Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Trollvinden

Erfarenhet av Bavaria 30 C?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Vi är ute efter en familjebåt och vi tittar nu på en Bavaria 30 C från 2007. Vi är alltså inte i första hand intresserade av att segla snabbt och i blåsigt väder. Men vi är lite konfunderade över storskotet. Det sitter fast på rufftaket. Hur tycker ni som har den här båten att det funkar? Kan man tänka sig att göra en skotpunkt i sittbrunnen i stället eller dra skotet på sidorna? (Större delen av bordet är borta) Vore intressant att höra andra lösningar. Vi vill egentligen väldigt gärna ha en båt med en självgående fock. Är det någon som har satt på ett sådant system på den här båten och hur funkar i så fall det? Den saknar värmare, men det borde väl gå att installera i efterhand, eller?

Tar också gärna emot allmänna synpunkter.... Denna båten har en grund köl.

Med vänlig hälsning Madeleine

 

Redigerad av Trollvinden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av Bavaria 30 eller någon annan Bavaria egentligen, men jag har skrivklåda...

 

Jag tycker nog att en 30 fots båt är lite liten som familjebåt, familjen växer rätt fort - i alla fall i ålder. En Bavaria 32 som bara är några år äldre kostar ungefär lika mycket och jag tror det är lättare att sälja en 32:a den dag det ev. blir aktuellt.

 

Skot på rufftaket är på vissa sätt bra för man slipper skotet som är i vägen i sittbrunnen och man kan få upp sittbrunnstält eller solskydd utan att plocka bort skotet.

Jag vet inte om det går att flytta skotpunkten, men det borde väl gå. Det får man nog kola med Bavaria för det beror ju på hur sittbrunnen är konstruerad och förstärkt.

 

Vilket bord är bort och varför?

 

Självslående fock? Vet ej, men borde gå kan man tycka.

 

Värmare kan man alltid installera efteråt. Troligen finns det en färdigtänkt lösning för detta från Bavaria, men om inte så får man tänka själv.

 

Kort köl gör båten till en lite sämre seglare, men det verkar ju inte vara prio ett att segla snabb i hård vind. Den grunda kölen kan komma väl till pass när det gäller att komma lite längre in i vikarna där ingen annan (seglare) ligger.

 

De Bavarior jag sett har väldigt olika ruffkänsla, allt från vitt laminat likt ett billigt IKEA-kök (som jag inte gillar i båt) till mera träkänsla. Var lite uppmärksamma så att ni inte hittar "fel" båt för er.

 

Jag tycker inte att rattstyrning på så bra på en så pass liten båt, men det är en smaksak. Piedestal och ratt tar mycket plats i sittbrunnen.

 

Det var allt jag tycker just nu!

Lycka till med båtköpet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på Bavaria 30 på båtmässan när den kom. Blev förvånad över hur de planerat inredningen faktiskt; endast 1,5 fullängds-koj, dvs den i akterkabinen som är rätt smal. Den delar man ju kanske gärna med sin käresta, men jag tänkte - om man tar med kompisen eller brorsan... var skall de sova? Förpikens kojer var otroligt korta, kanske 1,70 (?), sofforna i salongen gick inte att bädda ner, de var sitt-smala. 

 

Precis som Mackey skriver; barn växer fort. 

 

Jag har inte seglat en Bavaria 30 - däremot har jag seglat ifrån en flera gånger, på ren båtfart. Min Dixie 27 är verkligen inte en snabb båt, det var en medelsnabb båt när den kom, och idag skulle den nog ses som långsam. Bavaria 30 är alltså långsammare, trots att den är större, vilket gör att man begränsas i val av resemål på helgerna. 

 

”Tvillingkölen” som kom i början för att skapa en snabb köl som var grundgående vet jag inte höll måttet. Jag vet att minst en sprack vid en lättare grundstötning, och att varvet bytte ut den till en standardköl på den båten. 

 

Däremot är båten stabil, vilket bevisas genom att Hafsorkestern nu är på andra sidan jordklotet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bavaria 30 med djupa kölen. Som familjebåt funkar den bra, vi får plats.

Längsta kojerna är i aktern men även förpikskojen funkar för vuxen men de är inte längre än ca 1,85-1,90 så bättre som vuxen att sova bak. Salongssofforna går bra att sova i men är framförallt gjorda för att sitta i.

 

Angående storskotet är det väldigt skönt att slippa det i sittbrunnen, det löper in under sprayhooden bredvid nergången. Det var fördelen... nackdelen är att styrman inte har en chans att nå det från styrplatsen så antingen måste man vara två eller lämna ratten för att nå, fördel med autopilot då.

För vår del är detta ett ickeproblem då vi alltid är två som seglar.

Det går säkert att dra ner skotet på sidan istället. Jag vet inte hur starkt bordsunderredet är och om det går att fästa storskotet i det.

 

Värmare går att efterinstallera, finns gott om plats i aktern bakom/brevid akterkojen.

 

I stort trivs vi bra med båten. Den är rymlig, komfortabel, stabil när vi seglar efter att vi bytte till nya och fräscha segel. Men det är ingen fartraket. Tämligen lättmanövrerad båt. Bra med öppningen bak i sittbrunnen till badbryggan, ingen elmanövrerad lucka som kan krångla.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Bra att höra att utrymmena verkar funka hyfsat och att det är lätt att installera värmare. Jag skulle vilja fråga om segel. Den har genua som originalsegel men på det exemplar vi tittar på sitter det en fock. Då lär väl seglingsegenskaperna bli sämre? Sätter man dessutom på en självslående fock som är mindre så blir det väl ännu sämre? Hur mycket kan det tänkas spela in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Trollvinden:

Tack för era svar. Bra att höra att utrymmena verkar funka hyfsat och att det är lätt att installera värmare. Jag skulle vilja fråga om segel. Den har genua som originalsegel men på det exemplar vi tittar på sitter det en fock. Då lär väl seglingsegenskaperna bli sämre? Sätter man dessutom på en självslående fock som är mindre så blir det väl ännu sämre? Hur mycket kan det tänkas spela in?

I lätta vindar påverkar det mycket. Men blåser det 8 och uppåt så kommer det nog funka bra på kryss och avta ju mer halvvivd och slör du vrider åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Caribic410:

I lätta vindar påverkar det mycket. Men blåser det 8 och uppåt så kommer det nog funka bra på kryss och avta ju mer halvvivd och slör du vrider åt.

Exakt så.
Det är ju faktiskt möjligt att även ha en genua i segelgarderoben som man kan köra med i lätta semestervindar. Visst - lite meck att byta, men ändå görligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...