Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Danne75

KAD 42 och laddningslarm, behöver hjälp!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Behöver er hjälp !!

 

Förra helgen byte jag remmar på bägge motorerna, KAD 42P (4 st remmar på styrbord (servo på denna) motor samt 3 st på barbord).

 

Nu i helgen skulle familjen ut på först båthelgen och vid uppstart så började batterilarmet på ena motorn  (babord) att pipa till och blinka till, efter en stund så gick larmet helt

och laddlampan tändes helt. Jag öppnade motorluckorna för att kolla om remmarna slirade men dom gick så fint.

 

Efter detta spände jag upp generatorremmerna ytterligare och testade, larmet slutade. Provkörde vi bryggan i säkert 1 timma vid olika varvtal, med och utan generatorn inkopplad.

Problemet löst tänkte vi  

 

Men nu på morgonen startade vi upp igen och då gick larmet på babord i princip direkt vid kall motor. Passade på att mäta laddningen på bägge generatorer och dom ger

14,5 +- 0,1 volt oavsett om larmet ljuder eller ej?  Hur är det möjligt?  Har försökt förstå hur kopplingsschemat ser ut för display/larmet men har inte förstått det riktigt. Är det

laddspänningen som utlöser larmet eller är det något annat? 

 

Har även mätt spänningen på batteribankerna och har 14,4 på förbrukningsbanken och 13,7 på startbanken (sitter ett klassiskt penta skiljediod).

Värt att notera är att framme vid förareplats är det det lägre spänning på instrumenten (2 st voltmätare, typ 13,7 och 12,9V), vilket är också skumt? Spänningsfall? är det här spänningen mäts för larmet??

 

Innan rembytet hade jag inga larm, så någon kopplingen med det borde det ha...eller? Kan inte se någon slirning och dom ger laddning? Kan det ha med spänning på de andra remmarna?

 

Tacksam för all input jag kan få för felsökning,,,,,

 

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

några som har några tankar kring detta. Många tack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...