Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ukeg

Amerikansk båt - koppla kablar till tändningslås

Rekommendera Poster

Hej! Mitt tändningslås gick precis sönder. Vred nyckeln för hårt och köpte ett nytt på Jula.

Jag är lite osäker på hur den ska kopplas i, vilka kablar som ska in i vilket stift så att säga.

Det är en amerikansk båt och jag vet inte vad färgerna på kablar betyder. Någon som kan hjälpa mig?
Se bilder. Skall tilläggas att förra tädningslåset hade 4 stift och det nya endast 3 stycken.

Tack!

20190514_141700.jpg

20190514_150329.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikansk båt och kinesiskt tändningslås, ingen bra kombo nu i handelskriget länderna emellan. Som gjort för kortslutning med andra ord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Diesel eller bensinmotor?

 

Det brukar vara som så, att;

en kabel är spänning in från batteriet, gissningsvis en röd kabel.

en kabel är utgående till tändning och förbrukare,

samt den tredje kabeln ut är den som ger manöverspänning till startmotorns solenoid eller startrelä.

Den fjärde kabeln kan vara förvärmning av spridarna eller stoppkontakt om det är en diesel du har.

 

Med en voltmeter eller en lampa tar du reda på vilken kabel som är spänningsförande. Mät mellan en av kablarna i taget och en säker minuspunkt i elsystemet, exempelvis minus på det närliggande 12 voltsuttaget som syns på bilden, den yttre anslutningen är minus, den i centrum är plus.

 

Om tändningslåset från Jula har numrerade anslutningar så skall den ingående strömförande kabeln in på 30.

Utgående till tändningen är 15,

och styrningen till startmotorn är 50.

Detta då på ett europeisk tändningslås.

 

På bästa biltjuvknep kopplar du en kabel i den strömförande kabeln, och duttar försiktigt på de andra, en i taget, om du hör att startmotorn, solenoiden klickar så har du funnit kabeln dit, om du ser att kontrollamporna och instrumenten tänds så har du funnit kabeln dit.

 

Jag ser förvisso sex olika kablar på din bild...(?)

 

Det kan ju också vara så att ditt tändningslås från Jula saknar återfjädrande startläge? en del gör nämligen det, då får du komplettera med en återfjädrande startknapp.

 

Du kan ju försöka att googla fram ett kopplingsschema, båt båtmodell, motorfabrikat etc...

 

Inom större delen av Europa används då "Boschnummren" enligt DIN 72 552, men jag har sett på diverse amerikanska fordon att man använt i alla fall några av dessa nummer även där, men annars är det som på brittiska fordon att kablarna är färgkodade, och kanske kan någon bilentusiast med förkärlek för amerikanska bilar hjälpa dig, om nu biltillverkaren, motortillverkaren följt samma standard, även det kan man nog finna på nätet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om  du kollar noga på det gamla och nya låset kommer du att upptäcka märkningar bredvid varje kopplingsstift. Kan vara siffror eller bokstäver. Med hjälp av dem och lite googlande kan du klura ut vilket stift som gör vad. Om du fortfarande har koll på vilken kabel som gick till vilket stift på det gamla låset går det säkert att reda ut var de skall sitta på det nya låset.

Om du bara rev loss kablarna från det gamla utan att märka upp dem är du ganska rökt. Då uppstår frågan; känner du någon som kan el -på riktigt...

 

EDIT; Den gode herr Ohm hann före .-)

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev pseudonym:

Amerikansk båt och kinesiskt tändningslås, ingen bra kombo nu i handelskriget länderna emellan. Som gjort för kortslutning med andra ord.

Jag tittade på Julas 12 voltsgrejer, både till bil och till båt... skulle som trådskaparen ersätta ett trasigt tändningslås, fast till ett annat slags fordon... Köpte istället ett på Biltema som kändes mer gediget och i mitt fall rent fysiskt passade bättre med hålbild och storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Faderullan:

 

 

EDIT; Den gode herr Ohm hann före .-)

Christian Tyrann kallades Christian den Gode i Danmark, undrar vad man kallar mig...?😋

Å andra sidan har jag inte ställt till med någon kröningsfest med efterföljande större huvudlös  blodspillan...

 

Nåväl, el är enkelt! inga problem att finna rätt kablar även om man missade att märka dem innan.

Alla här har väl någon gång i sin ungdom tjuvkopplat och stulit någon amerikansk bil eller båt  :ph34r:och vet ju hur tändningslåsen brukar vara funtade....

 

Så ge oss mer uppgifter på typ av motor, båt, hur många lägen har ditt gamla tändningslås, hur många har det nya? finns det återfjädrande startlägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med riska att vara tjatig:

Jag gick in på Julas sida, läste recensionerna på deras tändningslås, och där skriver Lars P:

 

"Lars P

2 år sedan

Passade direkt på vår Bayliner 175, funkar kanon."

 

Så var lugn, det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre kablar/ anslutningar på julas, är väl i princip bara två som kan förväxlas!

Och det är självfacit på dom två.

 

En anslutning sitter lite mer för sig själv den ska ha spänning direkt när huvudströmmen sätts på, inte så svårt att hitta vilken kabel det kan vara, de andra båda är till tändsystemet och startmotorn,

dutta med en i taget på den klämman som redan har spänning, den som inte får startmotorn att klicka sätts på första klämman i rotationsriktningen, sedan ar det en kabel kvar den ska få startmotorn att klicka och rotera om den får spänning, och det finns bara en ledig plats.

 

Kabeln som vart inkopplad på originallåset får du kolla upp vad som är inkopplat på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en four winns vista 348 med en volvo penta v8 bensin i. Om den informationen räcker. Jag sntar att en kqbel är till för bensinpumpen och i mitt fall gör att motorn inte startar, drivlinan går igång och den startar nästan men lägger av inom 3 sek.

 

Köpte ett nytt tändlås från kjell och co med 7 flatstift. Se bild! 

20190517_095043.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väldigt lustig effekt om man förväxlar kablarna till tändning respektive startmotor. Jag har provat...

 

Jag startade motorn och den hoppade igång så fint fast den lät väldigt illa. När jag la i växeln så tvärdog motorn. Då la jag ur växeln varpå motorn motorn omedelbart hoppade igång... fortfarande under oljud... jag la i växeln och motorn tvärdog. Då började jag fundera och efter en liten stund bytte jag plats på kablarna och sedan fungerade allt som det skulle (utan oljudet från startmotorn som inte kopplades ur). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ukeg:

Det är en four winns vista 348 med en volvo penta v8 bensin i. Om den informationen räcker. Jag sntar att en kqbel är till för bensinpumpen och i mitt fall gör att motorn inte startar, drivlinan går igång och den startar nästan men lägger av inom 3 sek.

 

Köpte ett nytt tändlås från kjell och co med 7 flatstift. Se bild! 

20190517_095043.jpg

Ja egentligen är det bara fyra anslutningar då BAT, ACC och den översta som jag inte kan se vad den heter (IGN?) är dubbla.

 

BAT är spänning in från batteriet.

ST är utgång till startmotorn, ger spänning ut med nyckeln i det tredje återfjädrande läget.

ACC är utgång till extragrejer, typ radio och sådant. Brukar ge spänning ut med nyckeln i läge 1, men kan har ett eget läge

Om det står IGN på den översta är det till tändning, bränslepump, instrument etc.

 

Du kan har tre eller fyra lägen.

0-ACC-IGN-ST

0-ACC+IGN-ST

eller 

ACC-0-IGN-ST

 

Edit:

Förresten, jag hade nästan rätt.

Kolla Kjells datablad HÄR, här är en bra inkopplingsanvisning!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Jag lyckas inte komma framåt, tvärtom.

Oavsett hur jag nu kopplar anslutningskablarna till tändningslåset så händer ingenting vid omvridning. Helt dött. Inget klick eller reaktion överhuvudtaget.

Battierna har kräm, visar 12 volt på respektive batteri. Dock när jag tar elpennan för att titta vilka anslutningskablar som visar ström så visar ingen anslutningskabel till tädnningslåset ström. Det gjorde dem bara för någon vecka sedan.

Hur felsöker jag i det här läget, dvs när batteriet har laddning, drev funkar utmärkt, men anslutningskablarna till tädningslåset inte visar på ström? Dem går ju genom hela båten så det är ju inte bara att "dra upp dem"

Tacksam för hjälp!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte en sådan värdelös huvudströmbrytare 0- 1- 2  båda.

Om ja vrid den fram och åter ca 50 ggr, kanske du kan få igång den tillfälligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, Pentax said:

Du har väl inte en sådan värdelös huvudströmbrytare 0- 1- 2  båda.

Om ja vrid den fram och åter ca 50 ggr, kanske du kan få igång den tillfälligt.


Jodå, off-1-2-both

50 gånger? hur felsöker jag ev. kortslutning till den?
Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev fel visar, sig de gånger man använder något som kan förbruka stor ström. 

Ibland som ren värmeutveckling i omkopplare. Eller att tillräcklig stor ström inte kan matas till förbrukare, t ex startmotor. 

 

En voltmeter inkopplad mellan in och utgång på brytare, visar spänningsfallet över denna. 

Bör knappt vara mätbart, d v s bråkdel av volt. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är som Hybro skriver.

 

Ta väck din brytare även om du får igenom ström efter motionen kommer den förr eller senare ställa till det igen.

Åk till en traktorfirma och köp två rejäla huvudströmbrytare med metallnyckel och montera, sedan ett skiljerelä från BT, så har du alltid full strömstyrka till starten, och behöver aldrig kommaihåg att ställa om något vred för att vara säker på att komma igång igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Håller med om dessa batteriomkopplare, inte värdelösa, men väldigt dåliga.
  2. Men du, mät dig bakåt på kabeln som skall kopplas till "bat". Men mätpinnar och voltmeter mäter du ingen ström, du mäter spänning!! Ström flyter först genom en kabel när någonting är inkopplay och förbrukat förbrukar ström!
  3. Har du mätt spänningen i alla tre kablarna, en i taget med ena testpimnen mot minus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...