Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Inställningar Odelco Battmeter 3?

Rekommendera Poster

Jag har sökt men inte hittat.
Jag har monterat en Ctek m300 till min batteribank 3x95Ah och en Odelco battmeter 3.
Battmetern skall grundinställas med
F1.0 Floatspänning - 13,6V
F1.1 Batteriladdarens laddström vid underhållsladdning angivet som % av batterikapaciteten?
F1.2. Auto-synk tid, den tid då F1.0 och F1.1 skall mötas?

Floatspänningen hittar jag men kan jag få hjälp med de andra två vore jag mycket tacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har också en Ctek M300 på förbrukarbanken. 

Inte säker på att det är just så här jag kör just nu men mina noteringar från några år tillbaka är enligt följande:

F1.0 13,9 (borde kanske vara lägre och jag kan ha satt ner det i nuvarande setup)

F1.1 7,0 % (jag vill att Battmetern ska tolka float ganska tidigt då jag vill att den ska betrakta banken som full vid kortare laddningar för att slippa köra manuell synk [tryck in bägge pilarna samtidigt])

F1.2 240 (här tror jag att jag har sänkt tiden så den identifierar float snabbare)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!
I manualen står att float är 13,6V men i övrigt kopierar jag dina värden tills jag fattar vad de betyder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Står det att M300 har en float på 13,6V menar du?

Har jag missat isf. 

PS

Det stämmer helt om jag läser manualen rätt. Tack för det!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tips från Odelco att höja (igen) F1.0 till 13,8 för att Battmetern ska synkronisera tidigare. 

Funkar bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också ett två frågor kring min battmeter3. 
Har bytt ut mina förbrukningsbatterier och får inte till inställningen av sync-värden (tror jag). Bör kanske tillägga att  jag har även solceller. Har toppladdat batterierna via landström och ställt in följande värde manuellt;

- F1.0 — 13.2V

- F2.1 — 10.5V

- F5.0 — 320 Ah (har 4 x 80 Ah batterier)

 

Jag har aldrig sett att battmetern visar FULLT, så som manualen anger, vare sig jag solcells- eller landströmsladdar. Dock ser jag att den slutar ladda ibland. Volten brukar variera när den gör det. Skall det vara så?

Vidare har jag försökt följa manualen och ”självsynca” via tryck på pilarna men jag kommer inte in i syncläget. Inget händer när jag håller in pilknapparna. Vad gör jag för galet?

 

Tacksam för konstruktiva svar.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Har bytt ut mina förbrukningsbatterier och får inte till inställningen av sync-värden (tror jag). Bör kanske tillägga att  jag har även solceller. Har toppladdat batterierna via landström och ställt in följande värde manuellt;

- F1.0 — 13.2V

- F2.1 — 10.5V

- F5.0 — 320 Ah (har 4 x 80 Ah batterier)

Skulle säga att du ska ställa upp F1.0 till 13,8. Se mitt inlägg ovan. 

Har vid vissa tillfällen också haft problem att manuellt ”synkronisera” Battmetern. Har dock alltid funkat efter en automatisk synk, i mitt fall efter att jag höjde F1.0. 
Iofs behöver Battmetern ha registrerat ett uttag på viss procent för att känna av att banken blir full vid laddning. 
Så sätt ner F1.0 och så ska det funka sen. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Igen,

 

var vid båten samt höjde F1.0 till 13.8, tyvärr ingen förändring. Får inte den att visa FULLT.

Nu gick det så långt att jag inte ser laddning alls trots att min Max power laddtegulator visar att solcellerna laddar.

Vad kan vara galet?

Vilka fabriksförinställda värden skall man ändra?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-21 vid 21:39 skrev ChristerN:

Iofs behöver Battmetern ha registrerat ett uttag på viss procent för att känna av att banken blir full vid laddning. 

Läste du detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Läste du detta?

Japp, betyder det att jag bör koppla på förbrukare eller vad ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Japp, betyder det att jag bör koppla på förbrukare eller vad ?

Japp. Kör utan laddning, kanske 10% av batterikapaciteten, så ska du se att det löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev ChristerN:

Japp. Kör utan laddning, kanske 10% av batterikapaciteten, så ska du se att det löser sig.

Ok, två sista,

 

1. Inga nya inställningar då?
2. Vad menar du med ”kanske 10% av batterikapaciteten”?

 

ja e så kass på el.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Los_capitanos:

Ok, två sista,

 

1. Inga nya inställningar då?
2. Vad menar du med ”kanske 10% av batterikapaciteten”?

 

ja e så kass på el.......

1. Nej, det räcker nog med din justering på F1.0. 
2. Du har ju en procentsats som visas i Battmetern. (Du kan ju växla mellan visningslägena med piltangenterna.) Den justeras när Battmetern känner av att banken är full och den ställer sig på ”Full” och visar 100%. Låt den komma ner till kanske 90% (10% av batterikapaciteten) och ladda sedan fullt. Då gissar jag att den kommer självsynkronisera sig och visa Full/100%. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ChristerN.

 

Verkar inte funka. 
Behöver manuellsynka ganska ofta. Har nog gjort det ca 10 ggr senaste veckan. 
Var nere på 86% innan jag började med landström igen. 
Vid landströmladdning ser jag att startbatteriet laddar 14.4V medans förbrukningsbanken sällan når 13.8V. Vid solcellsladdning når förbrukningsbanken som max 13.4V. 
 

Efter att jag bytt ut förbrukningsbatterierna, inför denna säsong har jag inte sett att battmetern visar ”FULLT”. Själva laddningen tycks starta lite ”randon” också, ibland vid 13,2 och ibland vid 13V.

 

VAD KAN VARA GALET??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men har en viss erfarenhet av Battmetern. 
Börja med att gå igenom vilka värden du har och lista dem. Är de som jag rekommenderat tidigare så kan jag nog inte hjälpa dig mer. 
Om allt ser bra ut kan du dra iväg ett mail till Odelco med din fråga. 
 

Däremot funderar jag på vad du menar när du skriver:

1 timme sedan skrev Los_capitanos:

Själva laddningen tycks starta lite ”randon” också, ibland vid 13,2 och ibland vid 13V.

När laddningen startar har ju inget med Battmetern att göra. Den visar vad som går in i och ut ur din batteribank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag är ingen expert men har en viss erfarenhet av Battmetern. 
Börja med att gå igenom vilka värden du har och lista dem. Är de som jag rekommenderat tidigare så kan jag nog inte hjälpa dig mer. 
Om allt ser bra ut kan du dra iväg ett mail till Odelco med din fråga. 
 

Däremot funderar jag på vad du menar när du skriver:

När laddningen startar har ju inget med Battmetern att göra. Den visar vad som går in i och ut ur din batteribank. 

Har ställt lite frågor till Odelcos support tidigare. De verkar dock inte så hjälpsamma, fick svar som;

- det är olika.....

- kolla manualen...

- etc.

 

Skall dock göra ett nytt försök.

 

’’Vad är det som styr laddningen då? (När den startar, hur länge, etc.?)

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Los_capitanos:

Vad är det som styr laddningen då? (När den startar, hur länge, etc.?

Det är ju dina solpaneler, din 230-laddare eller generatorn på motorn.

Battmetern läser "bara" av vad som går in och ut ur din förbrukarbank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kapar tråden lite.

Jag har problem med min BM3´s räkning av Ah. Jag hamnar alltid på minus 40-50 Ah när batterierna har laddats upp efter ha varit urladdade. Laddströmmen per batteri är i princip noll efter motorgång. Jag har 2 st solceller och en bränslecell, jag ser på BM3 respektive cells laddning om jag stänger av de andra så det är rätt kopplat (har kollat ett antal ggr och tycker mej ha koll). Kan det vara så att om nettoladdströmmen blir för liten för beräkningen ska bli riktig om tex kylen går och enbart bränslecellen laddar?

Är det någon parameter som ska ändras i BM3 för att det ska stämma på ett ungefär på Ah?

Någon annan ide?

 

Micke

Redigerad av micke_102
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev micke_102:

Jag hamnar alltid på minus 40-50 Ah när batterierna har laddats upp efter ha varit urladdade.

 

Har aldrig hamnat fel vg Ah. Synkar den så nollställer den Ah-värdet, dvs den visar Full. Därefter börjar nedräkningen när man konsumerar Ah. 
Får du din att visa Full?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Har aldrig hamnat fel vg Ah. Synkar den så nollställer den Ah-värdet, dvs den visar Full. Därefter börjar nedräkningen när man konsumerar Ah. 
Får du din att visa Full?

 

Japp den visar full och börjar om men innan batterierna blir fulla bör ju Ah vara nära noll. Har lärt mej att kolla på spänningen istf Ah. 

Redigerad av micke_102
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev micke_102:

Har lärt mej att kolla på spänningen istf Ah.

Ja, fast spänningen säger väldigt lite om hur mycket laddning du har kvar i batterierna. Speciellt om du har andra laddkällor (Efoy, solpaneler etc).

Hur många Ah har du satt jfrt med hur många du har ”på pappret”?

Hur gamla är batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, fast spänningen säger väldigt lite om hur mycket laddning du har kvar i batterierna. Speciellt om du har andra laddkällor (Efoy, solpaneler etc).

Hur många Ah har du satt jfrt med hur många du har ”på pappret”?

Hur gamla är batterierna?

Batterierna är ett år gamla men borde det inte bli tvärtom om batterierna är dåliga? Har ställt in de Ah som finns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gå igenom inställningarna en gång till om jag var du. 
Du kan ju lägga upp här så ska jag försöka kolla på dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...