Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stigfinnaren

Gammal motor - MD 6B

Rekommendera Poster

Har svårt att hitta någon som kan byta kolvringar på min MD6B, en del tycker att

motorn är för gammal att "skruva i" man hittar bara en massa fel.

Det har kommit upp motorolja i cylindern och motorn verkar att gå på en cylinder. Gråaktig rök från avgasröret

och ingen kraft i motorn.

Kan man byta kolvringar med motorn i båten, ta det hela uppifrån.

Kan man kanske sätta in en annat motorfabrikat kanske begagnat - finns det bra ställen att vända sig till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla youtube, finns rätt mkt där om hur man meckar marindieslar.

 

Jag har svårt att tro det lönar sig att lämna bort på kort notis och till större verkstäder så kanske värt att göra ett försök att fixa själv.

 

Delar- https://www.marinexpress.se/lista.php?kid=993-996-1006

 

Mkmarin.se säljer beg delar till VP motorer. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns gott om inombordsmotorer som är tillverkade före kriget och ännu är i drift så en MD6B är ganska ny i sammanhanget.

Senast i dag såg jag en dieselmotor från 70-talet som var nyinstallerad i en nybyggd båt. Själv planerar jag att installera en Bukh DV10 från 1981 i min nyanskaffade begagnade snipa.

 

Så länge det går att köpa eller tillverka reservdelar och så länge motorblocket inte är slutrostat inifrån eller illa frostsprängt så brukar det mesta gå att reparera på ett eller annat vis.

Det är bara vissa verkstäder och vissa reservdelshandlare som har fått någon fix ide om att allt gammalt skall bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja många motorer håller nog ett bra tag till men om man vill framtidssäkra båten så hade jag hellre köpt en ny motor för 50 000:- än lämnat bort och renoverat en äldre motor för 35 000 kr. 

 

 

Så i min värld så klarar jag inte fixa det själv så blir det inte värt att göra något större ingrepp på min motor. Men det kanske finns billiga firmor för sådant här men tycker de flesta har vett att ta bra betalt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BboatB:

Ja många motorer håller nog ett bra tag till men om man vill framtidssäkra båten så hade jag hellre köpt en ny motor för 50 000:- än lämnat bort och renoverat en äldre motor för 35 000 kr. 

 

 

Så i min värld så klarar jag inte fixa det själv så blir det inte värt att göra något större ingrepp på min motor. Men det kanske finns billiga firmor för sådant här men tycker de flesta har vett att ta bra betalt..

Jättenyfiken på tips om en firma som levererar och installerar en motor för 50.000 kr. Förutsätter nämligen att om man inte kan renovera motorn själv, så kan man heller inte installera en ny motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Förutsätter nämligen att om man inte kan renovera motorn själv, så kan man heller inte installera en ny motor. 

Njae, det håller jag inte riktigt med om.

 

Det är rätt stor skillnad på att byta ut en enstaka del, tex. en generator eller en hel motor, jämfört med att plocka isär en generator eller en motor, renovera den och sedan sätta ihop allt.

 

Mitt motorbyte klarade jag i princip med en tång, en hylsnyckelsats och ett par skruvmejslar.

 

Det finns helt enkelt olika grader av händighet, kunskap och tålamod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Njae, det håller jag inte riktigt med om.

 

Det är rätt stor skillnad på att byta ut en enstaka del, tex. en generator eller en hel motor, jämfört med att plocka isär en generator eller en motor, renovera den och sedan sätta ihop allt.

 

Mitt motorbyte klarade jag i princip med en tång, en hylsnyckelsats och ett par skruvmejslar.

 

Det finns helt enkelt olika grader av händighet, kunskap och tålamod.

Fast nja... att byta kolvringar på en gammal gjutjärns-Penta är inte skitsvårt, det bökigaste är att få in och ut motorn ur båten skulle jag säga (eftersom man tar ut kolvarna genom oljetråget måste den ut), och det momentet kommer man ju inte undan vid motorbyte heller. 

Tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden man var hänvisad till riktigt billiga begbilar var byte av kolvar/ringar/vevstakslager en vanlig lördagssysselsättning, men man gjorde det uppifrån, dock måste tråget och toppen bort, sedan är det bara två muttrar per cylinder. Gjorde ett verktyg för att pressa ihop kolvringarna av ett litet fogsvansblad och en slangklämma.

Det behöver inte vara så krångligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast nja... att byta kolvringar på en gammal gjutjärns-Penta är inte skitsvårt, 

Byta kolvringar är väl inte riktigt samma sak som det det jag inte höll med om...

 

10 timmar sedan skrev Peter_K:

Förutsätter nämligen att om man inte kan renovera motorn själv, så kan man heller inte installera en ny motor. 

 

TS skrev om att byta kolvringar, så jag förstår hur du menar med ditt senaste inlägg.

 

Tror du också förstår vad jag menar när jag säger att det är lättare att byta ut en del än att renovera delen.

 

Byta kolvringar är tex. mycket lättare än att renovera kolvringar. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant... men det är inte så mycket som

behöver renoveras på en MD6:a för att den skall vara tipp-topp. Om den inte är rostig, förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med det mesta som sagts/skrivits ovan, att meka med en MD6B är inte så avancerat och när det gäller byte av kolvringar så skulle nog det också gå - men.

Att utan verkstadsutrymme och ordentliga ut och inlyftningsanordningar för motorn och förmodligen efterjustering av motor kontra propelleraxel tycker jag verkar allt för "jobbigt" för att sätta igång med själv.

Men problemet löst nu tack fö engagemanget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...