Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
larban

Laddlampa blinkar...ibland

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta Md3b i min Najad 34. Jag har även en solcell på 80 w kopplad till en PeakPower MPPT Regulator Tracer 1210.

Ibland blinkar laddlampan  rytmiskt, så jag undrar om det är solcellsregulatorn som ser till att det blir så. Kolla filmen. När den gör så, mätte jag 12,4 v på batteripolerna till startbatteriet (75ah). Förbrukarbatteriet på 100 ah, mätte jag samtidigt 14,4 v, alltså laddas det. 

Efter ett tag slutar blinkandet och startbatteriet går upp mot 12,7-12,9 v. När jag sedan stängde av var spänningen på 12,73 v på startbatteriet.

Har aldrig haft problem med laddning hittills, men varför blinkar laddlampan?

 

Är det något fel på min installation, eller ska det vara på detta viset😳

 

Någon som vet?

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Laddlampan blinkar, lyser när generatorn inte laddar. 

 

Generators laddningsregulator eller kol, är starkt misstänkta. 

Startbatteriet spänning visar att generatorn inte laddar, som den ska. 

 

Blinkningen uppstår förmodligen av att skiljereläet ligger och slår till och från p g a detta. 

 

Känn på skiljereläet. Förmodligen känner du att det vibrerar i takt med laddlampan.

 

Av värdena att döma så laddas förbrukningsbatterierna endast av solceller och dess regulator. Inte alls av generatorn. 

 

Möjligen har du en säkring mellan generator och skiljereläet eller startbatteri, som är glapp eller trasig. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, bara när motorn är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att koppla bort skiljerelät och starta motorn. Får du då inte en spänning på runt 14,7 V på startbatteriet så borde det vara som @Hybro skriver, under förutsättning att du inte gjort något annat sedan laddningen fungerade senast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ny för oss. Hade samma fenomen när vi tog över henne, i slutet av sommaren. 

Ska försöka hitta skiljereläet🙄 och koppla ur. 

Har kollat alla papper och det verkar som att generatorn byttes 1999 när motorn totalrenoverades. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att göra ett enkelt schema. Det finns många intressanta hemmagjorda kopplingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kanske blir till att göra en grundligare översyn på elen...och resten också kanske😳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var jag i båten och började felsöka. Kan inte alls förstå hur allt är kopplat, skulle vilja riva allt och börja om egentligen.

MEN, jag hittade en box som det stod TWC på😳. Har aldrig stött på tidigare.

Googlade detta och fann denna beskrivning i en annan tråd här på Maringuiden:

"Samma blink fick jag från min TWC. Satte dit fetare laddkabel från generatorn till startmotorn på min Yanmar, sen försvann blinkandet, och laddningen ökade rejält.

Jag drog en extra 25 kvadrats kabel parallellt med orginalkabeln som passerar en eller ett par snabbkopplingar. Tror TWCn känner av spänningsfallet som blir med klen plus från generatorn och tre, fyra förbrukarbatterier.".  

 

Jag gjorde på samma sätt och parallellkopplade ledningen mellan startmotor och generator med hjälp av startkabel. Sakta med säkert gick spänningen upp till 13,8 v, vilket jag tror är ok eftersom batteriet är helt fulladdat.

Ska fixa permanent bättre sladd, hoppas detta är lösningen på problemet.

 

Vad skulle man göra utan Maringuiden?

Har bara lite kvar sen får det vara slutmekat!  Nu vill jag segla.

 

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varning för TWC!

Googla litet till så får du nog fler synpunkter på den laddaren.

Det var väldigt längesen jag monterade en sådan i farsans dåvarande segelbåt, twc´n satt väl i två säsonger innan den åkte ut, den överladdade batteriet.

Nu var det längesedan och jag minns inte alla detaljer, men har för mig att twc´n kunde meddela sig med omvärlden genom att blinka ut olika budskap med hjälp av laddningskontrollampan. Men koll upp det, Googla.

Om inte annat så finner du en del intressant här på maringuiden

men det ser ut som om du redan läst i en av dessa trådar.

Men jag vågar nog subjektivt säga att TWC´n har många förstörda batterier och irriterade båtägare på sitt samvete.

Idag finns det enklare och bättre laddningsmojänger om man inte kan nöja sig med det som generatorn ger.

 

När jag jobbade som fordonselektiker vet jag att vi testade TWC i någon turistbuss, och det blev inte så bra där heller. Vi hade senare någon annan regulator som funkade bättre, minns inte vad den hette.

 

Så mitt råd är att koppla ur TWC´n och släng den i kommunens elektronikskrot för återvinning, eller snarare destruktion.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gång en TWC, fantastisk apparat, men förutsätter rätt inkoppling. Då jag installerade den ökade laddstatus på batterierna, samtidigt som vattenåtgången minskade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som åsnan... Står o gungar huve från en sida till den andra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varning för TWC. Ansågs jättebra någon gång på 80-talet. Eldade upp ett par Optima för mig, då åkte den ut. Sen är det många som haft problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag inser att TWC’n inte är superattraktiv längre. 

Kommer byta mot annat men har pysslat så mycket o vill komma ut på sjön nu, 

lite skraj att rycka i ormboet nu precis innan säsongsstart också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...