Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
trixz

Gammal plotter - Garmin 182c - något att ha?

Rekommendera Poster

Hej

 

Ny båtägare och köpt en micore 490 gt som kom utrustad med en garmin 182c. Den har sjökort för vänern, vilket är ett av vattnen jag tänkt använda den i.

Det som saknas är dock ett ekolod på båten. 

 

Min fråga är nu om den gamla Garmin är något att ha. Ska jag ha kvar den, och sedan sätta ett ekolod bredvid, eller ska jag byta ut den?

 

Förutom vänern så är tanken att fiska lite i småsjöar. Eftersom jag inte kommer känna till vattendragen till att börja med skulle jag gärna ha ett ekolod för att mäta djup, men även för att jaga fisk.

Vad jag förstår så kan många av dem hittas på Lowrances C-MAP Genesis, där folk delar en del djupdata. 

 

Ju mer finesser, desto dyrare (givetvis); så min fråga är om jag ska behålla garminen för att komma undan billigare. Gissar att det kostar en slant att köpa nytt sjökort till vänern om jag byter enhet?

 

Tips mottages gärna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du spara en slant så köp ett begagnad ekolod om du kan hitta det, och se om du är nöjd. Annars är det nog bara att ”pay once, cry once”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge ska du behålla båten?

Ska den ha ett andrahansvärde?

Framförallt, ska du njuta av båten eller bara åka med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa Garminn ett tag. Vill du ha mer så köp ett kombinerad plotter/ekolod.

Man får en ganska kul grej för några tusen, framförallt ett mycket bättre ekolod än om man skulle köpa ett begagnat, det har hän en del på den fronten.

Har du inte fr långt så kan jag rekommendera Olsons Fiske i Tibro, de har bra priser och de kan detta ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Tanken är att behålla båten ett tag. Mitt intresse är ju dock ännu ganska teoretiskt även fast jag har åkt båt och fiskat så är det ju en annan sak att äga och nyttja en själv.

 

Min tanke är att skapa förutsättningarna för att jag och barnen ska tycka det är kul, med bad, vattenlek och fiske, och det jag läser lite mellan raderna är kanske att ett nytt är det som skapar de förutsättningarna. 

 

Jag kommer göra garmin medan jag försöker läsa in mig på de olika varianter av ekolod (med/utan plotter) som finns och komma fram till en rimlig budget.

 

En fråga ang Lowrances C-MAP Genesis. Jag kollade och sjöarna runt karlstad (där jag bor) verkar finnas till viss del. Är det något som gör Lowrances till en fördel mot t.ex Garmin? 

 

Kollar man på prisjakt t.ex. så är det mest populära Lowrances Elite TI2 (https://www.olssonsfiske.se/produktnyheter/lowrance-elite-7-ti-3-in-1) och jag gissar att man inte blir besviken på ett sådant... (troligen blir jag inte besviken på något å andra sidan)

 

De moderna ekoloden verkar ju ha ganska långa givare, vilket jag kan se som ett problem då jag för närvarande har båten på kärra och lägger i vid behov, beroende på aktivitet. Dvs, rädd att det tar i vid iläggning... Finns ju höj/sänkbara fästen, men de verkar inte ta de långa? Bör man ha ett sådant? Exempel: https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/fasten-ram-glomex/givarfaste-lowrance-alu

 

Jag tänker att ett forum som detta ger lite mer rätt fram svar än en säljare, och kanske säger att jag är inne på "overkill", alt att jag bör köra på det om jag har råd för att det är värt det etc.

 

Återigen, tack för tidigare svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev trixz:

Kollar man på prisjakt t.ex. så är det mest populära Lowrances Elite TI2 (https://www.olssonsfiske.se/produktnyheter/lowrance-elite-7-ti-3-in-1) och jag gissar att man inte blir besviken på ett sådant... (troligen blir jag inte besviken på något å andra sidan)

Det finns billigare men denna lär inte göra dig besviken, ekolodet är fantastiskt.

En mycket stor fördel är att man kan använda C-map/Navionics och Insight sjökort, man sitter inte fast i ett system. För småsjöar kan det vara bra att kunna göra egna sjökort eftersom det oftast inte finns några där.

Dessutom till ett bra pris nu inkl sjökort.

Givaren tror jag inte är något problem, många har det så. Prata med de som har, det brukar finnas många runt sjösättningsramperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla modellen av garmin tror jag inte man kan köpa sjökort till längre, tänkvärt om du vill uppdatera sjökort eller köpa för andra vatten. Men kolla om jag har rätt, är som sagt inte säker. 

Jag sjösätter från vagn och har alltid gjort, från båt på 4,5 meter till nuvarande på 6,5, alla haft ekolod på akterspegeln och aldrig vållat problem vid sjösättning, men varit äldre inte så långa givare men tror inte det kan vara något problem. Motorn tar nog i före om man är på för grunt vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör min gamla Garmin 172c på styrisen och den gör jobbet riktigt bra. De nyare är snabbare, mer exakta och har bättre skärm osv, men har inte sett någon egentlig anledning att byta min ännu faktiskt.

 

Det är däremot skönt att ha en plotter även om den är liten. Brukar köra på tripmätaren också för att hålla koll på när det är dags att tanka:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mange249:

Jag kör min gamla Garmin 172c på styrisen och den gör jobbet riktigt bra. De nyare är snabbare, mer exakta och har bättre skärm osv, men har inte sett någon egentlig anledning att byta min ännu faktiskt.

Visst har nyare plotters mer funktioner, är snabbare och har bättre skärm. Men för de flesta duger en äldre plotter ganska bra. Möjligheten att kunna göra egna sjökort kan däremot vara en fördel.

Min radar har även en plotter. Den är gammal, långsam och inte så ljusstark men den fungerar helt ok.

Ekoloden däremot är en enorm skillnad, även för mig som inte fiskar. Att ha allt ihopbyggt i en enhet är inte fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Visst har nyare plotters mer funktioner, är snabbare och har bättre skärm. Men för de flesta duger en äldre plotter ganska bra. Möjligheten att kunna göra egna sjökort kan däremot vara en fördel.

Min radar har även en plotter. Den är gammal, långsam och inte så ljusstark men den fungerar helt ok.

Ekoloden däremot är en enorm skillnad, även för mig som inte fiskar. Att ha allt ihopbyggt i en enhet är inte fel.

 

Absolut! Nyare är bättre i det här fallet. För mig som är ute efter en logg som visar rätt fart och ett hyffsat sjökort att navigera en styris på duger en gammal gott, men skillnaden är stor om man vill använda mer avancerade funktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Tänkte kolla om du använder din Garmin 182C?  

Annars är jag lite sugen på att köpa kortet till den MEU470s.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag köpte ett nytt ekolod i höstas. Inte monterat ännu, men det betyder att jag inte kommer använda Garmin enheten. Skulle säkert kunna sälja det för en slant, bra om det kommer till användning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Vad ska du ha för stickan?

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Vad ska du ha för stickan.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...