Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
langvikensbastu

Johnsson 2-t 70hk VRO, 1976. Hjälp.

Rekommendera Poster

Hej Vänner!

 

Jag köpte ett renoveringsobjekt till motor som sedan inte visade sig vara någon vidare renovering. Satte den på båten och gasade på hela förra sommaren. Dock är det några små dilemman med den jag skulle behöva lite råd om, om nu någon vet.

 

När jag köpte motorn hade den stått still i säkert 8 år. Bytte impeller och tändstift sen gick den som en klocka. Dock är det totalt omöjligt att starta den utan startgas men har man väl fått igång den i någon sekund så går det att starta utan startgas. Om motorn  hinner kylna av eller bara stå avstängd i mer än en halvtimme sedan behövs startgasen igen. Det andra problemet är att den kan blurra vid gaspådrag, händer inte alltid men har märkt att det blir mer påtagligt vid belastning så som vattenskidor t.ex.  När man vrider på gasen så börjar den varva upp för att sedan gå ner i varv och ibland även dö. Har märkt om man "ruckar" upp eller pumpar upp varvtalet fram och tillbaka så går det lite bättre .

 

Har någon här erfarenhet eller tips om vad det kan röra sig om? Inte sugen på att lämna in en sådan antik motor på någon verkstad direkt.

Tacksam för alla som tar sig tid att kommentera!

 

Med vänlig hälsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hade en samma typ av motor tidigare på en båt. Använder du primern/choke när du startar den kall? man ska trycka startnyckeln inåt i tändningslåset samtidigt som man vrider för att starta.

Min motor brukade ofta dö vid gaspådrag, vet inte vad det berodde på. Märkte dock att om jag då startade motorn med primern en gång varpå den genast dog igen, så fungerade den sedan att starta normalt och gasa... Körde några år på detta sätt, senare så skar dock motorn och blev till skrot...

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Detta hade jag ingen aning om, tack! Detta skall provas direkt efter jobbet. På motorn sitter ju tre lägen för choke. On, off och automatic. Har testat alla lägen utan någon vidare framgång. Förmodar att den då skall vara på automatic och sedan trycka nyckeln inåt?

 

Tråkigt att höra om din motor, för jag tycker det är en riktigt trevlig motor!

 

Tack för bra svar.

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom lägena för choke känner jag inte till, min motor var alltid väldigt lättstartad. Jag hade en Evinrude 70hk -78, samma motor som Johnsson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Knoparn:

Dom lägena för choke känner jag inte till, min motor var alltid väldigt lättstartad. Jag hade en Evinrude 70hk -78, samma motor som Johnsson.

Jasså? Undersökte igår och någon primer med nyckeln fanns ej tyvärr. Jag söker vidare efter problemet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VRO kom 1984, så ÅM 1976 på din motor kan inte stämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev guestsson:

VRO kom 1984, så ÅM 1976 på din motor kan inte stämma.

Hej! Jag upptäcker att du har helt rätt. Jag har haft för mig att gubben som sålde den sa att det var det men att det var urkopplat, så jag har blandat i tanken. Att det är en 76:a är jag säker på. Tack för upplysningen!

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...