Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
bjornsyse

Batterier djupurladdade

Rekommendera Poster

17 minuter sedan skrev ChristerN:

Tänk bara på att solpanelerna inte ger så mycket under november/december. 

 

Inte i Januari/februari heller.

Bra påpekande fö!

En 50 W panel ger under juni/juli i snitt 200 W eller ca 17 Ah/dygn i snitt. Under vintermånaderna ger den bara en tiondel dvs 1,7 Ah/dygn, det räcker till att driva ett larm som tar 70mA (de flesta tar mindre)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, då är det underhållsladdningen ni tänker på då, jag använder bara båten under Juli. I min kalkyl räknade jag med ett gammalt värde du skrivit i en annan tråd @bhemac, att man kan räkna med ett värde på 4 gånger sin märkeffekt i Wh per dygn. Tolkar den siffran som ett snitt över sommarmånaderna snarare än över året, eller? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev bjornsyse:

man kan räkna med ett värde på 4 gånger sin märkeffekt i Wh per dygn. Tolkar den siffran som ett snitt över sommarmånaderna snarare än över året, eller? 

Värdet 4 brukar stämma bra i snitt alltså även inklusive mulna dagar. Den siffra är ganska konstant och ganska pålitlig. Sen händer det att man får mer men det får man stå ut med. Räknar man att kapacitet för tre dagar utan sol i batterierna så är det sällsynt att man blir strömlös.

Det som varierar är solens strålning. Här är vad solen i snitt ska ge över året. Med horisontell resp vertikal (45° riktad mot söder) montering.

Det intressanta är att man redan i september tappar hälften.

 

Solpaneler energi.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Ge i snitt av vaddå? vad är 100% ? är det märkeffekten på solpanelen? 

 

Jag har 200Ah batteribank, och om jag i nödläge drar ner min konsumption till i princip kylskåpet på 24Ah/dygn, så kan jag ju klara 4 dagar utan att dra ut banken mer än till hälften. Det känns väl ok dimensionerat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100% är vad man kan få ut i juni dvs 4 x märkeffekten.

--

Ja 2-300 Ah brukar vara helt ok. Det blir ju lite solladdning även mulna dagar.

Har sett flera solanläggningar på sommarstugor, batterierna har aldrig varit nere på 50%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...