Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Cam72

Anod 290dp

Rekommendera Poster

Hej

 

Tyckte det verkade lite konstigt att anoden på axeln var väldigt sliten och den på skölden såg väldigt fin ut så jag demonterade den på skölden, eller den riktiga anledningen var egentligen att jag byter från zink till alu och då ska båda vara av samma typ.

plockade loss anoden på skölden och ser då att sköldens färg sitter som skydd mot anläggningsytan, borde det inte vara ren alu bakom anoden för kontaktens skull eller räcker det med skruvarnas kontakt med godset?

 

ingen bild pga storleks strul...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cam72:

- - -

plockade loss anoden på skölden och ser då att sköldens färg sitter som skydd mot anläggningsytan, borde det inte vara ren alu bakom anoden för kontaktens skull eller räcker det med skruvarnas kontakt med godset?

Det räcker att det finns elektrisk kontakt mellan anoden o drevet via skruvarna. För att kolla att det finns kontakt så kan du mäta med ett multiinstrument på ohm-mätning. En testpinne på anodens gods och en på t.ex. propelleraxeln så ska det vara kontakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Det räcker att det finns elektrisk kontakt mellan anoden o drevet via skruvarna. För att kolla att det finns kontakt så kan du mäta med ett multiinstrument på ohm-mätning. En testpinne på anodens gods och en på t.ex. propelleraxeln så ska det vara kontakt.

Det är säkert så.

Men jag skrapar alltid bort färg och oxiderad metall, om sådan finns, innan jag sätter på nya anoder.

Ju större kontaktytan är desto bättre, tycker jag, det försämrar ju i alla fall inte effekten. men jag såg nu i våras att anoden till skölden hade två små klackar vid skruvhålen, och den runt propaxeln inte hade exakt samma mått, trots att dom var original. Får väl se hur det ser ut vid torrsättningen.

Ja dessutom passade inte taggbrickorna i fästhålen.

Skruvarna låstes med gänglåsningslim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Ju större kontaktytan är desto bättre, tycker jag, det försämrar ju i alla fall inte effekten.

- - -

Det är väldigt låg strömstyrka i det "batteri" som skapas av anoden och drevet, så din renskrapningsiver gör nog obefintlig nytta.

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Skruvarna låstes med gänglåsningslim.

Se bara upp så låsningsmedlet inte förorsakar isolering av skruven. I brist på gänglåsning så använde jag Sika ett år, jag tyckte mig märka en del  korrosion på drevet vid upptagningen det året. Numera har jag lärt mig att kontrollera med omh-mätning efter återmonteringen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Det är väldigt låg strömstyrka i det "batteri" som skapas av anoden och drevet, så din renskrapningsiver gör nog obefintlig nytta.

 

Se bara upp så låsningsmedlet inte förorsakar isolering av skruven. I brist på gänglåsning så använde jag Sika ett år, jag tyckte mig märka en del  korrosion på drevet vid upptagningen det året. Numera har jag lärt mig att kontrollera med omh-mätning efter återmonteringen...

Ingen fara så länge det är rent i anläggningsytorna.

Jag har ju haft en del påväxt av inte bara havstulpaner utan även blåmusslor och deras "nätverk" och kanske andra organismer också. Minns nu inte varför men dom organismerna tycks ju gilla denna svaga galvaniska ström och låga spänning..?

Hur som helst kan det ju vara värt att vara extra försiktig och noggrann här.

 

Jag satte en gång på tidigt 1980-tal, på en axelanod på farsans propelleraxel på Ohlsson 88:an, redan i juni fanns det inge propellereffekt alls, vi trodde att propellern var borttappad… men den var full med havstulpaner. Så hade det inte varit innan anoden kom till.

 

Jag är väl direkt dålig på den där galvaniska elläran, om förhållandet mellan olika metaller och elektrolyten i havet. Eller om skyddsjordens potential i landströmskabeln och potentialen i havet. Jag mätte upp 1,2 volt en gång mellan skyddsjord och motorblocket. Har inte vågar mäta sedan dess, det kan ju vara farligt att veta för mycket, å andra sidan har jag inga galvaniska skador.

Hade funderingar på att klippa skyddsjorden till vv-beredaren men det är ju inte bra alls, så jag skall följa SXKs exempel när jag bygger om landströmscentralen någon gång i framtiden, men återigen hamnade jag nu en bit från ämnet...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara skönt med hängslen o livrem (använder ibland den modellen själv...)

 

Angående galvaniska strömmar, problemet med jordpotential mm mm  så har Magnus Sterky beskrivit det på ett skapligt pedagogiskt/populärvetenskapligt sätt i sin bok om Båtel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Det kan ju vara skönt med hängslen o livrem (använder ibland den modellen själv...)

 

Angående galvaniska strömmar, problemet med jordpotential mm mm  så har Magnus Sterky beskrivit det på ett skapligt pedagogiskt/populärvetenskapligt sätt i sin bok om Båtel.

Jag har den boken, samt två andra i samma ämne, bara det att man somnar så himla gott innan man ens läst klart alla kapitlen. Men det är en bra bok! Är inte författaren verksam här också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har den boken, samt två andra i samma ämne, bara det att man somnar så himla gott innan man ens läst klart alla kapitlen. Men det är en bra bok! Är inte författaren verksam här också?

Jovisst har han en alias här. Han har även gjort rätt mycket insatser även i SXK tekniska kommitté.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om vi sammanfattar allt så är det inte nödvändigt att ha helt rent bakom så länge det summrar mellan propelleraxeln och sköldens anoder?

 

Tack för alla svar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...