Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tessin

Kan jag byta limpor och knän när båten ligger i sjön?

Rekommendera Poster

Har en Mercruiser 5,7 där jag fått en spricka på ena limpan. Skulle därför behövs lite hjälp med några frågor.

- Är det helt nödvändigt att byta limpa om det visar sig att den läcker lite? Kan t ex båten fyllas med vatten pga av läckan?

- Om jag ska byta limpor och knän, kam det göras medan båten ligger i sjön?

- Är det svårt att byta limpor och knän? Finns någon film eller liknande som visar hur man gör.

 

Tacksam för alla typer av inspel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lär inte vattenfyllda båten med en trasig limpa men det kan bli ganska blött och skitigt i motorrummet. Största faran med en limpa i dåligt skick är ju att det komner in vatten i motorn. Det kan bli väldigt dyrt. 

 

Du kan byta när båten ligger i sjön och det är inte svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte tummen mitt i näven så fixar man ett byte själv. Däremot så är prylarna ganska tunga och lite jobbiga att hålla på plats innan man fått dit skruvarna. Skruvarna kan också sitta satan.

Tror det kan vara tumstorlek på skruvarna så verktyg i tum är ett måste i så fall. Fasta nycklar/hylsor 1/2" och 9/16" brukar räcka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att utföra en tillfällig tätning?. Det är alltid bättre att utföra detta när den ligger på land. Kan du inte dra upp den under tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här att det även kan finnas, eller på gång,  ett läckage inåt mot avgaskanalen vilket då är förödande. 

Så några tillfälliga tätningar skulle inte jag rekommendera. 

Varför har limpan spruckit, sönderrostad eller frostsprängd. Oavsett vilket så kan det finnas skador inåt mot avgaskanalen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter sjösättning idag kunde jag konstatera att limpan är tät. 😊 Nu är det bara hålla tummarna att den fortsätter vara det säsongen ut, så byter jag limpor och knän under vintern. 

 

Hittade en bra film på nätet om hur ett byte går till. Framgick att det kan vara tungt, men inte så svårt. 

 

Tacl för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Gelis:

Har man inte tummen mitt i näven så fixar man ett byte själv. Däremot så är prylarna ganska tunga och lite jobbiga att hålla på plats innan man fått dit skruvarna. Skruvarna kan också sitta satan.

Tror det kan vara tumstorlek på skruvarna så verktyg i tum är ett måste i så fall. Fasta nycklar/hylsor 1/2" och 9/16" brukar räcka. 

Framgår det att det redan har runnit in vatten? Jag läser inte så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spricka fortsätter att spricka. Båten är INTE sjövärdig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...