Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Snoilsky

Lim under skrovbeklädnad

Rekommendera Poster

Hej

 

Limmet under skrovbeklädnaden har löst upp sig på några ställen. Kletigt och jag vill inte att limmet ska kladda ner nya dynor mm. Någon som har liknande erfarenheter? Hur åtgärda? Har testat att spraylimma en liten del för att se om det härdar. Får se resultatet i morgon.

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Snoilsky:

Hej

 

Limmet under skrovbeklädnaden har löst upp sig på några ställen. Kletigt och jag vill inte att limmet ska kladda ner nya dynor mm. Någon som har liknande erfarenheter? Hur åtgärda? Har testat att spraylimma en liten del för att se om det härdar. Får se resultatet i morgon.

 

/D

Om det är pu lim, silikonlim eller liknande så kommer det härda annars finns vad jag vet inga andra typer av härdande lim på spray.

"Kontaktlim" trots att det namnet finns på många typer av lim, är oftast lösningsmedelsbaserade, icke härdande, torkande lim.

Limmar du med sådant emot och under hermetiska material så minskar ju lösningsmedlets (vilket kan vara t.ex. vatten eller andra flyktigare ämnen) möjlighet att dunsta och därmed limmet att torka... eller limmet i sig torkar ju inte utan det är lösningsmedlet som försvinner och limmet, det mer eller mindre torra, blir kvar på ytan...

Så frågan är.. det som du säger har "löst upp sig" vad består det ämnet ursprungligen av?

Hur kan man "lösa upp" den produkten.

Är det en härdad produkt kan du knappast lösa upp den... det känns främmande.

Kommer resterna av det gamla påverka torkning/härdning av det du sprutat på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Om det är pu lim, silikonlim eller liknande så kommer det härda annars finns vad jag vet inga andra typer av härdande lim på spray.

"Kontaktlim" trots att det namnet finns på många typer av lim, är oftast lösningsmedelsbaserade, icke härdande, torkande lim.

Limmar du med sådant emot och under hermetiska material så minskar ju lösningsmedlets (vilket kan vara t.ex. vatten eller andra flyktigare ämnen) möjlighet att dunsta och därmed limmet att torka... eller limmet i sig torkar ju inte utan det är lösningsmedlet som försvinner och limmet, det mer eller mindre torra, blir kvar på ytan...

Så frågan är.. det som du säger har "löst upp sig" vad består det ämnet ursprungligen av?

Hur kan man "lösa upp" den produkten.

Är det en härdad produkt kan du knappast lösa upp den... det känns främmande.

Kommer resterna av det gamla påverka torkning/härdning av det du sprutat på?

Ps. Man måste ta reda på mer innan man kan börja gissa på vad som hänt/vad göra..

Lite som det brukar kallas "hur lång är ett..."

Eller vilket lim ska du ha till en grön plast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mattan är klädd av båttillverkaren. Vet bara att limmet är gult och kletigt. Vet inget mer än så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill egentligen endast limma fast två flikar som är lösa. Kan det funka med exempelvis PU-lim trots att underlaget är kletigt? Det är en bruksbåt så det behöver inte vara perfekt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det "kletigt" - har det läckt in vatten så det är ett kontaktlim som "tvålar" sig som mattläggarna brukar säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Snoilsky:

Mattan är klädd av båttillverkaren. Vet bara att limmet är gult och kletigt. Vet inget mer än så. 

Gult och kletigt, det låter som lösningsmedelsbaserat kontaktlim.

Man kan känna igen både lösningsmedelsbaserat och icke lösningsmedelsbaserat kontaktlim med ett enkelt test. Såväl blött som torrt lim.

Tag litet lim mellan tummen och pekfingret, om man på omkring 30 sekunder kan rulla en liten boll mellan fingrarna är det med stor sannolikhet kontaktlim.

 

Det vanligaste som båttillverkarna använder till mattor och klädsel är nog kontaktlim av olika kvalitet. 

 

Jag själv använder gärna den icke lösningsmedelsbaserade formen, köper i burk och penslar på med vanlig pensel på båda ytorna, låter det torka en stund innan jag slår i hop det, den klassiska metoden. Lösningsmedel som Thinner löser limmet, aceton funkar inte lika bra. lacknafta kladdar bara till det. Teoretiskt sett skulle tvål och vatten kunna lösa det vattenbaserade limmet, men det gör det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Snoilsky:

Jag vill egentligen endast limma fast två flikar som är lösa. Kan det funka med exempelvis PU-lim trots att underlaget är kletigt? Det är en bruksbåt så det behöver inte vara perfekt...

 

Det beror på vad "kletet" består av. Är det fukt av vatten, snabbar det på härdning av pu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Varför är det "kletigt" - har det läckt in vatten så det är ett kontaktlim som "tvålar" sig som mattläggarna brukar säga?

Ingen aning men man kan säga att det tvålat sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Det beror på vad "kletet" består av. Är det fukt av vatten, snabbar det på härdning av pu.

Ok, då kanske jag testar PU-lim nästa gång. Härdar det snabbt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Snoilsky:

Ok, då kanske jag testar PU-lim nästa gång. Härdar det snabbt?

Det finns lika många varianter av pu limmer som t.ex. olika målarfärger mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lim

Jag hade samma problem med och använde monteringslim, vanligt i byggbranschen.

Det har funkat fint i ca fem år nu, en fördel är att det är justerbart, jämfört med det egentliga alternativet, dubbelhäftande lim.

 

Hälsning Brolland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brolland:

Hej Lim

Jag hade samma problem med och använde monteringslim, vanligt i byggbranschen.

Det har funkat fint i ca fem år nu, en fördel är att det är justerbart, jämfört med det egentliga alternativet, dubbelhäftande lim.

 

Hälsning Brolland

Okej, och ditt lim var kletigt/blött? Hur länge är det justerbart? Mins du produktens namn? Hittade Pattex monteringslim på byggaffär. Länk: https://www.bauhaus.se/monteringslim-pattex-no-more-nails-waterproof?gclid=CjwKCAjw8e7mBRBsEiwAPVxxiLoPCBZtG0XEyT7JGfgwJHDKegbXac926WvqflWWupIZuvRphIU-wxoCINUQAvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-15 vid 20:57 skrev Snoilsky:

Okej, och ditt lim var kletigt/blött? Hur länge är det justerbart? Mins du produktens namn? Hittade Pattex monteringslim på byggaffär. Länk: https://www.bauhaus.se/monteringslim-pattex-no-more-nails-waterproof?gclid=CjwKCAjw8e7mBRBsEiwAPVxxiLoPCBZtG0XEyT7JGfgwJHDKegbXac926WvqflWWupIZuvRphIU-wxoCINUQAvD_BwE

Tack för hjälpen. Det funkade bra med 

 

2019-05-15 vid 19:30 skrev Brolland:

Hej Lim

Jag hade samma problem med och använde monteringslim, vanligt i byggbranschen.

Det har funkat fint i ca fem år nu, en fördel är att det är justerbart, jämfört med det egentliga alternativet, dubbelhäftande lim.

 

Hälsning Brolland

Tack för hjälpen. Det funkade bra med pattex monteringslim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...