Jump to content
Friday 17 January 2025

Recommended Posts

Hej allt båtfolk! 

Jag är en van båtmänniska vad gäller eka/flyfabåt med max 7,5 hk drivkraft...

 

Nu är det så att jag kommit över en Marieholm Citcat med en Johnson 50hk motor i bra skick enligt bilderna och säljaren  iaf.. I motorn måste det bytas växelhus på pga mer lågvatten än beräknat med förra sommaren, men där har jag redan en mekare klar. Har inte sett den live än, då jag ska hämta den först om 2 v. Försökt läsa forum på nätet men kan inte riktigt greppa denna "pärla"? Nu till frågorna som jag hoppas ngn kan svara på:

 

1: Hur kan man avgöra vilken årsmodell det är på båten? Finns det ngn som har dokument på skötsel av denna båt? 

 

2: Måste man smörja med olja eller annat ngstans på båten förutom den förmodade oljeblandningen i bensinen.?

3: överlever jag jungfruturen? 

 

Fråga 1-2 är seriös, #3 återstår att se... 

 

Bifogade bilden är på min blivande dam. Kan man avgöra årtal eller så på bara bilden? 

Vore tacksam för så mkt info om dessa båtar som möjligt

 

Mvh /Robert 

 

Screenshot_20190505_210151.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1; 60 tal kanske något år in på 70.

2; styrwire, gas och växelwire kan må gott av lite olja.

 

Det skiljer inget mellan olika år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Pentax:

1; 60 tal kanske något år in på 70.

2; styrwire, gas och växelwire kan må gott av lite olja.

 

Det skiljer inget mellan olika år.

Vad ska man ha för olja till styr/växelwire isf? Hur och var ska den appliceras... Misstänker att en fettspruta inte är rätt verktyg 😜

 

Tack för hjälpen så långt... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanlig motorolja duger, lägg på där det rör sig, leder och där wiren går in i höljet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För det första så finns det oftast ingen speciell skötsel på specifika båtar. Oftast är det samma på alla, om man avser själva båten. Läser du lite här finns massor av tips om hur du polerar, vaxar etc. 

 

Sen bör man kolla över allt som rör sig och ge dessa vederbörligt underhåll, beroende på vad det är. Lite olja, som sagts ovan, är bra till wirarna och sen har motorn säkert serviceställen där fettsprutan passar bäst. Styrleder bör också ges lite översyn. 

Bränslesystemet bör kollas lite översiktligt, så att åtminstone slangar till och i motorn inte har sprickor. 

Även elsystemet bör få en liten genomgång även om jag gissar att det bara är laddning av ett batteri och strömförsörjning av lanternor som gäller på din båt. 

 

När du byter växelhuset se till så att det finns fin olja i det innan du startar motorn. 

När du startat se till så att det kommer vatten i skvallerstrålen. 

Sen är det bara att hålla tummarna att allt annat funkar och njuta av livet på sjön. 

 

Välkommen till MG!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...