Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
runb

Eltilt skriker

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en 50 hp Mercury EFI 2010 med runt 80 gångtimmar på där el-tilten har börjat "skrika"/låta väldigt högt och rätt illa. Det låter oavsett om man sänker den upp eller ned, men den fungerar precis som vanligt. Någon som vet vad det kan bero på? Är det något som börjar gå sönder och behöver åtgärdas eller är det bara att fortsätta använda som om ingenting hade hänt?

 

Jag har noterat att själva metallcylindern ser ut att sakna fett/olja. Är det OK att smörja upp den eller finns det en anledning till att den saknar fett?

 

Tack på förhand,

IMG_2393.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev runb:

Hej,

 

Jag har en 50 hp Mercury EFI 2010 med runt 80 gångtimmar på där el-tilten har börjat "skrika"/låta väldigt högt och rätt illa. Det låter oavsett om man sänker den upp eller ned, men den fungerar precis som vanligt. Någon som vet vad det kan bero på? Är det något som börjar gå sönder och behöver åtgärdas eller är det bara att fortsätta använda som om ingenting hade hänt?

 

Jag har noterat att själva metallcylindern ser ut att sakna fett/olja. Är det OK att smörja upp den eller finns det en anledning till att den saknar fett?

 

Tack på förhand,

IMG_2393.JPG

Beror på vilken typ av skrik det är. Troligen för lite olja så det blir små bubblor i oljan.

Annars generellt är det alltid bra att smörja kolvstänger med våt ptfe. Packboxar på en tilt blir ifs aldrig direkt varma av friktion så dom "vulkar/fastnar" inte särskilt hårt men dom sparas definitivt av ptfe ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Beror på vilken typ av skrik det är. Troligen för lite olja så det blir små bubblor i oljan.

Annars generellt är det alltid bra att smörja kolvstänger med våt ptfe. Packboxar på en tilt blir ifs aldrig direkt varma av friktion så dom "vulkar/fastnar" inte särskilt hårt men dom sparas definitivt av ptfe ändå.

Ps. Cylindern ser du inte utan att plocka isär, stången du ser är själva kolvstången som sitter fast i kolv som trycks framochtillbaka i cylindern beroende på vilken sida som släpper in respektive ut olja från oljepumpen, som består av ett par kugghjul och ventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte tiltspärren som kommer i kläm och gnisslar?

 

Den skall vridas tillbaka lite till och sedan "åka in" en liten bit.

 

Den är inte i rätt läge på fotot.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter det hela vägen eller bara sista biten längst in?

Det skriker ofta av att det kärvar någonstans. Luft i hydraulsystem tycker jag brukar låta mer som ett sprakande.

Du kan pröva att köra den hela vägen ut och in några ggr för att lufta, men håll koll på tiltmotorn så den inte blir för varm.

 

Har du kollat oljan i systemet? Det gör du genom att lossa det gula locket på bilden när motorn är upphissad OCH Säkrad ordentligt. Motorn ramlar nämligen annars ned och mosar dina händer när du lossar den och trycket försvinner. Om oljan ser bra ut och konstruktionen inte kärvar skulle jag misstänka tiltmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydraulkolvar smörjs när de motioneras ut/in av oljan i cylindern, så det behövs normalt inga smörjmedel på kolven. Det skadar dock inte att ha lite fett på som sedan lägger sig på utsidan av packboxen och minskar torrhet/friktion där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har hydraulstyrning? Så kan det vara tjurhornet som går in i styrröret som kärvar.

Det skall kunna röra sig fritt när du tiltar upp motorn. Det fenomenet uppstod på min motor nyligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-14 vid 09:57 skrev Mange249:

Låter det hela vägen eller bara sista biten längst in?

Det skriker ofta av att det kärvar någonstans. Luft i hydraulsystem tycker jag brukar låta mer som ett sprakande.

Du kan pröva att köra den hela vägen ut och in några ggr för att lufta, men håll koll på tiltmotorn så den inte blir för varm.

 

Har du kollat oljan i systemet? Det gör du genom att lossa det gula locket på bilden när motorn är upphissad OCH Säkrad ordentligt. Motorn ramlar nämligen annars ned och mosar dina händer när du lossar den och trycket försvinner. Om oljan ser bra ut och konstruktionen inte kärvar skulle jag misstänka tiltmotorn.

 

Har nu sjösatt och upplever att den skriker mest de första 5-10 sekundrarna när jag tiltar upp då jag antar att det är som mest belastning och tyngst. Då går den också väldigt långsamt känns det som. Efter de 10 sekundrarna så låter den betydligt mindre och piggare. Jag får kika på oljan nästa gång jag tar upp den.

Redigerad av runb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Den går långsamt för att det inte ska bli för stora utslag vid körning. Trimvinkeln brukar även vara "spärrad" så du inte kan trimma för högt under körning med växeln över vissa varvtal. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett högfrekvent tjutande ljud?

I så fall kan det ju vara pumpens elmotor som går torr i sina lagringar... kanske?

"Hydrauliska ljud" kan ju låta mer knirkande... 

 

Onomatopoetikiska utvecklingar kanske (ljudhärmade ord) 

 

Men jag vill minnas att del låter ljiiiiiiiiiiiiiiiiii-dunk... när man fäller ned motorn, och ljuuiiiiiiii-smack när den går upp...😋

Oljepumpar som pumpar under rätt högt tryck är ju heller sällan ljudlösa.

 

Kanske ett långskott, men se om du kanske kan droppa några droppar olja i tiltmotorns övre lagring, man ser den på bilden, men den är ju rätt inkapslad. Dock kanske den ligger under vattenlinjen nu när båten ligger i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bump såhär 2 år senare. 

Tycker problemet börjar bli allt värre. Har testat med ett nytt 12V batteri utan skillnad.

Här kommer ett videoklipp på hur det låter vid upptrimmning. Har jämfört med en kompis båt som har samma motor samt årsmodell och den beter sig inte alls såhär.

 

https://youtu.be/Ilf9nkhDWAM

 

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Redigerad av runb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Har du bytt olja?

Nix, den är aldrig bytt. Däremot öppnade jag det gula locket till oljan, och där såg det ut att vara röd och klar olja. Kan det möjligtvis vara luftbubblor i den som gör att det låter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-25 vid 17:08 skrev runb:

Nix, den är aldrig bytt. Däremot öppnade jag det gula locket till oljan, och där såg det ut att vara röd och klar olja. Kan det möjligtvis vara luftbubblor i den som gör att det låter?

1. Byt olja!

2. Lufta hydraliken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär sådär låter min gamla Honda också, fast kanske lite värre i början. Har också kollat/toppat upp hydralvätskan samt luftat utan resultat.

Kanske är läge att byta vätskan ändå 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog för lite olja i den.Den går därför alldeles för sakta på slutet pgr..av luft i systemet tycker jag det låter som.Jag har en likadan motor som är betydligt snabbare på upptilt. men jag har även en äldre Yamaha som jag får fylla på hydraulolja mitt i säsongen då den beter sig precis såhär.Jag hade bytt oljan om den gått så här länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljenivån är låg ska du såklart börja där, men kärvande mekanik eller snea kolvar ger också de här symptomen.

 

Lossa release valve och känn om motorn går lätt upp och ned manuellt. Obs! När du lossar skruven faller motorn ner och mosar dina händer(bokstavligen) om du inte säkrat motorn i uppfällt läge.

 

Bra att utesluta innan man börjar byta delar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-26 vid 23:13 skrev Kaj_Bjorkhagen:

1. Byt olja!

2. Lufta hydraliken

Kanon! Tack för alla svaren.

 

Då blir det till att byta oljan och lufta hydrauliken. Dock undrar jag nu hur jag ska gå tillväga för att lufta den?

 

Samt hur får jag ut den gamla oljan?

 

Har letat runt på nätet utan att bli klok på det hela.

 

Instruktioner för en komplett luftning/byte av olja tas tacksamt emot. :)

Redigerad av runb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...