Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Xol

Vatten i cylinder - Mercruiser V8

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jahaapp... Båten på motor/drevservice inför sommaren och fick det där samtalet man inte vill ha.

Tydligen vatten (med glykol) i cylindrar !! 

Kompression sa han var bra även om någon cylinder sämre än någon annan.

 

Motorn konserverades på hösten av samma firma som nu utför servicen.

 

Hur uppstår detta fel? 

Vad kan jag förvänta mig nu? Kostnader? Borde täckas av motorförsäkringen tänker jag ?!

 

Inte denna början jag ville ha på båtsommaren!! 

Redigerad av Xol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nivån i expansionskärlet sjunkit? I så fall är det troligen en topplockspackning som läcker. Är kylsystemet ett helsystem, skulle det också kunna vara läckage mellan Avgaslimpa och avgasknä. Om det är ett halvsystem, och om man körde glykolblandning i sjövattensystemet när man konserverade, skulle det också kunna vara läckage mellan limpa och knä. I så fall rinner vätskan in i limpans avgaskanal,och in i en öppna avgasventiler. Det kan också vara en spricka i en limpa, med samma resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskt prisexempel spruckna toppar (v8 5,7l) på en mercruiser-auktoriserad verkstad i stockholmsområdet runt 70 000kr.

 

Hoppas du inte haft samma otur, samt har en bra försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Searay_230:

Färskt prisexempel spruckna toppar (v8 5,7l) på en mercruiser-auktoriserad verkstad i stockholmsområdet runt 70 000kr.

 

Hoppas du inte haft samma otur, samt har en bra försäkring.

 

Lite nyfiken på hur nya toppar kan kosta 70k med tanke på att man får ett helt longblock för runt 50 000. 

 

Förstår att arbetskostnaden är inräknad men det kan ju ta högst en dag för en man att byta toppar.  

Tidernas blåsning låter det som. 

 

https://www.skruvat.se/batdelar/Topplock-P353006.aspx?gclid=EAIaIQobChMI1Pz5g8Wk4gIVRLYYCh2ImQpdEAQYASABEgISu_D_BwE

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...