Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
antonw86

INstallera Boss MC900b - kabeldimension och säkring

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en Boss MC900b-förstärkare som jag tänker montera i min båt men jag blir lite osäker på hur jag skall dra kablar och säkra av denna enhet.

 

Specifikationerna för förstärkaren ser ut så här:

 

image.png.83a398859a5497007cbb5f905231c823.png

 

Det som gör mig fundersam är att (+)-kabeln i kabelhärvan som följer med förstärkaren är bara AWG16, dvs. 1.31mm2. Denna är sedan från fabrik avsäkrad med en hängsäkring på 15A. jag kommer att montera förstärkaren nära särkingsboxen och enbart ha ca 40cm kabel, räcker det då om jag skarvar AWG16-kabeln med 1.5mm2 och sedan säkrar den med 15A i säkringsboxen istället för att använda hängsäkringen som sitter på (+)-kabeln från fabrik?

 

Tack för input!
Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satt en 4mm2 kabel från plinten och kopplat till originalkabeln och låtit den medföljande säkringen vara där den är. 

Om du ev vill samla alla säkringar i en säkringsbox (det låter så på det du skriver) skulle jag sätta en 15A säkring där men ändå ha den medföljande säkringen kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag hade satt en 4mm2 kabel från plinten och kopplat till originalkabeln och låtit den medföljande säkringen vara där den är. 

Om du ev vill samla alla säkringar i en säkringsbox (det låter så på det du skriver) skulle jag sätta en 15A säkring där men ändå ha den medföljande säkringen kvar. 

Ok, tack Christer!

 

Hur kommer det sig att du skulle skarva med en så pass grov kabel, blir det verkligen något nämnvärt spänningsfall när kabeln bara är typ 40cm lång?

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Better safe than sorry är mitt ledord vid elinstallationer. Därav, och för att jag alltid har lite kabel liggande i min bra-å-ha låda, skulle jag tagit 4-kvadratarn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...