Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Svenjac

Läcker in färskvatten i sovkabinen

Rekommendera Poster

HAR ETT PROBLEM MED TARGA 27 SOM ÄR EN FULLSTÄNDIG GÅTA OCH OERHÖRT TACKSAM FÖR ALL HJÄLP ELLER IDÉER KRING DETTA.  Det ligger färskvatten på durken i hytten när jag har färskvatten i tanken. Om tanken är tom så är där torrt. Har smakat på vattnet så det är helt klart färskvatten. Kan inte se någon spricka eller läcka. Kan inte heller förstå varför färskvattnet skulle dras så långt akteröver när det inte finns någon dusch i aktern. Färskvattnet är endast till diskhon som finns i styrhytten. Tacksam för tips. Det är inga stora mängder. Kanske några deciliter under en veckas tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite otydligt inlägg. Men du menar alltså att det ligger vatten durken i hytten. Mitt på golvet? Då har jag inte en aning. Om det ligger under durken så skulle jag kolla fästena till grabbräcket så det inte läcker in regnvatten den vägen.. Angående färskvattnet så har du väl det till toalettens handfat i fören också om jag kommer ihåg en targa 27 rätt. Kolla anslutningar till denna också. Dvs om vattnet är under durken. Lycka till, alltid huvudvärk när vätska dyker upp på obegripliga platser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort TACK för ditt input SheppOhoy. Jo det stämmer, färskvattnet går även till toalettens handfat i fören. Vattnet ligger inte under durken utan ovanpå så skor och strumpor blir blöta om jag är oförsiktig och trampar i det. Är dock små mängder men stor irritation. Golv och upphöjningen av plast till slafarna verkar hermetiskt tillslutna och kan inte se det kommer in regnvatten någonstans. Dessutom sker det bara när jag har vatten i färskvattentanken..  Tack igen för att du tog dig tid att svara SheppOhoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du så du kommer åt att titta på tanken där den sitter ? Gäller det även om tanken inte skulle vara full? För det brukar sitta ett stort lock på ovansidan av tanken (för att kunna rengöra osv) och mitt sånt lock hade jag svårt att få helt tätt. Så om jag hade full tank och det gick lite sjö så skvalpade det upp ur det locket. Alternativt kan det vara anslutningen till tanken som inte är helt tät.

vet inte om du har pvc-koppling eller slang från påfyllningsröret men med tiden kan även sådant ge sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej jMöllerström och stort tack för ditt input.  Ja, vatten kommer på durken oavsett om tanken (som är placerad i fören)  är fylld med 10 liter eller helt full. Har svårt att se hur det skulle kunna komma från ett läckande lock. Anslutning?... ja men ingen vattenledning går så långt bak. Den borde sluta i styrhytten där vasken sitter. Jag ska ta ett foto och lägga in. Det är svårt att begripa ett fel via beskrivning när jag inte kan räkna ut det på något, ens utopiskt sätt, på plats i båten. Men-- jag är oerhört tacksam för alla idéer och förslag. Själv står jag som ett levande frågetecken. Alla andra ytor är snustorra, även i styrhytten där vasken sitter samt på toaletten där fram. Det är bara i sovhytten det ligger lite vatten på durken. Ingenting, någonstans för övrigt. Inga synliga regnvattenläckor någonstans och all plast verkar hermetiskt tät.  Detta övergår mitt förstånd

 

 

Redigerad av Svenjac
tillägg beskrivning av fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja ta du bild! Det är ett synnerligen underligt problem du brottas med! När du fyller på tanken ? Vart gör du det då? Du har antagligen ett tanklock någonstans vid relingen ? Sitter det locket mer akter ut? Kan ju hända att det läcker vid tanklocket och rinner längs skrovet och ut på durken. Och att du då upplever det som att det är för att du har vatten i tanken men i själva verket så är det för att du har ”fyllt på tanken”, försöker inte dumförklara dig eller så om jag tjatar om simpla grejer. Tänkte bara spotta lite idéer!

Redigerad av jMollerstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack än en gång  .. Bara tacksam att du spottar grejor-- det är vad jag hoppades på !. Jag har två påfyllnader längst fram i fören. En är till Diesel ( den tanken sitter under durken i styrhytten) också har jag en till färskvatten på styrbords sida, även den längst fram i fören. Problemet finns dör så länge jag har färskvatten i tanken oavsett om den är fylld till brädden eller om det endast ligger 10 liter och skvalpar på botten av tanken. Tror du får en mycket bättre uppfattning om jag lägger in några relevanta foton . Kan dock inte göras förrän i morgon eftermiddag.  Än en gång: Tack för att du engagerat dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser vägen ut från färskvattentanken till där vattnet visar sig? Är det långt? Annars, kan du frilägga den vägen (ta bort durkar och annat)?

Om det fungerar har jag ett tips till felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen. Det är c:a 5 ,meter från vattentanken till där det ligger vatten på durken,  Går inte all frilägga den vägen eftersom bl.a dieseltanken , toalett etc ligger imellan.  Hade vattnet krupit längs botten på båten så hade det mynnat ut i motorrummet som är i aktern

 

targa invändigt.jpg

Redigerad av Svenjac
Tagit bild från samma Targa på nätet. Vattnet ligger på durken mellan bäddarna styrbord sida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då skulle jag först tömma ur allt vatten från färskvattentanken.  
Sedan torka riktigt torrt överallt där man kommer åt på vägen från tanken till problemstället.

Därefter lägga ut hushållspapper på alla golv man kommer åt på vägen från tanken till problemstället.
Dubbelkolla att allt är torrt.
Sedan ha någon att bevaka problemstället, någon annan att bevaka alla papper och en tredje som försiktigt fyller färskvattentanken. 
Tror du förstår hur du ska fullfölja felsökningen.


 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var ett väldigt bra knep som jag måste prova. Tack !!! Baxlaget!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill bara för anständighetens skull berätta att jag gjorde som Baxlaget föreslog. Täckte allt med hushållspapper där jag tidigare fått moppa upp vattnet.och hällde därefter på färskvatten.  Inte en droppe har kommit in på tre dagar trots körning i ganska hård sjö dessutom.  Båten har legat i vattnet över vintern så jag kan inte få det till att ha varit annat än kondensvatten.  Stort tack till alla för visat engagemang. Önskar alla en fantastisk båt-sommar.

Redigerad av Svenjac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det regnat de senaste tre dagarna?

 

Själv hade jag en mystisk läcka, det rann in små mängder vatten på en hylla över en av kojerna.

efter att har skruvat ut en del inredning kunde jag spåra läckan till foten till en mantågsstötta, vattnet hade runnit ovanpå en färskvattenslang in till toaletten, där hade det sedan runnit vidare runt en flexislang med elkablar.

Fasiken vad jag letat efter den läckan, trodde först att det var slangarna till kranen till handfatet, sedan trodde jag det var handfatats avloppslang, sedan att det någonstans rann i vatten i det där kabelröret...

 

Så det blev idag demontering av mantågstöttor, och under två av dem fanns tydliga spår av vatteninträngning. Antagligen har dessa fått en smäll vid någon misslyckad tilläggning och fästhålen har blivit ovala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg och tack för ditt input. Ja det har regnat. En av de sista tre dagarna kom det 25mm så jag hoppas fortfarande att det berodde på kondens...-- men osvuret är bäst. Bara att hoppas det förblir torrt annars måste jag söka råd här igen (som jag är mycket tacksam för  ibland får man bar ett hjärnsläpp på de mest självklara saker och behöver en puff i rätt riktning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och råd.  

Har nu hittat felet. Det var Silicon packningen på akterdäck  i nedre kant vid hytten  Har lagt på ny (enkelt gjort). Problemet löst och båten torr :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...