Jump to content
Friday 21 June 2019
ukeg

Volvo Penta v8 startar ej

Recommended Posts

Hej!

Jag har problem med min båtmotor och tänkte försöka felsöka själv lite innan in på reparation.
Det är sitter en volvo penta v8 i (inombordare).

I fjol så satte jag i nyckel, vrider mot start och det piper. Drivlinan går igång men lägger av inom ett par sekunder.
Nu vid nedtag (skulle naturligtvis löst detta under vintern men så blev inte fallet) så sätter jag i nyckeln och vrider mot start och det piper till två gånger men drivlinan går inte ens igång. Jag har laddat upp batterierna men det hjälper inte så jag funderar på att byta ut dem helt och försöka.

OM det inte hjälper med nya batterier, hur går jag vidare i felsökningen? Eftersom att motorn inte överhuvudtaget går igång så känns det som att det fortf. kan vara ett elfel? Jag tycker mig ha hört ett klick då och då. Vad innebär det när den klickar men inte går igång? Att el går till startmotor men att det är något annat fel?

Tacksam för alla tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pipandet kan ju vara ett larm som berättar att spänningen är för låg, vad visar instrumenttavlans voltmeter?

 

Vet inte om jag tolkar dig riktigt;

Men roterar startmotorn eller hör du bara ett "klick" när du vrider startnyckel i startposition?

 

I såfall...

Det är solenoiden som säger "KLICK" dess uppgift är att föra in startmotorns bendixdrev i svänghjulets startkrans och dessutom sluta en kraftig kontakt som ger ström och spänning till startmotorn.

-Då kan det vara dålig kontakt mellan batteriets poler och polskorna. Startbatteriet kan vara dåligt eller dåligt laddat. Det kan vara fel på solenoiden eller på startmotorn. Det är lätt långsökt, men man kan ha fel i tändningslåset också, men då är det troligare att "klicket" uteblir.

V8:or och andra större motorer kan ha ett startrelä också, alltså ett relä som styrs av tändningsnyckeln och ger ström till solenoiden, för att förebygga spänningsfall i långa ledningar ombord. Om solenoiden säger "KLICK" kan rent onomatopoetiskt startrelät säga "klick" knappt hörbart...

Sedan kan det lika gärna vara dålig kontakt i andra ändan av dessa kablar, vid anslutningen till solenoiden och vidare till startmotorn. Motorns "jord" (ordet jord i fordonselektriska sammanhang borde förbjudas, "chassijord" är bättre), alltså har hela motorpaketet en bra minusförbindelse med startbatteriet? även i dess anslutningar kan det oxidera.

 

Mät gärna med en voltmeter över startbatteriets poler samtidigt som du eller medhjälpare vrider på startnyckeln. Vad ger då det?

 

Börja med att kolla polskorna, och då avser jag inte republiken Polens kvinnliga invånare, utan de stora anslutningarna till plus och minuskablarna på startbatteriet/batterierna. Det är vanligt att det oxiderar här och blir glappkontakt eller dålig kontakt, små strömmar till belysning etc. kan passera med startmotorn drar i storleksordningen 90-100 ampere, kanske litet mer, och så stora strömmar passerar sällan om det är bristfälliga kontaktytor.

 

Om nu det klickar ordentligt och startmotorn roterar som den skall får du felsöka vidare.

Kan vara elfel; startmotorn drar mycket ström, dåliga batterier kan då inte samtidigt leverera ström till tändsystemet. Hur ser tändstiften ut? blöta? torra? sotiga?

Fördelare, fördelarlock, hur ser "nollstiftet" ut, alltså den fjädrande grafitpluppen i fördelarlockets centrum, har den kontakt med rotorn?

Brytarspetsar och kondensator? om du nu inte har elektroniskt tändsystem...

Bränslefel, kommer det fram bränsle till förgasaren eller insprutningen? hur ser bränslefiltret ut? hur gammal är bensinen?

Får förgasare eller bränsleinsprutning syre? luftfilter? är motorn instängt i hermetiskt förslutet motorrum?

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft ett liknande fel, mät vilken spänning du har vid startmotorn. Jag hade fått oxid på kabelskon vid batteriet så jag hade bara ca 9 V vid startmotorn även att batteriet var fullt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Andreasp:

Har haft ett liknande fel, mät vilken spänning du har vid startmotorn. Jag hade fått oxid på kabelskon vid batteriet så jag hade bara ca 9 V vid startmotorn även att batteriet var fullt.

Detta fel är vanligt förekommande i alla typer av båtar med olika motorer.

Den gamla typen av polskor som man klämmer fast på polerna är inte så bra, kommer ju ursprungligen från fordonsindustrin. Men även i modernare anslutningar kan det uppstå oxidering och annan typ av dålig kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har köpt ett nytt batteri och varit ute och testat nu. Tidigare pep motorn och inget hände, nu börjar motorn "blåsa" när jag vrider mot start. Drivlinan går inte igång men det händer somsagt mer nu, dvs att motorn reagerar genom att blåsa. Är det ett steg i rätt riktning?

 

Utöver detta, trots att det är svårt att komma åt och se (mkt begränsat motorutrymme) hittade jag en "lös" del. Den är ikopplad med kablage men mutterdelen den suttit på har lossnat så den runda delen hänger fritt på motorn. Det är alltså den runda modulen med små hål på.

 

På plattan den tidigare suttit på, bakom den går den stora elkabeln in i.

20190515_144523.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den runda grejen är signalhornet till motorlarmet. Vad menar du med att motorn "blåser"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy