Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Finnmaster62

Badbrygga dusch

Rekommendera Poster

Någon som har en bra lösning på att montera en sötvattensdusch på badbryggan på en Finnmaster 62dc?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär vara trångt att få plats med varmvattenberedare. Det finns duschboxar att köpa. Det innebär att såga upp hål för själva boxen och leda fram vattenledning, ansluta till vattenpump. 

Boxar som finns är av olika kvalitet och har varierande funktioner med och utan blandare etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Kanske lite OT men jag använder denna:
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/portabel-dusch-2000034257
Kokar upp 1,5 liter vatten, blandar med 3,5 liter iskallt sjövatten i en hink -> ca 30 grader som räcker till en dusch inkl. hårtvätt

Har åxå en sån. Funkar perfekt. Jag fyller handfatet i duschen när jag inte har varmvatten. Å när jag har varmvatten är det ju när jag har lanström å då finns ju oftast dusch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Kanske lite OT men jag använder denna:
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/portabel-dusch-2000034257
Kokar upp 1,5 liter vatten, blandar med 3,5 liter iskallt sjövatten i en hink -> ca 30 grader som räcker till en dusch inkl. hårtvätt

Jag körde med två sådana, hängde upp i spridarna.

Har några gånger funderat på att köpa vakuumrör till solfångare och sätta i på targabågen. Närmast ska jag experimentera med att köra den vanliga VVB på "överbliven" ström från solpanelerna. Min VVB är på 1350 W men jag tänkte köra med en 120V inverter då blir det 370W.

 

Bland det bästa jag haft var en gasoldriven genomströmningsberedare. Den värmde med 8,6 kW, då kunde man stå en kvart i duschen! Tyvärr hittar jag ingen plats för en sådan idag. Men det finns ju mobila genomströmningsberedare som man skulle kunna hänga i pushpitt.

 

Gasol varmvatten.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...