Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MarkusBjorkman

Färgen lossnat på powertrim - Mercury 75hk

Rekommendera Poster

Hej,

Färgen på powertrim cylinden är rent från färg under vattenlinjen. Varför? 

 

Jag har inte skrapat eller gjort något. Offeranode är okej men jag misstänker ändå galvaniska strömmar. Skulle det kunna göra att färgen "ramlar av"?

 

Tänkte måla motorfästet med  Hempel drev färg.

 

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Detta med galvanisk korrosion har `stöts och blöts´ ofta här i forumet, förmodligen för att det är närmast obegripligt? 😵

För att förtydliga just din frågeställning behövs gärna fler uppgifter. Tror att det är bra ifall du nedan raskt besvarar dessa frågor...
1. Har du ägt båten länge?
I så fall har du koll på dess historia. Det som oroar mig litet är att färgen släpper just under drevets normala vattenlinje*. Tror att det är bra om du genast kan svara på följdfrågor som dessa:
1a. Bytt hemmahamn från sött till salt nyligen?
1b. Har det i din hemmahamn nyligen installerats 230V-uttag?
1c. Har du eventuellt fått en ny båtgranne i båtplatsen intill, menar här nåt modernt flytetyg som kan misstänkas ha kraftfulla batterier o stort laddbehov?


2. Har du eventuellt själv gjort nån elektrisk nyinstallation - förra våren - som kanske skulle kunna förklara den nu upptäckta bortblåsta färgen?

3. Du säger att offeranoden är "okej", vad menar du med det? Tror du menar att den är opåverkad, att ingen eller bara lite metall försvunnit? Smått oroväckande, för själva meningen med skyddande offeranoder är just att de skall frätas sönder och därmed lämna skyddobjektet intakt. (Här i norden lyfts båtar säsongsvis inför vintern, då bör offeranodens metall försvunnit till ca 50%. I annat fall är offer-kretsen knappast optimalt dimensionerad.)


*) Detta med bortblåst drevfärg beror nog på snabb korrosion. Såpass snabb att vätgas bildas under färglagret och trycker bort detta elektriskt isolerade färglager. Sådan snabb korrosion kan - enligt min mening - knappast bero enbart på missanpassade offeranodmetaller!?
   (En klassisk offeranod antogs vara en komponent i sig självt i ett sorts galvaniskt batteri, salthalten i farvattnet utgjorde "batteriets" elektriskt ledande vätska kallat elektrolyt. Genom att avsiktligt elförbinda två olika undervattensmetaller kunde man välja en mer offervillig jämfört med dyrbara skyddsobjektet. Fiffigt då det begav sig  men ett ytterst svagt "batteri". Numera finns betydligt starkare strömkällor, typ ombordbatterier och 240v-landel!?)     

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Båten har jag haft ett tag men bytte motorn båren 2017. Har haft den två säsonger. Motorn är en av årsmodell 2000 men har suttit på brandförsvaret gummibåt i Mälaren. Motorn var i ny skick när jag tog över den då den legat på land alla år.

1a. Ja, den här flyttats från söt till salt

1b. Det finns en på bryggan men har liggar bara små båtar.

1c. Har bytt brygga mellan säsong 1&2, problemet med färgen uppstod vid förra platsen. Nu vid nya har det förvärrats.

 

2. Nja,Har satt dit en powertrim givare. Original enligt anvisning

 

3. Ja den är okej, har ätit lite på den efter 2år. I år har jag putsat till skvaller wiren och skruvarna...

 

Men nu har jag även gjort mätningar med instrument och det finns ingen "koppling" mellan cylindern och zinkanoden?!?!?! Powertrim motorn som har wiren har koppling men det finns alltså ingen kontakt mellan powertrimmotorn/moterfästet och cylindern? Ska inte ses finnas direkt koppling till offeranode???

 

 

PhotoPictureResizer_190513_200006389-2016x1134.jpg

20190513_194246-1134x2016.jpg

20190513_194242-1134x2016.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MarkusBjorkman:

Men nu har jag även gjort mätningar med instrument och det finns ingen "koppling" mellan cylindern och zinkanoden?!?!?! Powertrim motorn som har wiren har koppling men det finns alltså ingen kontakt mellan powertrimmotorn/moterfästet och cylindern? Ska inte ses finnas direkt koppling till offeranode???

Ståmmer, det måste finnas elektrisk kontakt mellan det som ska skyddas och offeranoden.

 

Det syns ju att powertrimmotorn har skyddats, men inte cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med någon Mercury verkstad/säljare om problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat med flera Mercury service verkstäder utan att få någon konkret lösning. Det bästa förslaget var att ansluta ytterligare en jordkabel. 

 

Jag har nu plockat ner power trimet och skruvat isär powertrim motorn och cylindern. Till min förvåning noterade jag att skruvarna hade en beläggning och borr/gänghålen lackade. 

 

Skruvarna rengjorda, hålen borrade jag något för att avlägsna lacken. 

 

Lackat och ihop skruvad igen. Cylinder och motor har kontakt!!

20190514_225833-1134x2016.jpg

20190514_225845-2016x1134.jpg

20190515_000703-1134x2016.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...