Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Deviera och justera kompassen

Rekommendera Poster

Vi har monterat en ny kompass, för det måste man ju ha...

Nu är det dags att göra en deviationstabell och en kompassjustering, men hur gör man...

Någon som kan kolla att jag tänkt rätt och ev. rätta till ev. fel.

 

Förr i tiden fanns det deviationsbanor, men finns dessa kvar?

Idag har man ju en plotter ombord och den bör ju gå att använda istället för en deviationsbana!

 

Det som gör att kompassen inte visar kurs mot norr är missvisning (deklination) beroende på att den magnetiska nordpolen inte ligger riktigt vid nordpolen, lokal magnetism beroende på tex. malmkroppar och störande föremål ombord (deviation).

 

Den vanliga missvisningen kan man hitta här, https://rl.se/deklination.php eller här, https://www.sgu.se/om-sgu/verksamhet/kartlaggning/geofysik_att_se_ner_i_berget/dokumentation/

Är man mest på ostkusten/Stockholm kan man räkna med 6,5°.

 

Sedan gäller det att hitta ett omagnetiskt område så att man inte får med lokal missvisning vid deviation och justering. Hur gör man det?

Man kan ju undvika platser som är utmärkta som extra magnetiska på sjökortet, men det kan ju finnas lokal magnetism.

HJÄLP! Här går jag bet just nu. Hur hittar man ett område utan magnetisk avvikelse?

 

Eftersom avdriften kommer att påverka vilken kurs plottern visar måste man hitta en plats utan strömt vatten också och så ska det vara en lugn och stilla dag. Det borde innebära att man kan styra mot en waypoint som även syns tydligt i naturen och jämföra plotterns bäring och plotterns kurs över grund. Är de båda lika har man ingen avdrift.

 

När man hittat den perfekta platsen är det bara att sätta igång och styra lite olika kurser och skriva ner vad kompassen visar och vad plottern visar, men...

 

Hur ska plottern vara inställd?

Det borde vara bäst att ställa in den så att den visar kurs över grund inklusive missvisning (mot verklig nordpol) så kan man glömma missvisningen.

 

Nu är det då dags att köra några kurser hit och dit för att få en deviationstabell som gäller för vår båt på den plats vi befinner oss och utan justerad kompass. Det kan ju vara lämpligt att skriva upp när och var deviationstabellen är gjord samt vilken missvisning platsen hade när deviationstabellen gjordes. Seglar man över stora områden kan man ju ha flera deviationstabeller eller kompensera för avvikelse i missvisning.

 

Nästa steg blir kompassjusteringen. Det känns lättare faktiskt, även om det alltid påpekas att man ska anlita en kompassjusterare för att justera kompassen.

 

  1. Man kör rakt mot norr på plottern och justerar skruven för nord/syd så att kopassen visar rätt.
  2. Sedan kör man rakt österut på plottern och justerar skruven för ost/väst så att kompassen visar rätt.
  3. Nästa steg blir att köra båten i sydlig riktning och justera halva avvikelsen.
  4. Slutligen kör man västerut och justera halva avvikelsen.
  5. Ev. upprepa för att kontrollera att det blev så bra som möjligt.

 

Sista steget blir att göra en ny deviationstabell för den justerade kompassen.

 

Någon som orkar förstå och hjälpa till att rätta ev. fel?

 

En sak till, man ska styra mot fasta punkter någorlunda långt bort och vara uppmärksam på att man verkligen syr mot punkten, dvs. stå mitt i båten och styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deviationen pga lokal magnetism tar man väl genom att köra i båda riktningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev AndW:

Deviationen pga lokal magnetism tar man väl genom att köra i båda riktningarna?

Jo så borde man ju upptäcka ev. lokal magnetism.

 

Då kan man ju köra ett par kurser fram och tillbaks i området man vill hålla till och blir det inte exakta kontrakurser så kan man leta upp ett annat område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick en kurs för att bli kompassjusterare i vintras, kostade bara 10 papp. Kanske kan vara något.

 

Kör tex sex olika kurser och sen lika många åt andra hållet. Kolla att plottern är ställd att INTE visa magnetisk kurs. Är man petig så ska man gå från en position till en annan och beräkna rättvisande kurs.

Jag gjorde en rutt med sex waypoints i plottern. Fast jag har aldrig använt den. Se bara till att vara borta från områden med "Magnetiska Störningområden". Vi har sådan i Vänern!

Skriv in K, m Km och Kk i ett Excel-ark, låt Excel rita en kurva, den är sedan enkel att använda för att interpolera en tabell för var 10:e grad på Km. Men kurvan är egentligen praktisk att använda som den är. Plasta in och sätt upp i båten. Det imponerar, säg att jag träffat högst 10 privatpersoner som haft det.

Eller så går man på några enslinjer, rättvisande kurs står i sjökortet. Jag har tre enslinjer som jag nästan alltid passerar. Förr skrev jag in Kk i sjökortet, numera har jag en egen "special" med waypoints mm där jag skrivit in värdena. Detta kollar jag några gånger per år så jag vet på ett ungefär vilken deviation jag har, i övrigt litar jag på de sex GPSer jag har ombord.

 

Blir kurvan någorlunda sinus formad så kan man stanna där men finns det "knixar" eller fler än två toppar kan det vara ide att ge sig på att justera kompassen. Då har man sysselsättning den sommaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Jo så borde man ju upptäcka ev. lokal magnetism.

 

Nä, den är inte konstant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...