Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mange249

Verktyg vid montering av stödlager Mercruiser/Cobra/SX/DP-SM?

Rekommendera Poster

Håller på med stödlagerbyte på mitt Volvo Penta DP-SM och har fått ur det gamla lagret och packboxen.

 

Jag har nu torkat rent osv och det börjar bli dags att montera det nya lagret med tillhörande packbox.

 

Hur brukar ni göra vid montering? Använder ni något av de verktyg som finns att köpa eller knackar ni bara i lagret försiktigt i ytterkant runt om?

 

Har tänkt att frysa lagret innan för att få lite extra mariginal och förhoppningsvis behöva använda mindre kraft vid montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det ser ut på ett VP, men jag hyrde alla verktygen via Drevman när jag bytte stödlager och bälgar på mitt Alpha One Gen 2. Kommer göra det i höst igen på nya båten med Bravo drev. Är som en skiva som trycker på hela lagret och sen pangar man på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta rätt på ett halvmeterlångt rör med rätt diameter för att trycka på lagrets ytterbana så har du det verktyg du behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Eld-:

Leta rätt på ett halvmeterlångt rör med rätt diameter för att trycka på lagrets ytterbana så har du det verktyg du behöver.

Kanske detta kan duga? Hade väl helst sett ett lite tjockare, men 1,5mm kan nog hålla...

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/avgassystem/avgassystem-universala/ror-m-muff-76mm-05m-2000029796

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkopplar för de som skall göra samma operation i framtiden.

 

Röret i länken ovan fungerade perfekt och har bra mått för ändmålet. Det är ca 80mm i den större änden och längden gör att man har lätt att styra det hela rätt. Jag tejpade änden mot lagret för att få mjukare anläggningsyta och hade en träkloss i andra änden för att banka på.

 

Man bör sedan ha något även för packboxen. Där hade jag en stor bricka till en remskiva som fungerade bra. Packboxen har lite för tunn ytterkant för att ett rör skall vara lämpligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...