Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Georg_Ohm

Många små projekt.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag lovade ju att starta en tråd och lägga ut litet bilder på några små och något större projekt jag fixat med under föregående höst-vinter och vårsäsong på land.

 

Förarstol och durkar.

Förarstolens piedestal var för låg, fann en förhöjning som en gång suttit under lärarstolen i en övningsspårvagn. Jag vet att den inte är så snygg, men den har rätt höjd. Kanske kan målas på något vis någon annan gång.

Samtidigt som denna fixades och monterades runt jul och nyår tog jag ned durkarna trärena och lackade som mest i åtta lager. International Goldspar, sidenmatt, måhända finns det bättre durklack men jag har god erfarenhet av denna sedan tidigare.

 

Anakarpel.

Detta är värt en egen tråd, lång historia, men nu har jag äntligen ett spel som tycks fungera, har förvisso bara provat 25-30 gånger, men inte i skarpt läge ännu.

Lewmar HX1 med fritt fall och nu med kortlänkad 8 mm kätting, funkade dåligt med den treslagna linan jag hade sedan innan, den vek sig inåt/uppåt och trasslade till det vid upptag. Hade kunnat åtgärdas med en bit rostfri plåt, men jag orkade då inte meka mer med detta utan köpte mig en ankarkätting.

Hålbilden var ju en annan jämfört med det gamla Pro-Fish, så det blev en hel del håltagning i behållaren till lina/kätting, 3 mm rostfri plåt, ja det gick åt några borr och kapskivor. Det blev en del ny eldragning också.

Bland annat modifierades upp/ned knappen med en on/off, den kom förvisso dit redan för två säsonger sedan, men nu är den kopplad så att den bryter all spänning via relä till ankarspelet, tidigare kunde man manövrera ankarspelet från stryrplats två och från den trådlösa fjärrkontrollen även om denna brytare stod i off-läget.

Ja fjärrkontroll... en med sladd, spiralsladd! Mr Wangs teknikbutik i Kinna hjälpte mig med några grejer, för typ 29 kr styck... Sladden var dock dyr, den kommer från släpvagnsaffären....

Så blev det en backkamera också, den bevakar ankare och ankardävert. Det fanns en ledig videoingång i plottern. Låter som enkla installatioer, och det är det också, men jobbig kabeldragning.

 

Ny kabeldregning till lanternor.

Svartdöda kablar i targabågen, dessutom med skavsår.

Drog nya och dolda kablar, kopplingslåda dold på hyttaket, den försågs med multikontakt av militär standard, allt för att underlätta "av- och påmastning".

Diverse antennkablar skall anslutas på linkande sätt, nästa vintersäsong.

Jättetjocka mångledarkabeln till radarn kan jag inte skarva på detta sätt, eller vill inte, så den får vara kvar.

 

Signalhorn.

Mest som en kul grej, men ovanför dörren vid förarplatsen hänger det nu ett lädersnöre att dra i, detta påverkar en bromskontakt till MC eller moped, som jag byggt in i en liten kopplingsbox. Det blev en del ny kabeldragning även här, och signalhornet styrs via relä. Även själva signalhornet fick nya kavlar ilödade.

 

Nya joystickar.

Mr Wang igen, men dom gillar inte gnistbildning över kontakterna varvid det tillfälligtvis blev relän även till dessa. Men joystickar för 95 kr styck kan man nog inte begära för mycket av. Funderar på någon gnistsläckningskrets, 100 ohm + 1uF + diod , kanske... får se.

 

Landström och inverterström...

Har fått sig en genomgång. Bland annat flyttade jag den lilla invertern den med "äkta" sinusvåg på 300 W, den finns nu tillgänglig vid bordet så att den kan försörja dator och TV, TV´n går ju även på 12V men då jag kopplar "bioljud" via båtstereon blir det en massa högfrekvent brum i högtalarna, men inte då jag försörjer TV´n via invertern, troligtvis den swishade solcellsregulatorn som stör igen. Funderar på någon färdigköpt brusreduceringsenhet till regulatorn, eller ny regulator.

Gammal digitalbox till TV togs bort och antennkabeldragningen liksom antennförstärkaren flyttades och fixades i allmänhet.

 

IMG_20190518_132608.jpg

IMG_20190518_132134.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler bilder:

Draglina "nästa hållplats" till signalhorn och hemmagjord fjärrkontroll till ankarspel, med tralierkabel och utan fördröjning.

IMG_20190518_131656.jpg

IMG_20190518_131820.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingsbox till lanternor och signalhorn.

IMG_20190518_131745.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lewmar HX1, monterat och klart.

Även backkameran (i oskärpa).

IMG_20190518_131859small.jpg

IMG_20190518_131851small2.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd!👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...