Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oyster

Parallellkoppla solpanel/kablar

Rekommendera Poster

Nybörjarfråga inom el 🙂 Jag ska parallellkoppla två solpaneler till min regulator. Regulatorn har ingång för en panel så jag vill koppla ihop dom två +/- kablarna till en kabel. Jag ska göra det här nära regulatorn. Hur gör jag det här snyggast så att det blir enkelt att koppla ur en solcell om jag vill? Koppla dom till någon typ av plint?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev oyster:

Koppla dom till någon typ av plint?

Så har jag gjort, plinten är även plats för Schottkydioderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns särskilda kontakter MC4. Finns paralellkopplingskontakter för dessa:
image.png.ddbe7921c40872979442cffb303408d5.png

 

De här har man på kablarna:
image.png.13d4324448ea9814a950dc5338ace12f.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, bhemac said:

Så har jag gjort, plinten är även plats för Schottkydioderna.

Har du någon bild? Eller länk till produkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev oyster:

Har du någon bild? Eller länk till produkt?

Tyvärr inte eller rättare sagt, den finns men hittar inte.

DENNA funkar. På ndersidan, + resp minus från varje solpanel, på övre sidan, Shottky resp sladdstump till plus och minus.

Min plint är för flatstift, (restparti från tillverkning av tvättmaskiner).

Min tanke var att det ska sitta skyddat bredvid regulatorn, att det ska vara enkelt att byta dioder eller koppla bort en skadad panel - detta ska vilken idiot som helst klara ;) Men också enkelt kunna mäta varje panel för sig.

 

Kopplingsplint skruv.jpg

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev oyster:

Har du någon bild? Eller länk till produkt?

Jag använder förgreningslist för flatstift för att parallellkoppla mina solceller. Lite meckigt att dra ut flatstiften om jag vill bryta förbindelsen så jag kapade av lite på de överdrivet långa plasthylsorna (använder isolerade flatstift så det finns ingen risk för oavsiktliga kortslutningar).

bild.png.e352d0e8e62bef9e0d06b02afe925022.png

 

Schottkydioderna är fastklämda mellan en flatstiftskontakt i ena änden och som skarv mellan kabel o diod använder jag en skarvhylsa (blå varianten som tar lite grövre kabel).

bild.png.3069bce8268b91cead252373b0970522.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför behövs schottkydioder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hindrar "bakströmmar" från att förstöra solcellspanelen.

(Du matar ju ström från två olika håll till sammankopplingspunkten.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev oyster:

Varför behövs schottkydioder?

Det kanske går bra ändå. Men dioder för någon krona är en billig försäkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev bhemac:

Det kanske går bra ändå. Men dioder för någon krona är en billig försäkring

Men går det fel så kan det gå mycket fel. Jag "brände" två solcellspaneler (varvsmonterade) för några år sedan. Kabelingångarna till den ena panelen hade skadas vid monteringen (böjdes i en skarp 180-gradersböj så tätningen släppte). Det kom in vatten i anslutningsboxen på solcellen, efter ett tag så blev det kortis inne i boxen p.g.a. oxidresterna. Det räckte för att båda panelerna skulle lägga av.

 

Varvet stod för sitt misstag och jag erbjöd mig artigt att montera de nya panelerna själv. Numera ingår ett par schottkydioder i installationen...

Redigerad av Lintott
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Jag använder förgreningslist för flatstift för att parallellkoppla mina solceller. Lite meckigt att dra ut flatstiften om jag vill bryta förbindelsen så jag kapade av lite på de överdrivet långa plasthylsorna (använder isolerade flatstift så det finns ingen risk för oavsiktliga kortslutningar).

bild.png.e352d0e8e62bef9e0d06b02afe925022.png

 

Schottkydioderna är fastklämda mellan en flatstiftskontakt i ena änden och som skarv mellan kabel o diod använder jag en skarvhylsa (blå varianten som tar lite grövre kabel).

bild.png.3069bce8268b91cead252373b0970522.png

Sådana förekommer i många exemplar hos mig också. Dessvärre är dom inte optimala. Kan bli glapp, om man har krympslang över flatstiftshonan går den inte att få i förgreningen.

Jag hade också diodens komponetben klämd i en skavhylsa, fungerade i flera år, men skarvhylsorna är avsedda för flertrådiga kablar... det blev glappkontakt.

Använd MC4 eller plintar med skruvanslutning kombinerat med ringkabelsko eller gaffelkabelsko.

Dioder skall man helst löda fast, men dom är värmekänsliga, så om man kan göra en ögla på komponentbenet och skruva fast dem i en plint är ju det att föredra, eller om plinten har en sådan där klämkoppling under skruven så blir det väldigt bra.

 

"Sockerbitar" sådana där vanliga kopplingslister borde vara förbjudna i marin miljö.

Då fungerar Wago-kopplingarna bättre till tillfälliga kopplingar, eller till nödlagningar till sjöss.

 

Skavhylsor fungerar ombord, men är en osäkerhetsfaktor, inomhus är det en sak, men utomhus, nej!

Jag har klippt bort några sådana kopplingar. I möjligaste mån där jag skarvar med sådana drar jag först över en krympslang gärna med lim i.

 

Jag har använt Wago-kopplingar en hel del, inomhus, inombords...

 

Men till dina parallellkopplade solcellspaneler kall du utomhus använda MC4 och inomhus, inombords en skruvplint och ringkabelskor.

 

Wagokopplingar fört klenare kablar, inomhus, inombords på bilden.

wago.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt en affär med schottkydioder men hittar bara på nätet, tips på butik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper sådant på eBay men tex Electrokit, Elfa, Conrad har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite mer på det här och kommit fram till att jag gärna övervakar varje solcell separat. Därför kommer jag att köra två regulatorer istället, båda med bluetooth för realtids-övervakning och statistik över tid:

 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/regulatorer/smartsolar-mppt-75-15-laddningsregulator-bluetooth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Cam72:

hur ska man tänka kring valet av diod, finns ju en hel drös att välja mellan?

Den ska tåla panelens ström & spänning. Sen ska den ha så lite spänningsfall som möjligt men skillnaden är så liten, kör på en billig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev oyster:

Jag har funderat lite mer på det här och kommit fram till att jag gärna övervakar varje solcell separat.

Kul men ett dyrt nöje, jag skulle köra en regulator och en Turnigy på varje panel, den ger ström, spänning och framförallt, effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite utvärdering är det kanon att kunna se  hur mycket varje solcell ger i realtid. Då ser jag tex. Hur mycket mer min flyttbara solcell ger över tid jämfört med den fasta som bara går att rikta i en ledd. Eller hur lite en solcell ger om någon ligger på flybridge och läser en bok och skuggar solcellen 🙂 

 

Jag har också insett att 200w solceller är alldeles för lite för dubbla kylar, internet, lite tv och laddning av mobila enheter. Detta trots soliga dagar. Jag får max ut 8-9A av 200w och när båda kylar går så drar det 10-11A. Har man sen en helt mulen dag så är man rökt 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter som att du får ut cirka 100 watt..

 

Kolla om du har någon skuggning av panelen, minsta skugga så tappar du massor av effekt (skuggning på en del av en ruta är som att skugga alla rutor lika mycket)

 

Kolla även regulatorn, är det PWM eller MPPT?, det spelar stor roll om spänningsskillnaden mellan panelens optimala (t.ex 17volt) och batteriets laddningsspänning (t.ex 13volt) är stor..

 

T.ex, 200 watts panel som under optimala förhållanden ger 200 Watt vid 17Volt (11.76A) som kopplas mot batteri med PWM där regulator då sänker panelens spänning till 13Volt (11.76A) tappar 1-(13/17) = 23.5% av effekten rakt av = 152Watt kvar, max.

 

Medans samma panel som ger 200Watt vid 17Volt (11.76A) som kopplas mot batteri med MPPT regulator där regulatorn håller panelen vid 17Volt 11A (optimala) och sedan switchar ner det med 95% effektivitet till 13Volt (14.6A) för batteriet = 190Watt kvar.

 

Skuggning eller helt fel vinkel sabbar siffrorna ännu mer än PWM. :)

 

Vi har bara en 100Watts panel högst upp på taket (nästan aldrig skuggad), och den orkar hålla fulladdat med med kyl + vhf (0.5A) + plotter (1A) + laddning av minst en dator (datorn går 16 timmar om dagen ungefär, drar 7-8watt = ~120Watt om dagen) o.s.v när det är hyffsat soligt..

 

Förvisso är vi också rökta med mer nä 24h skitväder. Satt och kollade på en batterimodul från en tesla eller två häromdagen, vore smutt med 5.2kWh batterilagring.. :)

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev oyster:

Efter lite utvärdering är det kanon att kunna se  hur mycket varje solcell ger i realtid. Då ser jag tex. Hur mycket mer min flyttbara solcell ger över tid jämfört med den fasta som bara går att rikta i en ledd. Eller hur lite en solcell ger om någon ligger på flybridge och läser en bok och skuggar solcellen 🙂 

 

Jag har också insett att 200w solceller är alldeles för lite för dubbla kylar, internet, lite tv och laddning av mobila enheter. Detta trots soliga dagar. Jag får max ut 8-9A av 200w och när båda kylar går så drar det 10-11A. Har man sen en helt mulen dag så är man rökt 🙂 

Vad har du för kylar då?

Jag har 200W plus 50W där 200W (2x100w i serie) laddar och driver ett Isoterm ASU och en SG Exergon kylbox. Dessa båda kan dra omkring 6A i förbrukning om de går samtidigt. Just nu har jag 3,3 A i förbrukning och panelerna laddar in 3,5 A, radio och diverse laddare igång, intermittent drift av pentrypump.

Jag har dålig koll på 50W panelen, men den laddar tre olika batteribanker, förre ägaren har kopplat diverse relä och skiljerelä... Så den är i detta läget troligtvis försumbar, då jag inte upptäcker den i skillnaden mellan MT-5 och BM-1.

Men iallafall måste du ha stora och/eller steömkrävande kylar, då jag spontant tycker det låter som stor förbrukning.

Min TV drar 2,5A den har inte varit i gång så mycket.

Jag hade mellan 9 och 11 A in från de stora solcellerna tidigare idag, men då batteribanker om 260Ah är fulladdad blir det stopp vid några få ampere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev cetex:

Kolla även regulatorn, är det PWM eller MPPT?, det spelar stor roll om spänningsskillnaden mellan panelens optimala (t.ex 17volt) och batteriets laddningsspänning (t.ex 13volt) är stor..

Men när har du 13,0V i laddspänning? Bara när batterierna är nästan tomma ovh vem har det idag?

Skillnaden mellan MPPT och PWM är kanske 3V dvs ca 35W men verkningsgraden på omvandlaren är högst 90% så PWM ger då kanske 30 W mindre än MPPT dvs MPPT ger 15% mer. 

Det stämmer ganska bra med de mätningar vi gjorde för några år sedan. I genomsnitt var MPPT 10-15% bättre. Så går man upp från 200 till 230W så går det jämt ut.

--

Hur mycket solpanelerna ger beror på flera saker. Tex är inte blybatterierna så villiga att ta emot laddning och de måste laddas med 15% mer än man kan ta ut. LiFePO4 gör stor skillnad. Har man bly ska man ha så många som möjligt då kan de te emot mer och håller längre.

 

Vill man verkligen veta hur mycket panelerna ger så måste man ha en energimeter. Enklast och billigast är en Turnigy.

Man brukar räkna att en panel ger fyra gånger sin märkeffekt i GENOMSNITT. Detta gäller för horisontellt monterade paneler. Denna siffran stämmer väldigt bra. Det skadar inte att mäta kylarnas energiförbrukning (Turnigy). Min 49 liters kyl tar 2-300W per dygn så en 200W panel som ger 800Wh/dygn kanske är lite.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda paneler har gett strax under 700wh idag. Den ena kylen är en waeco cr-50 ( se separat tråd om förbrukning på den) och den andra är en specialbyggd 100l Isotherm ASU. Inte helt förtjust i solceller, inte nog med att dom är känslig för riktning och skuggning dom ger dessutom bara max effekt när solen står högt. Och ingen effekt alls mellan ca. 21.30 och 05.00.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minutes ago, bhemac said:

Men när har du 13,0V i laddspänning? Bara när batterierna är nästan tomma ovh vem har det idag?

Skillnaden mellan MPPT och PWM är kanske 3V dvs ca 35W men verkningsgraden på omvandlaren är högst 90% så PWM ger då kanske 30 W mindre än MPPT dvs MPPT ger 15% mer. 

Det stämmer ganska bra med de mätningar vi gjorde för några år sedan. I genomsnitt var MPPT 10-15% bättre. Så går man upp från 200 till 230W så går det jämt ut.

--

Hur mycket solpanelerna ger beror på flera saker. Tex är inte blybatterierna så villiga att ta emot laddning och de måste laddas med 15% mer än man kan ta ut. LiFePO4 gör stor skillnad. Har man bly ska man ha så många som möjligt då kan de te emot mer och håller längre.

 

Vill man verkligen veta hur mycket panelerna ger så måste man ha en energimeter. Enklast och billigast är en Turnigy.

Man brukar räkna att en panel ger fyra gånger sin märkeffekt i GENOMSNITT. Detta gäller för horisontellt monterade paneler. Denna siffran stämmer väldigt bra. Det skadar inte att mäta kylarnas energiförbrukning (Turnigy). Min 49 liters kyl tar 2-300W per dygn så en 200W panel som ger 800Wh/dygn kanske är lite.

Ja, det är ju en bra fråga. Har en NAPS MaxPower regulator som sägs koka vissa batterier, men har inte märkt nåt sånt än.. Brukar tänka att solcellen håller jämna steg med förbrukningen och att vi toppladdar när vi kör (har ju en albin, så motorn / generatorn går ofta 4-6h i sträck).. :)

 

Förbrukningsbatterierna (3x80Ah) har nog aldrig varit under 12.2V än när jag mätt (voltmeter) och då har vi legat i 4-5dygn i sträck i bl.a söderköping utan landström med 2 pers som kör "hemmakontor" 8-10 timmar om dagen, d.v.s 2 datorer (2x120W), 2 mobiler (2x15W?) + ipad (1x20W) ska laddas, kylen går som vanligt (350W) o.s.v, nån kväll med värmare (50W/h?) t.o.m. Först sista dygnet med en riktigt mulen dag så började spänningen ligga lite lågt, men då skulle vi ju åka vidare.

 

Men helt klart borde man mäta in / ut o.s.v noggrannare, jag kan ju dra slut på banken nu utan att märka något speciellt. Sitter och skissar på en lösning där, tänkte snickra ihop en egen mätare, men om jag inte höll på med det så hade jag nog bara köpt nåt från t.ex victron.

 

En aning off topic här men något som stör mig väldigt mycket med alla dessa solcellsregulatorer, smarta generatorer o.s.v är att alla försöker köra en egen full laddcykel, egentligen skulle man ju vilja ha en enkel MPPT regulator som gav fast utspänning och inte försökte vara intelligent, sedan en DC-DC från en c:a 12-14V bus för batteriladdning, och den kan då köra laddcyklerna vid behov.. Det behövs ju på Litium och egentligen bly och det känns rejält korkat att det inte är modulärt..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man klarar sig ganska bra med enbart några DC/DC omvandlare. Fixade det till en båt med 24V system. Varje solpanel har sin egen omvandlare. Fungerar problemfritt men ger inte maximal effekt. 

MaxPower laddar bra därför att den konstant ger för hög spänning. Kolla spänningen och fråga batteritillverkarna vad de säger.

Med en bra regulator som tex EpSolar 2215 kan man justera alla spänningar och därför få en optimal funktion för alla batterityper. Idag skulle jag välja Victron därför att jag bytt till deras batteritankmeter som fö är något helt outstanding och där man också kan justera det mesta inkl tex Peukert. Att man sen kan kolla och ändra värdena men en app i telefon på många Victron prylar gör inte saken sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt in en fråga i en annan länk men jag kör här oxå. Har  idag en Max Power från NAPS för min fasta solcell som laddar 2 st 105 Amp AGM batterier. Skall byta den till en Smart Solar MPPT från Victron som enligt uppgift skall vara snällare för AGM batterier och lättare att övervaka. Nu till min fråga:

Har köpt en hopfällbar solcell av typen Sunwind Solveig 80W.  Har satt en kontakt vid nedgångsluckan för enkel inkoppling. Kan jag bara parallellkoppla de två solcellerna till den nya Victron regulatorn eller behövs det något skiljediod eller liknande ? I så fall vad heter en sådan och var kan jag köpa den ? (Helst i någon båtaffär och inte via nätet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

13 minuter sedan skrev Grey-grej:

Har lagt in en fråga i en annan länk men jag kör här oxå

Du har ju redan fått svar i din andra tråd - som du också ”kapade”.
God ton är att man svarar eller lägger in synpunkter eller perspektiv på trådskaparens ämne. Har man ytterligare frågor så skapar man en egen tråd för dessa.

I all välmening.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Du har ju redan fått svar i din andra tråd - som du också ”kapade”.
God ton är att man svarar eller lägger in synpunkter eller perspektiv på trådskaparens ämne. Har man ytterligare frågor så skapar man en egen tråd för dessa.

I all välmening.

OK. Då vet jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...