Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
DennizH

Hur fästa bommen på en Albin Vega

Rekommendera Poster

Hej...

Precis införskaffat mig en Albin Vega.

Sjösättning och påmastning har gått bra och även att få seglen på plats...

Men en, kanske dum, fråga...

 

Bommen sitter ju i en skena på masten, ska den verkligen vara i nedersta läget? Känns som om den borde vara i maxläge? Hur får jag bommen att stanna i läget längst upp? Känns som om jag missat något då bommen nu i princip vilar på sprayhooden. 

 

Lev gott!

Dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen! 

En bild säger mer än tusen ord och det finns massor av varianter, lägg in några bilder så blir det lättare att förstå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!
Ska försöka få med mig en bild imorgon när jag kommer ner igen, dum som man var tänkte man inte på det i eftermiddags 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är seglet som lyfter bommen uppåt. När man fått upp seglet nästan hela vägen så kan man få hjälpa till med att dra upp bommen lite för att kunna hissa sista biten. Sedan använder man nedhalet för att sträcka mastliket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och när du inte har segel uppe sätter du storfallet bak i bommen och hissar till önskad höj och drar åt skotet..eller som jag brukade sätta den i mantåget eller något ställe där den är ur vägen om man är i sittbrunnen.

ha en trevlig segelsommar :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎17 vid 18:44 skrev DennizH:

Hej...

Precis införskaffat mig en Albin Vega.

Sjösättning och påmastning har gått bra och även att få seglen på plats...

Men en, kanske dum, fråga...

 

Bommen sitter ju i en skena på masten, ska den verkligen vara i nedersta läget? Känns som om den borde vara i maxläge? Hur får jag bommen att stanna i läget längst upp? Känns som om jag missat något då bommen nu i princip vilar på sprayhooden. 

 

Lev gott!

Dennis

Du hissar seglet så långt upp det går i fallet, då drar seglet med sig bomen upp en bit på skenan. för att sträcka mastliket så använder du bomnedahalet (talja som ofta sitter mot fästet som glider i skenan).

 

Bommen kommer att vara på olika höjd beroende på hur hårt du sträcker mastliket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan om du vill sätta ett nedre stopp i skenan, som begränsar bommens nedersta läge när seglet inte är hissat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...