Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
BerntRobert

Knepigt med färg på gelcoatspackel

Rekommendera Poster

Jag sysslar med att reparera en ytlig skada på fribordet på vår vita Bavaria 34 Cruiser från 2008. Jag vill påstå att båten är fin i ytan och inte ter sig blekt, oxiderad eller gulnad. Jag har letat upp originalfärgkoden (RAL 9016) och via Seasea skaffat gelcoatspackel från "Byggplast och båtprylar" i förmodat rätt kulör. Efter spackling och slipning enligt konstens alla regler har jag fått till en jättefin lagning, men i en tydligt gråare kulör än originalet.... Det var dock svårt att se färgskillnaden innan slipningen var i "nivå".

 

Det känns lite hopplöst att leta efter rätt färg nu när jag tycker att jag redan gjort allt rätt. Kartongen till spacklet har rätt märkning men burken i sig är omärkt.

Min fråga är: enligt er erfarenhet, borde färgen stämma med hänsyn till att båten är skapligt ny, eller är systemet inte bättre och det här något man får räkna med och tugga i sig? Goda råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt med kulörer, ögat är extremt känsligt för variationer. Tre möjliga orsaker;

1. Bavarias färgkod stämmer inte med kulören på båten från början.

2. Du har fått fel färg.

3. Eftersom båten är från 2008 finns det en risk att färgen ändrats från hur den såg ut från början.

Du skulle kunna låna en kulörmätare från en färgaffär och mäta fribordet och din lagade yta. Kan ge en indikation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är väl så att färgen i gelcoaten bleks något med åren så att originalfärgkoden inte riktigt stämmer. Desto äldre båt troligen desto mer skillnad. 

jag har en båt som är ca 40 år och som även behöver ses över med gelcoat i några ytliga skador. Jag funderar på att fotografera och utifrån bilden få fram rätt färgkod. Men var hittar man någon som blandar gelcoat i Stockholmstrakten?

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste utföra lagningen på rätt sätt för att färgen skall stämma:

1) Vattenslipa ytan med skadan (1200-papper) till minst 5cm utanför skadan, så att den ursprungliga färgen kommer fram

2) Slipa av kanterna på skadorna så smuts där försvinner och så kanterna blir någorlunda jämna

3) Spackla snålt några gånger (så du inte behöver slipa bort något, och så att du aldrig kommer utanför det slipade området

4) när skadorna är osynliga, vattenslipa till slut med 1200-papper följt av abralonslipning med slutligen 4000-papper.

5) polish + vax.

 

Någon säsong eller två kan man se att det slipade området har lite annan nyans, men när väder och vind gjort sitt så försvinner skillnadnen.

 

De lagningar jag gjort på detta sätt och där jag använt rätt färgnummer på spacklet har blivit 100% osynliga efteråt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat som du beskriver Seawolf. Den ursprungliga kulören som kommer fram vid våtslipning är snarare aningen vitare än omgivningen, inte gråare, som mitt spackel. Färgkoden är rätt, verifierad från flera källor. Just nu lutar jag åt att jag fått fel spackel enligt Kanes alternativ 2. Tack för input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...