Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Glykol

Dålig lukt under durken (kölsvinet)

Rekommendera Poster

Hej,

dålig lukt kommer upp från kölsvinet, dvs området under durken. Mycket svårt att komma åt, har bara två mindre hål att arbeta genom. Får inte bort golvet heller, eftersom element och annat tar emot. Ska man spruta klorin in under durken och hoppas att det tar kål på att som luktar? Eller har någon en bättre idé? Framför allt så luktar det vid förpiken och under förarsätet. Inte alls lika stark lukt längre bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle spola rent. Kölsvinet ska inte vara ett vattenlager med rester från förr.

 

Om inte det går kommer bhemac att ge dig utmärkta instruktioner hur du får bort lukten med ozon.
 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Jag skulle spola rent. Kölsvinet ska inte vara ett vattenlager med rester från förr.

 

Om inte det går kommer bhemac att ge dig utmärkta instruktioner hur du får bort lukten med ozon.
 

Rätt gissat!

Men börja med att spraya klorin.

När jag bytte toaslang rann det ner några ml skitvatten. Som naturligvis luktade fan. Hällde nog i ett par flaskor Klorin men lukten kom alltid tillbaka efter några dagar. I höstas stoppade jag ner en slang från ozongeneratorn som fick gå en kvart om dagen. Nu verkar lukten vara borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Rätt gissat!

Gissat vet jag inte. Du är ju Ozonkungen! Med rätta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ozon går vär inte att skrubba bort smuts med eller ;) 

hoppas i alla fall att det funkar för det låter nte roligt med dålig lukt.

går det inte att kapa upp en liten öppning som du sätter en lucka på?

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Adeln på medeltiden tvättade sig inte, de bara stänkte på mer parfym ... :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Zaphir:

ozon går vär inte att skrubba bort smuts med eller ;) 

hoppas i alla fall att det funkar för det låter nte roligt med dålig lukt.

går det inte att kapa upp en liten öppning som du sätter en lucka på?

Kombon är oslagbar - dvs först skrubba, sedan ozon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i nuvarande båt möjlighet att lyfta på samtliga durkar, men det är ju jobbigt...

Det finns rengöringsmedel som heter "Blidge Clean" eller något liknande, det är meningen att det skall blandas med färskvatten och skvalpa runt nere i området ovanpå kölsvinet.

 

Men man kan ju hälla i vanlig såpa av valfri färg.

Jag vet inte hur det är er era båtar, men i min ovanpå bottenstocken och kölsvinet är det salt spillvatten från de gånger jag rensat loggivaren, spetsat med diesel från de gånger jag bytt bränslefilter, litet motorolja kan det också vara, samt söl från handfatet inne på toaletten, tvålblandat vatten, vidare brödsmulor från byssan, hundhår, borttabbade muttrar och kabelskor, samt vilket Gud förbjude, små bitar med kabelisolering eftersom dessa fastnar i länspumpens backventiler.

Sålunda en gegga som luktar illa. Men efter några passager av Tjurpannan med några dl Grönsåpa i slagvattnet blir det genast bättre.

Det bästa är ju naturligtvis att se till att ovan nämnda diesel- eller tvålrester och annat aldrig hamnar under durkarna. Måhända blir nästa hund en strävhårig nakenhund....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag har fel här men jag uppfattar det som att man låter skitigt och illaluktande vatten skvalpa omkring längst ner i sin egen båt hela sommaren.

Det anses alltså ok?

 

Hoppas jag har fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Baxlaget:

Hoppas jag har fel här men jag uppfattar det som att man låter skitigt och illaluktande vatten skvalpa omkring längst ner i sin egen båt hela sommaren.

Det anses alltså ok?

 

Hoppas jag har fel!

Nä det är det inte, inte ok alls.

När det skvalpat omkring ett tag och den värsta skiten löst sig så pumpar man upp vattnet med länspump eller annan pump eller med våtdammsugaren och häller ut smutsvattnet på lämpligt ställe. Om det får vara kvar finns ju risken att det växer till sig en bakteriesoppa som börjar lukta igen.

Men jag tänkte kanske att läsaren kunde lista ut det själv...:unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många moment att "lista ut" alldeles själv. Tror din och min värld ser väldigt olika ut. Ingen behöver vara sämre.


Du är tydlig, stort plus.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...