Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
macks

Hur får jag loss min axel?

Rekommendera Poster

Hej. Har metalliskt missljud i lagret/genomföringen. har därför beslutat mig för att få loss, ta ut axeln.

Men blir inte klok på hur det ska gå till. Hoppas på tips.

Se gärna bilder nedan.

Det är den blåa jag har spenderat en helg på att få loss bultarna ur. Ser ut att vara den klämkoppling som ska loss. Men efter det så släppen inte axel trots hyfsat bankande.

Förklarar gärna mer om vad jag försökt och hur det ser ut, men vill inte lägga för mycket av mina amatörkunskaper som felaktiga antaganden.

 

 

WhatsApp Image 2019-05-18 at 11.36.50.jpeg

WhatsApp Image 2019-05-18 at 11.36.51.jpeg

WhatsApp Image 2019-05-18 at 11.36.51(1).jpeg

WhatsApp Image 2019-05-18 at 11.36.49.jpeg

WhatsApp Image 2019-05-18 at 11.36.50(1).jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är ett hål mitt på klämkopplingen, där kan sitta ett rörstift, spännstift eller en konisk pinne som överför momentet om klämkopplingen av någon anledning släpper, dom som inte har utrustning för att göra kilspår brukar göra så.

 

Lite OT

Ser att du har en hemgjord "joke" man brukar avråda från kardanknutar i axelsystemet då man kan råka ut för lite ovälkomna egenskaper då, men nu har du det så, så jag vill bara passapå och informera lite om detta.

Om du drar isär splainsen på axeln är det oerhört viktigt att de båda knutkorsen linjerar exakt, sedan måste medbringarna vara helt paralella, det är därför trycklagret är uppallat med en massa brickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar skruva i en av skruvarna i klämkopplingen från andra hållet i hålet längst ut på kopplingen. Man skruvar alltså in skruven i det gängade hålet. Sen sticker man in en plåtbit, eller en stor bricka, så tjock som möjligt, i spalten i kopplingen. Man skruvar ner skruven så att den träffar plåten, och lite till. Då spänns klämkopplingen ut, och förhoppningsvis lossnar axeln. Försök få tag i nya gummibussningar till trycklagret, och tryck inte ihop dem så mycket som de är nu. Trycklagret måste linjera med propelleraxeln, inte med kardanaxeln. Hela installationen ser lite amatörmässig ut. Vad man skulle vilja göra är att flytta fram trycklagret i båten, och montera en CV-axel mellan trycklager och backslag. Om man flyttar fram trycklagret kan man montera det åt rätt håll, och få bättre plats för axeltätningen. Som det är nu, kommer man väl inte åt att byta talgfläta utan att dra ur axeln. Helst ska man ha en underhållsfri tätning av typ PSS, eller liknande. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Pentax said:

Hej, det är ett hål mitt på klämkopplingen, där kan sitta ett rörstift, spännstift eller en konisk pinne som överför momentet om klämkopplingen av någon anledning släpper, dom som inte har utrustning för att göra kilspår brukar göra så.

 

Lite OT

Ser att du har en hemgjord "joke" man brukar avråda från kardanknutar i axelsystemet då man kan råka ut för lite ovälkomna egenskaper då, men nu har du det så, så jag vill bara passapå och informera lite om detta.

Om du drar isär splainsen på axeln är det oerhört viktigt att de båda knutkorsen linjerar exakt, sedan måste medbringarna vara helt paralella, det är därför trycklagret är uppallat med en massa brickor.

 

Tack snälla för hjälpen, skall undersöka om den har nämnda stift, känns sannolikt. Tack för tips ang "joke", kommer troligen inte behöva ta isär den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minutes ago, Rollen said:

Man brukar skruva i en av skruvarna i klämkopplingen från andra hållet i hålet längst ut på kopplingen. Man skruvar alltså in skruven i det gängade hålet. Sen sticker man in en plåtbit, eller en stor bricka, så tjock som möjligt, i spalten i kopplingen. Man skruvar ner skruven så att den träffar plåten, och lite till. Då spänns klämkopplingen ut, och förhoppningsvis lossnar axeln. Försök få tag i nya gummibussningar till trycklagret, och tryck inte ihop dem så mycket som de är nu. Trycklagret måste linjera med propelleraxeln, inte med kardanaxeln. Hela installationen ser lite amatörmässig ut. Vad man skulle vilja göra är att flytta fram trycklagret i båten, och montera en CV-axel mellan trycklager och backslag. Om man flyttar fram trycklagret kan man montera det åt rätt håll, och få bättre plats för axeltätningen. Som det är nu, kommer man väl inte åt att byta talgfläta utan att dra ur axeln. Helst ska man ha en underhållsfri tätning av typ PSS, eller liknande. 

Grymt smart tips med brickan och spänna ut, hade aldrig kommit på själv. Tack för tips. I övrigt är jag lite för oerfaren för att fatta exakt vad du skriver, men får läsa några gånger. 🙂 Flytta fram trycklagret är inte en option, iallafall inte just nu, men uppskattar verkligen input. Jajamän, den är amatörmässigt gjord. Båten är en Comet 31, ett halvfabrikat, gjordes bara i typ 30 exemplar, så alla har olika amatörmässiga installationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte fungerar, spänn fast båten, koppla en bogserlina runt propellern och sätt fast andra änden i en traktor. Dra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Om det inte fungerar, spänn fast båten, koppla en bogserlina runt propellern och sätt fast andra änden i en traktor. Dra.

 

Ett skämt hoppas jag. Stödlagret kommer dra all världens väg innan en rostig och trilsk klämkoppling släpper. 

 

Tvinga isär, värm, knacka, olja och så om och om igen tills den ger sig. Om kopplingen inte har kil eller motsvarande kan du låsa kopplingen så den inte kan rotera och sedan vrida för kung och fosterland på propellern, det är hundrafalt mer effektivt än att dra med en traktor och dessutom är belastningen av den typ som backslaget inte har något problem med och stödlagret belastas inte alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev firefish:

Stödlagret kommer dra all världens väg

Förklara gärna vad stödlagret gör om du vill.
 Axiellt stöder det inget (= dit traktorn drar). Radiellt håller det axeln på plats och dämpar vibrationer.

Eller du kanske menade trycklager?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:


 Axiellt stöder det inget (= dit traktorn drar)

Jo, det gör det.

 

Axeln framför stödlagret (eller vad vi nu ska kalla det) har ett knutkors i varje ände och består av två delar som sitter ihop med längsgående splines vilka medger att axeln kan bli kortare längre (vilket den också blir när den roterar om knutkorsen har en vinkel över 0 grader). Googla kardanaxel.

 

Eftersom kardanaxeln MÅSTE kunna variera i längd är den också oförmögen att ta upp några som helst tryckande eller dragande laster.

 

Följaktligen tar stödlagret upp framför allt tryckande last, det är därför det sitter akter om balken det är fäst i, men också dragande last (när man backar).

 Vidare har lagret också den funktionen att det ska se till att vinkeln i knutkorset är rätt relativt det andra främre knutkorset (de ska helst ha samma vinkel). Några radiella laster handlar det i stort sett inte om alls.

 

Utan att veta ett dugg om båten drar jag av kylvattenintagets storlek samt dimensionering av axel och övriga delar i framdrivningen man kan se på bilderna till med en gissning att båten har kanske som mest 100 hästkrafter.

En vanlig båt brukar få ut cirka 500 kilos dragkraft per 100 hk, som tumregel, och då detta sannolikt inte är en bogserbåt är det kanske hälften av det vid backning så säg 250 kilo. 

 

Förutsatt att mina antaganden är rimliga ska lagret och dess infästning klara minst 250 kilo men vi kan väl säga 500 för att ha lite marginal. Nu kan jag ännu mindre om traktorer än om båtar men jag läste en artikeln om en traktor på runt 8 ton som drog över 60 kN, dvs i runda tal 12 gånger mer än vad lagret i fråga kan tänkas vara dimensionerat för.

 

Så jag menar fortfarande att det är olämpligt att "sätt fast andra änden i en traktor. Dra."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Trodde det var en rak axel, inte en växellåda och annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Ok. Trodde det var en rak axel, inte en växellåda och annat

Även raka axlar brukar inte bara vara att dra rakt ut. I så fall skulle de kunna lossna när man backar. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

I så fall skulle de kunna lossna när man backar. 

Men det händer några gånger per år i slussarna på Göta Kanal...

Lite förvånande att det inte lossnat tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...