Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skabben

Renovera Kanot

Rekommendera Poster

Har en ranglig glasfiber/plast kanot som jag tänkt renovera, den håller vatten men behöver förstärkas på vissa ställen.
Har förstått att det bara är att köra med polyester från biltema samt lite glasfiberväv, det jag undrar är vilken typ av färg som jag kan använda för att måla den både invädningt och utvändigt. Jag avser alltså att måla om hela kanoten både invädningt och utvändingt efter lagningar har utförts.

 

Kanoten kommer inte att vara i vattner mer än något dygn åt gången. Hade varit prima om jag kunde använda vanlig signalgul hobbyfärg från biltema men vet inte vad jag skulle lägga ovanpå detta för att det skulle klara vattnet.  Skulle man kunna lägga klarlack eller liknande som man gör på bilar?

 

Vill att det ska se någorlunda bra ut och är beredd att lägga ner tid på slipning etc. 
 

Tack på förhand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte topcoat som man brukar ha på båtar?

Topcoat är gecoat med liten inblandning av paraffin så den inte klibbar. Brukar gå fint att måla på. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev ChristerN:

Varför inte topcoat som man brukar ha på båtar?

Topcoat är gecoat med liten inblandning av paraffin så den inte klibbar. Brukar gå fint att måla på. 

För att jag vill ha kanoten i sin ursprungsfärg, dvs gul. Topcoat är väll inte genomskinlig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat fås i vilken kulör som helst. Svårigheten brukar vara att hitta någon som säljer och nyanserar. En del bilfärgshandlare får fram topcoat och nyanserar.

Fast å andra sidan brukar inte kanoter ligga i vattnet hela säsongen så det går säkert bra att välja en sprejfärg av god kvalitet. Man kan också titta på tex Hempels eller Internationals enkomponentfärger, de finns att fås i lite fler kulörer än vitt och marinblått och är rätt lätta att få snygga om man rollar ut med skumgummiroller och stryker ut med en bra pensel vartefter.

 

Kom ihåg att slipa fram ren glasfiber innan du plastar, polyestern fäster dåligt på gel- och topcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte svårt att blanda gelcoat själv. Det svåra är att få en exakt färgmatchning, men det behövs ju inte om man ska måla hela kanoten, vilket TS avser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte bara använda någon bra tålig färg som exvis De ijssel? 

 

Man får inte samma slitstyrka, men det finns andra fördelar...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Faderullan:

Topcoat fås i vilken kulör som helst. Svårigheten brukar vara att hitta någon som säljer och nyanserar. En del bilfärgshandlare får fram topcoat och nyanserar.

Fast å andra sidan brukar inte kanoter ligga i vattnet hela säsongen så det går säkert bra att välja en sprejfärg av god kvalitet. Man kan också titta på tex Hempels eller Internationals enkomponentfärger, de finns att fås i lite fler kulörer än vitt och marinblått och är rätt lätta att få snygga om man rollar ut med skumgummiroller och stryker ut med en bra pensel vartefter.

 

Kom ihåg att slipa fram ren glasfiber innan du plastar, polyestern fäster dåligt på gel- och topcoat.

Isåfall kör jag nog på en vettig sprejfärg då det är på tok för dyrt att köpa blandat topcoat från en handlare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 
 
 
20 timmar sedan skrev Mange249:

Varför inte bara använda någon bra tålig färg som exvis De ijssel? 

 

Man får inte samma slitstyrka, men det finns andra fördelar...

Ska kolla på det. 

20 timmar sedan skrev ChristerN:

Det är inte svårt att blanda gelcoat själv. Det svåra är att få en exakt färgmatchning, men det behövs ju inte om man ska måla hela kanoten, vilket TS avser. 

Vart får man isåfall tag i färg pigment att blanda i? Färghandlare?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...