat bort toppskiktet runt dess skador och funderar nu på att applicera epoxy och sedan lacka ovanpå. Epoxy eftersom vi inte är helt säkra på vilken typ av gel coat det är tänker vi att det är säkrast att köra på det (eftersom polyester fäster dåligt). Vad tror ni om den idén?

 

Vi har också hört att man bör applicera epoxy i minst +18 grader, hur hårt krav är det här? Någon som har erfarenheter från att använda vid lägre?

 

Helena och Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det r svårt med gelcoat på epoxy, säga fästa dåligt.

 

Det här är en sjukdom som många verka drabbas av som nyblivna båtägare. Mitt råd är att vänta ett år. Kanske har ni sålt båten och köpt en annan eller insett att de där skadorna som ändå kommer tillbaka inte gör något.  

 

Edit: jag gillar att ha snyggt och prydligt och att laga sånt som inte behöver lagas men första året spenderar man med fördel på att prova ut en bra fikakorg istället :) har fixat mycket på min båt men prioriteringarna ändrades kraftigt efter första året.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, det låter som visdomsord det där! Vi är väl båda två lite perfektionister och tycker om att ha det "snyggt och prydligt" :)

 

Sedan är det ju alltid så när man är ny att det är svårt att veta vad som är rätt och viktigt göra när det kommer till underhåll och så. Tackar för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten kan ha både lack och gelcoat ytterst. Det är bra om ni först tar reda på vilket för det avgör helt hur ni bör gå vidare. 

Vilka lacker (om några) som går att lägga utanpå epoxy vet jag inte då jag bara jobbat med polyester och gel-/topcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent omsider, men tack återigen för all assistans!

Tänkte bara följa upp med hur det gick för oss med båten, även om det börjar bli ett tag sedan vi lagade nu.

 

Vi bestämde oss för att tillfälligt använda gelcoat på de ställen som vi ville skydda lite. Förhoppningsvis bättre än inget, inte snyggt utan bara för att skydda denna säsong. Till nästa säsong blir det till att göra om hela skrovet så det går att titta på åbäket också! :D

 

Screenshot 2019-09-07 at 17.32.25.jpg

Redigerad av ashlaban
Add image

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Är det en plastat plywood-båt..?

Det ser ut att kunna vara en Arabesque 30, den första modellen med slag. Ganska säker på att de har vanligt plast skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, det är en Arabesque med plastskrov! Gammal som gatan, med helt sjöduglig är hon :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nyblivna båtägare så tycker jag att ni gjort ett utmärkt väl. En stadig och styv tös med fin inredning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...