Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
23Walkaround

Mercrusier 4.3 MPI dör

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När jag skall angöra och drar ner farten till lägsta fart innan friläge dör motorn. När jag startar igen så är tomgången hög ca 1100. Lägger i växel med driv framåt och måste lägga i friläge igen och motorn dör igen. Någon som kan veta vad om felar? Båten är en Ryds 23wa årsmodell 2007.

Redigerad av 23Walkaround

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där behövs nog uppkoppling mot dator för att reda ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara IAC ventilen som krånglar? Styr mängden luft och därmee tomgången på låga varv. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att dessa krånglar. Dock lite konstigt att den startar direkt på så hög tomgång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Har för mig att det finns en liten mikrobrytare som bryter tändningen momentant när man vill lägga i fram eller back, för att skona kugghjul/drev. Googla så hittar du nog hur man justerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipps. Problemet är att den dör innan friläge läggs i. Jag vill ha lite styrfart och då dör den. När jag startar igen så är varvtalet på tomgång väldigt högt.

Redigerad av 23Walkaround

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev 23Walkaround:

Tack för tipps. Problemet är att den dör innan friläge läggs i. Jag vill ha lite styrfart och då dör den. När jag startar igen så är varvtalet på tomgång väldigt högt.

Låter som att insprutning och tändning kanske är obra. Men min kommentar om mikrobrytaren tror jag gäller även vid gasavdrag. Kan ju vara så att mikrobrytaren bryter tändningen för tidigt och för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du Alpha drev?

Då kan det vara nedre växelvajern som är trög eller kontakten på växelbryggan som är feljusterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är Alpha. Om du inte vet status på vajern eller vet att den är ett antal år gammal så skulle jag byta den direkt.

 

Det är många som slitit sitt hår pga tjuvstopp för att efter mycket problem och felsökning upptäcka att det bara var en vajer för några hundralappar som behövdes bytas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och mikrobrytaren ska bara bryta tändningen när man lägger ur växeln absolut inte när man lägger i växeln. Om den skulle bryta när man lägger i växeln så får man garanterat tjuvstopp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summering: Som andra har sagt så tror även jag att det är en kombination av två saker:
1. Din "kill-switch" släpper för sent så motorn hinner stanna

2. Växelvajern går trögt och går inte tillbaka till neutral. Kan vara den enda orsaken.

 

Jag hade tjuvstopp med min Alpha-One och då var det "kill-switch" som kärvade. 556 och lite fram-back-rörelser med avstängd motor fixade det felet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tipsen! En mekaniker kikade på motorn idag och han justerade växelvajern men den behöver bytas till hösten. Att motorn gick på höga varv när jag startade efter den stannat var att gasen hade inte gått tillbaka helt. Den justerades så nu känns allt okey.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...