Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Toder

Värdering 50hk Johnson 1982?

Rekommendera Poster

Har en 1982 Johnson 50hk långrigg som jag körde med på lillbåten förra sommaren, bytt impeller, tändstift, termostat, orginal reglage med nyckel. 

 

Vad kan en sån vara värd? Funderar på att avyttra den då det körs med större båt och inombordare till säsongen. Är den inte värd något får den stå tills jag hittar nån liten joker eller något att slänga den på, gick lite för fort på min 4m båt, skrovet gillade den inte trots rätt höjd på kavitationsplattan. 

Hela båten ville vrida sig åt babord när man kom upp över 29-30knop.

CC6B5FE6-4DC7-4D6A-89BE-9841062BB95E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigaste svaret: Den är värd det som det finns en köpare till. 

Annat svar: Är motorn i övrigt lika fräsch som kåpan så kan du nog få mellan fem och tio tusen för den. Kanske uppåt 15. 

Det gäller att hitta rätt köpare. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte fasen betalar någon 15 tusen, för en 37 år gammal 50 hästare! Ingen frisk individ iaf. 

Redigerad av 535GT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev 535GT:

Inte fasen betalar någon 15 tusen, för en 37 år gammal 50 hästare! Ingen frisk individ iaf. 

Jag tänker mig någon som har renoverat sin lika gamla båt och som vill ha en tidstypisk motor på. Då är det en fördel om motorn ser bra ut också. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Några tusenlappar eftersom den fungerar. Vad skulle du själv ge för en nästan 40 år gammal motor? Har du plats så är det väl bara förvara den annars sälj till den till högst bjudande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en 50hk och en 70 hk på blocket.

3000kr resp 5000kr.

Din ser ju fräsch ut på bilden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blir nog kvar verkar det som, skaffa precis ett garage till så den får stå där med min sjösättnings landcruiser, men den gick helt felfritt iallafall, gillar ljudet i den också, så förhoppningsvis blir det någon liten sportbåt igen om några år, då får den jobba :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3hk evinrude utan backväxel.

Vad kan man få för en stulen sån.

Ena snäppet på kåpan e borta.

Propellern har lite småskavanker. 

Annars ser den ok.

Nyligen rengjord förgasare så den går som fint.

 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

3hk evinrude utan backväxel.

Vad kan man få för en stulen sån.

Ena snäppet på kåpan e borta.

Propellern har lite småskavanker. 

Annars ser den ok.

Nyligen rengjord förgasare så den går som fint.

 

Ps.. årsmodell... tror 1990 ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎13 vid 09:52 skrev ChristerN:

Jag tänker mig någon som har renoverat sin lika gamla båt och som vill ha en tidstypisk motor på. Då är det en fördel om motorn ser bra ut också. 

Det skulle väl vara för nostalgitänket då, annars dessvärre, är nog dess värdet dess vikt i skrotvärde.

Jag själv har en betydligt senare fyrtakt Honda, 2Hk, utan växel öht, senare modeller hade centrifugalkoppling åtminstone, den är nog också värd ungefär 0 kr.

För egen del, och för trådskaparens del skulle jag kunna tänka mig att man kan kränga dem genom en Traderaauktion, där säljs det mycket tvivelaktigt skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns dessvärre inte någon egentlig marknad för dessa gamla motorer i Sverige snarare för samlare och de betalar för just samlarvärdet, så om den är i utställningsskick 35tk, uselt skick 500-2000tk kanske. Försök att hitta en samlare på blocket t.ex. eller här inne, även classic boats and engine forum. Själv tycker jag det är helgerån att skrota dessa gamla trotjänare till klenoder men jag är ju inte en samlare som sagt annars hade jag nog köpt den själv:rolleyes:.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...