Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ryds_hajen_yamaha60hk

Mysterium yamaha 60 hk som krånglar

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Har kört fast! Min motor krånglar, den fungerar med chok men dör på tomgång. 

 

Historian är lång men kort sammanfattning. Motorn har sen jag köpte den alltid krånglat när man skulle ta den i plan. Då dog den. Åtgärder jag gjort är att jag rengjort förgasaren, bytt bensinfilter och bensin pump, bytt soppa tank och slang.. 

 

Men den krånglar fortsatt. Lagat upp video på Youtube 

 

 

Tacksam för all hjälp!! 

 

Vem löser har lösningen till detta mysterium?? 

 

Vart justerar man tomgången på förgasaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tänker jag att den får tjuvluft nånstans eftersom den går på choke.

Försök spruta startgas kring förgasaren och se om varvtalet stiger.

Möjligen packningen mellan förgasare och insug.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lösa ditt mysterium men ett par tips kanske kan hjälpa en bit på vägen.

- Är förgasarna synkade?

- Är tändpunkten vid tomgång korrekt

Om OK:

- Försök att göra en korrekt utförd tomgångsjustering. 

Skruva försiktigt in blandningsskruvarna lätt i botten. Anteckna antalet varv så att du kan hitta tillbaka. Öppna dem sedan ca 1,5 varv. Justera tomgångsvarvet med skruven som påverkar gaslänkaget mellan förgasarna. Injustering av blandningsskruvar och tomgångsskruv skall ske med varm motor och växel i.

 

Du kan i varje läge kolla om motorns beteende beror på bränslebrist genom att spruta in extra bränsle i förgasarhalsarna. Antingen sprutar du in bensin (helst oljeblandad) eller startgas. Om du får minsta tendens till förbättring, så får motorn för lite soppa. I annat fall är också tändningen kandidat som felkälla.

 

En viktig insikt är att det inledande gaspådraget från tomgång enbart påverkar tändningsförställningen, inte spjällöppningen. Det brukar sitta en kam på tändningsplattan som en bit upp i gaspådrag påverkar en rulle som börjar öppna spjällen.

 

Du har inte uppgivit årsmodell. Men här är ett exempel. Blandningsskruv (25) 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1998/e60mlhw/carburetor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Mycket bra beskrivning av problemet! Misstänker att jag inte kan tillföra så mycket, men jag har haft ungefär motsvarande problem på min motor, en 80hk Yamaha ifrån ca -86. Fruktansvärt frustrerande att inte kunna köra på låga varvtal när man ska lägga till...

 

Jag hade den inlämnad till en riktig Yamaha-guru och han trodde att det hade med styrelektroniken att göra, att enda lösningen eventuellt skulle vara att byta hela CDI-boxen, en investering på ganska många tusenlappar. Det sjuka dock är att jag gjorde aldrig det, men efter att jag haft CDI-boxen borttagen (för att kolla siffror som vettigt nog bara står på baksidan av den) och skruvat tillbaka den igen så har faktiskt problemen upphört, förra sommaren gick motorn perfekt även på tomgång. Så frågan är om det inte var något glapp i någon av kopplingarna mot boxen. Kan vara ett tips att kolla på.

 

Följer tråden med intresse 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev guestsson:

Jag kan inte lösa ditt mysterium men ett par tips kanske kan hjälpa en bit på vägen.

- Är förgasarna synkade?

- Är tändpunkten vid tomgång korrekt

Om OK:

- Försök att göra en korrekt utförd tomgångsjustering. 

Skruva försiktigt in blandningsskruvarna lätt i botten. Anteckna antalet varv så att du kan hitta tillbaka. Öppna dem sedan ca 1,5 varv. Justera tomgångsvarvet med skruven som påverkar gaslänkaget mellan förgasarna. Injustering av blandningsskruvar och tomgångsskruv skall ske med varm motor och växel i.

 

Du kan i varje läge kolla om motorns beteende beror på bränslebrist genom att spruta in extra bränsle i förgasarhalsarna. Antingen sprutar du in bensin (helst oljeblandad) eller startgas. Om du får minsta tendens till förbättring, så får motorn för lite soppa. I annat fall är också tändningen kandidat som felkälla.

 

En viktig insikt är att det inledande gaspådraget från tomgång enbart påverkar tändningsförställningen, inte spjällöppningen. Det brukar sitta en kam på tändningsplattan som en bit upp i gaspådrag påverkar en rulle som börjar öppna spjällen.

 

Du har inte uppgivit årsmodell. Men här är ett exempel. Blandningsskruv (25) 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1998/e60mlhw/carburetor

 

Hej, 

 

Båt motorn jag har är en Yamaha 60 hk från 1983. 

 

Hur kollar jag om förgasaren är synkad och hur kollar jag om tomgången är korrekt? Vilka verktyg behövs? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev YamaHans:

Spontant tänker jag att den får tjuvluft nånstans eftersom den går på choke.

Försök spruta startgas kring förgasaren och se om varvtalet stiger.

Möjligen packningen mellan förgasare och insug.

Tack ska kolla det på torsdag kommer återkomma med svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen site med sprängskisser till 1983 bara från 1984 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year

 

Vid tiden var de flesta motorer i denna storlek 3-cyl, men du har vad jag förstår 2-cyl.

Kolla upp motorbeteckningen så går det att fastställa årsmodell.

 

Synkning av förgasarna:

På en 2-t som denna kan man nöja sig med att använda toppen av ett smalt buntband. Kolla att spjällen i förgasarna öppnar lika just när de börjar öppna. Detta påverkar bara tomgång inte högre  Inte problem med att komma upp i plan. Exempel video.

 

Tändläget kan du kolla med stroboskoplampa eller statisk (med motorn avstängd). Googla efter info. En rimligt specifikation är 4-0 grader EfterÖvreDödläget (ATDC på engelska).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet en duktig bilmek som varje vår fick in ett antal gräsklippare som inte startade. 90% av dessa hade gammal bensin i tanken. Efter tömning och påfyllnad med färsk bensin startade alla.

Har du kollat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Vet en duktig bilmek som varje vår fick in ett antal gräsklippare som inte startade. 90% av dessa hade gammal bensin i tanken. Efter tömning och påfyllnad med färsk bensin startade alla.

Har du kollat det?

Japp ny bensin, samt nu bensin tank och slang är inköpta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en som är lite mer kunnig på motorer kolla på den idag. Verkar som att det fattas en plug på förgasaren. Får för odlingen tjuv luft från den. 

 

Problemet pluggen har utgått från Yamaha 😪 trött på detta.

 

Fått erbjudande att köpa begad förgasare från en 55 hk motor ser likadana ut som mina. Kostnad 1000 kr är det värt det? 

IMG_20190515_135518.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan du inte plugga igen det med nåt annat?

Eller har den nån annan uppgift?

 

Du kan ju försiktigt gänga hålet och sätta dit en bult med gänglim på!

Jag skulle inte byta förgasare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Limma på en liten platta istället för att lägga pengar på ny förgasare. Är ju inga våldsamma belastningar vi pratar om här. Får du det torrt och rent bör det fästa fint och plattan kan vara både i någon plast eller metall.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...