Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Det är nog ingen Albin wire du letar efter, dessa gjorde inga loggar.B):)

 

Däremot så misstänker jag att det du letar efter är en wire till en VDO sumlogg. Då dessa var ett tillbehör och kunde monteras lite var som helst så måste du veta längden på wiren.

Det tråkiga i kråksången är att det är i princip omöjligt att få tag i delar till dessa gamla instrument.

 

Vad har hänt, har wiren gått av? Om Ja så går det att laga, lite beroende på var brottet är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) Ja, exakt så är det naturligtvis! Hoppades på att någon kanske hade någon sådan wire liggandes. Den har gått av som du skrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du finner något då du söker på VDO Sumlog, med eller utan mellanslag.

Jag har sett såväl reservdelar som kompletta instrument på både Blocket och Tradera, men det var ett tag sedan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg inga pengar på en wire. Lösningen var urdålig, wiren höll inte och dessutom är precisionen i loggen, i synnerhet i låg fart, riktigt dålig.

Farten ser man på GPSen eller telefonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip omöjligt att få tag på wire, men man vet aldrig, kanske någon har liggandes i bra att ha lådan.

 

Lite OT, men berör ämnet, hastighetsmätar wire till VW har någon modell som ska passa, men den wiren är spunnen åt fel håll så den kommer förmodligen spinna upp sig och bli för tjock med tiden.

 

Jag sålde lite propellrar till Sumlogg på tradera, för dom pengarna som dom kostade hade man fått nästan två modernare nya loggar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pentax:

I princip omöjligt att få tag på wire, men man vet aldrig, kanske någon har liggandes i bra att ha lådan.

 

Lite OT, men berör ämnet, hastighetsmätar wire till VW har någon modell som ska passa, men den wiren är spunnen åt fel håll så den kommer förmodligen spinna upp sig och bli för tjock med tiden.

 

Jag sålde lite propellrar till Sumlogg på tradera, för dom pengarna som dom kostade hade man fått nästan två modernare nya loggar.

Jo jag har också hört om tipset med VW-vajern, om man ändå vill försöka så har Classic VW Up-North sådana i lager.

Måhända kanske det finns andra bilvajrar som kanske kan fungera???

 

Men denna:

Komplett sumlog på Blocket. 1300 kr, får väl anses som rätt så rimligt. Finns i Luleå.

0-10 knop är väl bra mätområde för en Albin 25:a?

Det finns en kompass och en amperemeter i samma annons.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Komplett sumlog på Blocket. 1300 kr, får väl anses som rätt så rimligt.

Inte när en Garmin Striker 4 kostar 1450 och då får man både ekolod och badtemperatur.

 

36 minuter sedan skrev Pentax:

Lite OT, men berör ämnet, hastighetsmätar wire till VW har någon modell som ska passa,

Det var något snack om wiren. Loggen går ju baklänges och anledningen var att man köpte in wiren från någon annan.

--

Jag har en sumlogg med elektrisk givare emn samma undervattensdel men som inte funkar. Men det ska vi nog fixa och sälja dyrt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Inte när en Garmin Striker 4 kostar 1450 och då får man både ekolod och badtemperatur.

 

Det var något snack om wiren. Loggen går ju baklänges och anledningen var att man köpte in wiren från någon annan.

--

Jag har en sumlogg med elektrisk givare emn samma undervattensdel men som inte funkar. Men det ska vi nog fixa och sälja dyrt...

Klart att modernare instrument både är bättre och billigare!

Det framgår inte vad trådskaparen vill ha, men om det är en likadant eller liknande instrument som båten från början var utrustad med så är detta ett bra val. Att betänka är att albintjugofemman nu är en traditionsbåt, en klassiker som man kanske vill bevara i originalskick, och inte uppdatera med en massa elektronik som inte existerade på sent 60-tal och på 70-talet.

 

Sedan är det väl kanske det där med fart och distans över grund och/eller fart och distans genom vattnet som man vill veta. GPS loggarna ger ju bara det senare (om dom inte även har en paddelhjulsgivare).

 

-Tänk om någon då hade berättat att vi i framtiden kunde se vår position på en bildskärm, och att vi kunde prata i telefon ute på havet?? jag hade en ombyggd destinationsskylt från en buss med ett gammalt ihoptejpat sjökort mellan rullarna.

 

Man sparade en massa småmynt till telefonkioskerna, och senare fick man köpa telefonkort. Att prata rakt ut i luften förbehölls då endast vårdintygsmässiga psykfall. Idag anses man "onormal" om man inte pratar handsfree... täck vad tiderna förändras...?

 

Ja sumloggen fanns även i elektroniskt utförande, instrumentet ser ju likadant men givaren är av moden typ och överföringen sker via kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt försöka bevara originalskick. Jag tänkte försöka laga wiren, har dock inte sett vart den har gått av. Blocketannonsen ser också intressant ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja sumloggen fanns även i elektroniskt utförande

Två olika, den första som jag har där man ersatt wiren med elkabel men samma såliga givare. Sen en annan med paddelhjul.

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan är det väl kanske det där med fart och distans över grund och/eller fart och distans genom vattnet som man vill veta.

Garmin Striker har akterspegelsgivara.

 

Jag kan förstå att man vill bevara "looken" men låt då intrumentet sitta kvar. Det är en rikitgt dålig logg så funktionen kan kvitta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocket annonsen är en raritet och ovanlig. Helt klar värt sitt pris om man vill vara retro. Men Wiren måste vara rätt längd, Har för mig att den gick att kapa med ett medföljande verktyg.

 

Ang laga wiren så går det, jag har gjort det själv, se har http://gelis8.se/Host-vinter 2011.htm

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en firma som heter JiGe instrument i Leksand.

Dom är väldigt duktiga på att renovera retroinstrument till veteranbilar och även till modernare fordon, men enligt deras hemsida tycks dom inte vara främmande för båtinstrument.

Kanske dom känner till någon mätarvajer som roterar "åt fel håll" misstänker och vet att brittiska bilar och motorcyklar emellanåt hade hastighetsmätare med noll till höger och max hastighet till vänster...

Men JiGe känner berghårt till VDO och deras produkter genom årens lopp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Två olika, den första som jag har där man ersatt wiren med elkabel men samma såliga givare. Sen en annan med paddelhjul.

 

Garmin Striker har akterspegelsgivara.

 

Jag kan förstå att man vill bevara "looken" men låt då intrumentet sitta kvar. Det är en rikitgt dålig logg så funktionen kan kvitta.

ja och nej...

Det där VDO sumloggarna var ju ingen lyckad konstruktion, men det kanske mest berodde på installationen. I familjens gamla Vindö 28 (=Orusbyggd mahognybåt) satt det en sådan av tidig sextiotalsmodell. Vajern gick trögt, den var dragen i en alldeles för snäv radie, så när den hade bytts ut och hela givaren fixats till fungerade det skapligt, tills dess att det fastnade sjögräs, tång eller någonting annat i givaren. Efterföljande Ohlsson 88 hade en likadan med det något modernare instrumentet, likadant som det i blocketannonsen. Minns inte varför den byttes ut, möjligen var det så att givaren skadades vis upptag eller sjösättning.. Jag vet i alla fall att jag omkring 1985 monterade en annan logg, kanske en Silva/VDO med paddelhjulsgivare, som då fungerade bra.

 

Något man skall tänka på här, både på de mekaniska sumloggarna och de elektroniska med paddelhjul, är att det finns olika "impellrar" för olika fartregister. Dom har olika färg.

Det finns iallfall mekaniska sumloggar för långsammare båtar, 0-10 knop, och en för snabbare, minns inte mätområdet, men gissningsvis 0-25 knop, fela mig om jag har rätt.

 

Jag har haft minst två båtar med den elektroniska analoga varianten, nackdelen med dessa var att justeringsmöjligheterna var begränsade. Dessa hade paddelhjulsgivare, som då stoppades upp av havstulpaner. I förra Nimbusen bytte jag ut den analoga mot en digital. Problemet med havstulpaner i givaren kvarstod.

 

Nuvarande båt har två Silva/Nexus kopplade till samma givare, dom visar båda minst 1,5 knop för litet, jämfört med GPS loggar som tycks sitta i alla andra elektroniska instrument ombord, plottrarna, Zip-waken , telefonen, men inte i den elektriska tandborsten... jag har inte orkat läsa i manualen hur man justerar, men det är nog ganska enkelt.

 

Ja det finns nu två paddelhjulsgivare, en till loggen och en till plottern, båda har haft beväxning med havstulpaner. I år fick båda dessa Hempels Silic One målat på sig. Men det funkade inte på givaren till loggen, färgen var för tjock, så den fick skrapas bort. Men i Givaren till plottern var det mer utrymme mellan paddelhjulet och dess lagringsgaffel så där gick det fint.

 

Man kan spotta i vattnet också och med tidtagarur/kronograf/atomur kan man då räkna ut båtens fart genom över grund om man känner till dessa längd och har matematiska kunskaper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara en riktig, Walkers släplogg. Den är förvånansvärt exakt. Till någon haj eller annan sotr fisk snor propellern.

När paddelhjuls loggarna kom fick vi som neglr något helt annat, då kunde man se effekterna av olika trim. Vi hade en Silva där man kunde "nollställa" och se fartförändringar i förhållande till nuvarande fart. Man kunde även i mycket låg fart nollställa, ha skotet i näven och dra eller släppa för att se förändringar.

Vi ankrade i ett sund, loggen visade några tiondels knop. Ström alltså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Man kan spotta i vattnet också och med tidtagarur/kronograf/atomur kan man då räkna ut båtens fart genom över grund om man känner till dessa längd och har matematiska kunskaper...

Det blir väl fart genom vattnet om du inte lyckas spotta till en närbelägen ö

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2019‎-‎05‎-‎15 vid 16:06 skrev trewq:

Det blir väl fart genom vattnet om du inte lyckas spotta till en närbelägen ö

Jodå, man kan spotta långt och gå nära land, eller "kära land" som salige Caj Harteliuz en gång skrev.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2019‎-‎05‎-‎15 vid 10:55 skrev bhemac:

Det ska vara en riktig, Walkers släplogg. Den är förvånansvärt exakt. Till någon haj eller annan sotr fisk snor propellern.

När paddelhjuls loggarna kom fick vi som neglr något helt annat, då kunde man se effekterna av olika trim. Vi hade en Silva där man kunde "nollställa" och se fartförändringar i förhållande till nuvarande fart. Man kunde även i mycket låg fart nollställa, ha skotet i näven och dra eller släppa för att se förändringar.

Vi ankrade i ett sund, loggen visade några tiondels knop. Ström alltså.

Undrar om trådskaparen är nöjd med svaren..?

Men Bhmac kanske har läst samma bok som jag, en jordenruntseglsre som fick släploggen förstörd av förmodad hajattack. Annars är väl en Walker ingenting man släpar runt i skärgårdarna från en 25 fots motorbåt...

Jag praktiserade en gång på ett fiskefartyg, där det fanns en sådan logg, många klockor som visade olika... lärde mig i alla fall död räkning på den resan, ja och rensa torsk.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hände då och då att fiskar snodde propellern, därför hade man alltid en eller två reservpropellrar. 

Det blev bättre när man bytte till svarta propellrar.

Betydde mycket för den döda räkningen när solen var borta några dagar.

 

Walker Knotmaster.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:):) hehehe, nu börjar det som vanligt sväva låååångt bort från TS fråga B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

:):) hehehe, nu börjar det som vanligt sväva låååångt bort från TS fråga B)

Ja vi är ute på djupt vatten...

Nu tackar jag för mig i denna diskussionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-14 vid 07:22 skrev SimonJohansson:

Jag söker efter en logwire till Albin 25. 

Kolla med Jige i Leksand. De reparerar gamla instrument, och jag tror de kan hjälpa dig med vajern!

 

Redigerad av Rollen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser här upplever man att walkers släplogg är det enda rätta, men även solen har fläckar,Walkers felmarginal är 3 till 5 % justering görs med logglinans längd, visar loggen för mycket ökas linans längd, motsvarande minskas linan när loggen visar för lite.

Tre meter lina motsvarar ca 1% fel.

 

Bara lite värdelöst vetande, som jag av någon outgrundlig anledning kommer ihåg från sjöbefälskolan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

När man läser här upplever man att walkers släplogg är det enda rätta,

Nej, det viktigaste är en duglig navigatör som, precis som med kronometern, inte justerar utan noggrant håller reda på felvisningen i olika farter mm.

Det verkliga felet ska ligga under 1%. På 70-talet fanns det bara kompass och logg när man gicck över Atlanten. Det klarar man.

Idag behövs inte loggen längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Pentax:

Glöm inte radiopejl!

Jo den gjorde inte mycket nytta, inte i sydamerika i alla fall. En fungernade radar hade man mer glädje av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Decca navigationssystem.

Röd, grön och violett

Rätt zonbokstav fick man ställa in manuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Pentax:

Och Decca navigationssystem.

 

Men bara kustnära och inte i syd eller nordamerika mm. Loran C fanns ju men få europeiska fartyg använde det.Omega fanns ju men samma som med Loran, få europeiska fartyg använde det. Man såg inget behov, dödräkning, några solhöjder och radarn räckte tyckte man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Men bara kustnära och inte i syd eller nordamerika mm. Loran C fanns ju men få europeiska fartyg använde det.Omega fanns ju men samma som med Loran, få europeiska fartyg använde det. Man såg inget behov, dödräkning, några solhöjder och radarn räckte tyckte man.

Nu tycker jag att du tar lite för lätt på ett viktigt steg i sjöfartens utveckling.

Men du kanske inte är så inkörd på Decca systemet?

Decca har varit i drift från andra världskriget till år 2000.

Mot slutet med mottagare som gick att köpa av gemene man, till överkomliga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Pentax:

Men du kanske inte är så inkörd på Decca systemet?

Jodå, det har jag kört mycket, alltifrån de fina och snabbjobbade deccakorten till de skrivande Deccaplottrarna. Ett fantastiskt system med god mycket bra precision. Nackdelen var räcvidden, max 400 M dagtid samt utbredningen. Den praktiska räckvidden blev runt 2-300 M, helt ok mellan tex Sverige och UK. I norra europa fanns det gott om kedjor, i övrigt fanns det bara deccakedjor vid Gibraltar och i Hong Kong som jag kommer ihåg det. 

Vid köpte en Shipmate i början på 80-talet. Kostade ca 20 tkr men var helt sagolik.

 

Vi ska också komma ihåg Console, långt ifrån samma precision men enkelt och snabbjobbat. Livsviktigt för många fiskare som fick stå där och räkna "dots and dashes".

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...