Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bjornsyse

Batterier djupurladdade

Rekommendera Poster

Morsning!

 

Tittade till båten nu första gången sen september. Efter lite funderande och research i höstas slutade det med att jag lämnade batterierna i båten, samt ikopplade. Min teori var att mina 72W solceller med en genomskinlig presenning skulle hjälpa till att underhållsladda dom. Alla förbrukare var frånslagna. 

 

Nu när jag tittade till den hade solcellsregulatorn helt gett upp och en annan batterispänningsmätare jag har rapporterade 4,8V på fritidskretsen (2 st 100ah AGM), samt 9,4V på Startbatteriet. Jag kopplade i landström och laddaren har börjat ladda (rekonditionera står det). 

 

Vad har hänt? har jag förstört mina batterier? Vad bör jag göra eller lära mig av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev bjornsyse:

Vad har hänt? har jag förstört mina batterier? Vad bör jag göra eller lära mig av detta?

Finns viss risk att mitt svar kan uppfattas som lite surt tror jag, vi får se...

 

Vad har hänt?

Inte så lätt att veta, men någon förbrukning har du nog haft samtidigt som solpanelerna inte laddat tillräckligt.

Ett skiljerelä, en gasolvarnare, en minneskrets till radion eller något annat som förbrukar obetydligt mycket när solen lyser... Några mA blir mycket på sju månader.

 

Har jag förstört mina batterier?

Alldeles säkert!

Om du rekonditioneringsladdar kan du ev. få liv i dem, men några år kortare livslängd har de.

 

Vad bör jag göra eller lära mig av detta?

En lärdom är att du bör titta till din båt någon gång i månaden i alla fall. Man vet ju aldrig vad som händer med snö, vind, täckning, mm, mm.

 

Några kommer säkert att tycka att du ska koppla isär batterierna och gärna ta hem dem, det tycker inte jag. Våra står kvar i båten ihopkopplade och med solcellsladdning med panelen under presenningen.

Vi kopplar bort gasollarm, radiominne och Biltemas skiljerelä.

 

Det tog lite tid att skriva detta utan att strö salt i såret, så någon annan kanske redan skrivit allt detta.

 

Lycka till!

Mackey

 

PS

Har själv lyckats förkorta livet på batterier genom att glömma bort att koppla ifrån gaslarm mm.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken måste vara att regulatorn tackat för kaffet. Otur måste man säga.

Jag har mina batterier kvar i båten, laddar fullt på hösten sedan gör solcellen resten över vintern ( genomskinlig presenning). 3 förbrukar+ startbatteri dessa är ihopkopplade över vintern. Kollade nu när jag täckte av båten. Batterierna ca 95% laddade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

BAtterier

 

Tack för att du tog dig dit att skriva, inget salt strött. Men det hade vart ok med salt också, jag bad ju om det i princip :)

 

Jag funderar fortfarande på vad det kan ha varit som dragit ut batterierna. Jag har tyvärr ingen koll på hur fulladdade dom var när jag lade upp båten, det kan ju ha varit dåligt redan då. 

 

Men alla förbrukare går genom avslagna strömbrytare, och jag har dessutom batterifrånskiljare för varje krets (start- och fritids) som var avslagna också. Det sitter ett skiljerelä som du säger mellan start- och fritidskretsen. Men det är det enda jag kan komma på. Är det boven tror du?

 

Här är ett amatörmässigt schema över elen i båten:

 

266678408_Elschemabten-Kopplingsschema(1).jpg.f069713c83efc1745ca4b2883d08c7cf.thumb.jpg.e306016f3ee160e558bada40b765cba2.jpg

 

Jag ska ladda batterierna under natten. Tyvärr har jag bara 4A-laddare så det lär väl knappt komma i 40Ah i dom över natten. Men, nästa fråga då inför sommaren. Hur vet jag/märker jag om batterierna är kassa?

 

Det som kan underlätta för denna säsongen är att jag sitter med ett paket NASA BM-1 Batteritankmätare i knät som jag tänkt ge mig på att installera imorgon. Finns det några problem med att sätta upp den med tanke på batteriernas kondition? Kommer det kontaminera kalibreringen/setupen?

 

Visst hade det vart bra att titta till båten, men jag bor 2,5h ifrån så det är inte som att jag har vägarna förbi. 

 

Det låter ändå som att både du och Gelis kör med en liknande setup som jag testat, men får det att fungera.2ch 

 

@Gelis@ChristerN,  jag tolkade att regulatorn var släckt som ett resultat av att spänningen i batterikretsen sjunkit så lågt så den inte kunde köra längre. Misstänker att den tar vad den behöver för sin egen drift därifrån? Men du menar att det kan ha varit tvärt om, att den lade av och således orsakade batteriets urladdning genom att den aldrig fick någon solcellsladdning? Hmm.. det första alternativet känns mer rimligt av nån anledning. Regulatorn började ju fungera fint när jag satte i landströmmen. 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanligt att solcellsregulatorn ger upp. Kan det vara så att, som andra har skrivit, du har något som legat och dragit ström under vintern som du inte märkt och att regulatorn fortfarande funkar?

Att lämna batterierna inkopplade kan betyda en massa olika saker. Osäker på vad det betyder i din båt. 

Om jag inte var vid båten varannan vecka minst skulle jag koppla bort batterierna från alla förbrukare. Jag har en säkring som jag lätt slår av och då är allt ”dött”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma hände mig, då var det NÅGON som hade glömt släcka på dass. Troligtvis laddades batterierna upp lite på dagen och sen ur på natten.

Jag var säker på att batterierna var slut men de klarade det ganska bra och lever ännu fast ett mer stillsamt liv.

Slutsats för min del var att använda lastutgången på en solregulator och dessutom köpa en bra sådan.

Sen kopplade jag en underspänningsvakt till mitt larm samt att larmet i sig skickar ett SMS varje dag med bla batterispänning.

Nu köpte jag ett underspännigslarm som kör via WiFi, även till ena bilen där batteriet en morgon var tomt (troligen en låsmotor).

Tyvärr visade det sig att appen bara går att ladda ner i USA men det går att komma förbi, ska bara ta mig tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i kören....

Batterierna skulle jag betrakta som förstörda, allt annat är en bonus och inget du skall räkna med. Likaså måste något legat och dragit, alternativt att din solcellsladdning inte fungerar.

Så länge min båt låg utomhus hade jag exakt samma som du, vit presenning och underhållsladdning via det lilla som panelen (då en singel 50W) gav i det diffusa ljuset. Aldrig några problem, då det visserligen var lite laddström men mer än backupströmmen till stereon och larmet.

 

Har som bhemac ett larm med övervakning som skickar ett SMS om batterispänningen sjunker. Kan rekommenderas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt ditt schema, så kan Du inte utesluta fel/läckström (-ar) i startmotor och generator. 

 

Startmotor med startrelä/solenoid. 

Generator med numer inbyggd laddningsregulator. 

 

Mellan startrelä och generator finns även förbindelse med tändningslås och annat. 

 

Vilket som då kanske felar, hittar man genom strömmätning. 

Ström mäter man med ett instrument inkopplat i serie. Givet att man väljer högre mätområde efter antagen förbrukning och sen väljer allt lägre. 

OBS. Ett startförsök av motor eller annan större strömförbrukare, större än vad instrumentet kan hantera, kommer förmodligen att skada instrument, fingrar mm. 

 

En tångamperemeter är i det fallet helt säker att använda, såvida man bara använder instrumentets "tång" enligt bruksanvisningen. 

Ett ypperligt instrument för en novis som mig. 

 

 

F ö, så kopplar jag alltid loss minuspolen på mina batterier under vintern. Kopplar in och kör motor/generator en gång i månaden.

Räcker förmodligen med en gång varannan månad. 

 

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När minuspolerna är lossade, så kopplar du din lilla laddare till startbatteriet direkt, och bara det, för att få tillräckligt med laddning i detta, så att du om en dag, eller bästa fall en lång natt, kan starta motor (med samtliga batterier inkopplade).

 

Medveten om skiljereläets funktion, men här har jag valt att även utesluta detta. Skiljerälen är vanligtvis kopplade så attde får styrström från generator eller t o m tändningslås, via laddlampan...

 

 

Båtens generator kommer alla gånger att ladda batterierna med mycket större strömmar än vad en liten/medelstor laddare förmår. 

Hur mycket båtens generator förmår ladda, står angivet på generations typskylt. 

I mitt fall numer ca 65 A. Perfekt att ladda AGM batterier med, kan man tro. 

Om allt är normalt så toppas startbatteriet först enligt ditt schema och så laddas förbrukningsbatterierna. 

Men fortfarande har du troligtvis en eller flera läckströmmar. 

 

 

Oavsett laddning, så bör man koppla från batterierna efter låt säga 10 minuters motorgång, och mäta polspänningen på var och en. 

Visar sig dessa vara över 13.0 Volt, strax efter laddning med båtgeneratorn, finns det hopp. 

Visar någon strax över 10.0 V, så är troligtvis detta batteri skadat. 

 

Visst kan jag ha fel... Men det tål jag. 

Så hacka gärna på mig, detta lär jag mig av. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina solpaneler är ingång precis som allt annat. Ska jag ner i båten så vill jag ju gärna ha belysning. Till startbatteriet har jag en 10W solpanel med egen regulator som håller detta laddat.

Mycket enkelt och jag behöver inte göra någonting.

Att ha laddare inkopplade vill jag varna för, jag har sett flera fall där laddaren lagt av och förstört batterier. Vill man ändå ha laddare så sätt en timer på den. Laddare i allmänhet verkar skada mer än de gör nytta. Titta bara på alla husbilar som mer eller mindre har laddaren igång för jämnan. Deras batterier verkar hålla hälften så länge som normalt i en båt.

Om jag förbrukar mycket ström tex belysning, värmare mm så har jag ett nätaggregat kopplat till solregulatorn. Styrs via SonOff som själv slår av några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är jag i båten igen efter 20h laddning med 8A på fritidskretsen och 20h laddning med 0,8 på startbatteriet. Fritidskretsen (2x100Ah kapacitet) borde fått 160Ah och startbatteriet 16Ah. 

 

Jag slår av laddningen och mäter spänningen på båda kretsarna efter några minuter. Fritidskretsen visar 12.1 men stabiliseras sedan på 12.0V där den stannar och ligger kvar även efter 20 minuter. Ser senare att den gått ner till 11.9 och 11.8 ibland. Går det att dra några slutsatser av det?

 

@IngemarE, @bhemac, vad är det för SMS-larm ni har, kan ni tipsa om det? Låter som en bra grej för framtiden. 

 

@Hybro, tack för att du tog en titt på schemat och analyserade, mycket uppskattat! Så om jag förstår dig rätt så tänker du att  läckströmmar i startmotor eller generator inuti motorn ha legat som last på mina fritidsbatterier, via mitt skiljerelä då antar jag? För det är ju den enda kopplingen däremellan. Men skiljereläet ska ju separera vid 12.8 V, så det borde varit ifrånslaget nästan hela vintern. Strömförbrukningen i standby för själva reläet  uppges till 10mA. Det blir 7,2 Ah förbrukning per månad. Inte helt oansenligt ändå. Men om det är den enda förbrukaren borde solcellerna kunna ha parerat det. Solpanelerna däremot är bara kopplade att ladda fritidskretsen. Minuspolen för skiljereläet är dessutom kopplat till startbatteriet, kan jag tolka det som att den tar sin styrström därifrån? Om det då dessutom separerat kretsarna kan jag inte förstår hur det skulle kunnat påverka fritidskretsen så pass mycket. 

 

Kan skiljereläets styrström standby ha dragit ut mitt startbatteri på 73Ah kapacitet. (8 månader * 7,2Ah är 57,6Ah). Kanske tillsammans med någon annan standbyström? Om det är fallet, hur har fritidskretsen tömts då?

 

Jag har en tångamperemeter. Kontrollmätte skiljereläet till 0.01A på minuskabel, stämde med specen. Jag kopplade ur solcellernas minuskabel som går in i Solcellsregulatorn som laddar fritidskretsen. Sen mätte jag om det gick nån ström i kablarna mellan regulatorn och batterierna, och det gjorde det. 60mA ungefär. Det blir ju 0,06*24*30 = 43 Ah per månad som bara regulatorn verkar dra, givet att den inte skulle ladda något. Det gör den väl förhoppningsvis, men frågan är om det går på ett ut? Vad tror ni?

 

Personligen är jag väl i en situation att jag gärna lär mig om det här ämnet, kan gärna installera en solcell och ha en allmän förståelse för hur elsystemet ombord hänger ihop. Men jag känner samtidigt att det hade vart fint att kanske få komplettera det med med någon sorts konsultation. Kanske varvet jag har båten på om vintern skulle kunnde bistå, eller finns det någon av er som huserar i Arkösundstrakten och skulle kunna tänka sig en konsultation på plats? jag tänker, några timmars genomgång av elsystemet, bekräfta eller dementera vad jag tror om hur det hänger ihop och kanske att jag kan lära mig något på köpet. Är det en tjänst en vanligt elektriker står till tjänst med, eller är det ett speciellt skrå med lågspänning?  

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 volt efter laddning är lika med ett batteri som är förbrukat. Om du kopplar isär förbrukarbanken vad ligger varje batteri på då?

 

Vad har du för spänning på startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nollställ tångamperemetern inför varje mätning... ZERO. 

Placera först därefter tången över den ledare du vill mäta. 

Annars blir det fel. 

Jag vill minnas att min visar ett minustecken beroende på hur jag vänder tången över en strömgenomfluten ledare, vilket också då kommer att påverka vad jag antar att den visar. 

Typ i- eller urladdning. 

 

Samma blir det med min i kopplade BM1. 

Visar således vilken ström som totalt flyter in eller ur de gemensamma sammankopplade minusledarna. 

Med det vill jag säga att ofta när man har flera strömkällor, så blir det gärna rörigt. 

 

 

 

 

I min båt var det ett enda skatbo, vad det gäller elkablar.

Flera överraskningar där. 

 

Så låt säga att det flyter en ström ut från ett batteri, då går det ju att jaga rätt på vart. 

Kanske säkrast att tillfälligt koppla bort laddare, solcellsregulatorer o s v. 

 

För solcellen kan ju vi mättillfället t ex lämna 0.5 A, 

Då blir ju mätfelet lika stort, kan man anta... 

 

Och hur var det nu med ström till laddlampa, och startreläet, finns där kryoströmmar? Vart kommer dessa då ifrån? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 
 
 
52 minuter sedan skrev Gelis:

12 volt efter laddning är lika med ett batteri som är förbrukat. Om du kopplar isär förbrukarbanken vad ligger varje batteri på då?

 

Vad har du för spänning på startbatteriet?

 

Kopplade loss alla kablar och mätte mellan polerna. Då har alla batterier laddads över natten, Inte fullt men dock. 

 

Fritidsbatteri 1, 100Ah: 11.94V

Fritidsbatteri 2, 100Ah: 12.01V

Startbatteri, 73Ah: 12.15V

 

 
 
 
22 minuter sedan skrev Hybro:

För solcellen kan ju vi mättillfället t ex lämna 0.5 A, 

Då blir ju mätfelet lika stort, kan man anta... 

 

Vad syftar du på här, jag hänger inte med riktigt? Yes, jag nollställer amperemetern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bjornsyse:

vad är det för SMS-larm ni har, kan ni tipsa om det? Låter som en bra grej för framtiden. 

Jag har ett Gtalarm från TOPKODAS. Har massor med funktioner och kan väldigt mycket. Tar en stund innan man får allt att fungera som man vill. Mitt larmar för hög länsvattennivå, inbrott, nätspänningsbortfall. Styr värmaren och håller koll på temperatur i kylen mm.

Har även testat ett GeoSafe, billigt och enkelt att koppla in. Larmar vid låg batterinivå, 12,0V. Jag tyckte det var lite sent så jag satte en diod i serie så det larmar vid ca 12,3V.

Två ingångar, inbrott och länsvattennivå och kan också styra en värmare el likn.

 

En vinter hade jag påhälsning, larmet tjöt innan han hade fått upp nedgångsluckan och tjuven stack, en nog så bra funktion i dagens samhälle.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en laddare med rekonditioneringsfunktion så kör den en eller två gånger på varje batteri för sig. Funkar rätt bra ibland, och ibland inte alls.

 

Ladda sedan varje batteri var för sig och låt stå ett dygn.

 

Mät spänningen. Har du förlorat kanske 0,3 V från vad batterierna har när de är fulladdade och nya så är dags att köpa nya batterier. Någon som tycker något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tar hem ett av batterierna och gör den testen på. Vad är normal spänning när det är fullladdat och nytt? 12.7 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bjornsyse:

Vad är normal spänning när det är fullladdat och nytt? 12.7 ?

Ja, cirka. Kan variera lite beroende på fabrikat och typ.

12,7 räcker nog för att göra det första enkla testet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Någon som tycker något annat?

Nej, jag håller med. Men ge inte upp ännu, batterier kan hoppa igång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag har ett snarlikt larm från samma baltiska firma som bhemac. Helnöjd.

 

Låter som kortis i någon cell om batteriet tar laddning (slukar ström) men ändå inte håller mer än 12V eller strax under direkt efter bortkoppling av laddare. Skrot i så fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på ditt schema + det du inte ritat in, vad är gemensamt för alla 3 batterierna? Jag menar alla batterierna verkar ju gått ner sig.

Jag missförstod nog din beskrivning av regulatorn därav mitt svar i tidigare inlägg.

Hur fungerar Biltemas skiljerelä. Var tar det sin standbyspänning ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 volt på batteriet så är plattorna förstörda. dessa batterierna kommer aldrig att hålla ström någon längre tid, hade nog bytt ut förbrukar batterierna och testat att laddat upp startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen. Var tillbaka på batterilagret idag, och kan rapportera att batterierna är prima!

 

Han gjorde nån diagnostik  med nån ctek-mojäng (inte den jag länkade till i förra meddelandet), den rapporterade "bra batteri", och 100% (av nånting? hela celler? ingen aning?). Han var inte så talför , eller så lyckades han inte förklara i lekmannatermer riktigt vad den mätte. Spänning, 13,3V, även nu efter några timmar. Enligt honom var det ett kanonbra batteri, och det var bara att köra.

 

Låter ju lovande!

 

Får se till att ha en annan vinterstrategi nästa år, kanske se till att ta bort alla kablar som är förbrukare och enbart låta regulatorn ligga på och underhållsladda. Ev. kompletterat med ett spännings-larm med gsm. Fast huvudbrytaren till alla förbrukare var avslagen även i år. Hade kanske bara dålig koll på hur fullladdat det var från början. 

 

Han rekommenderade också att jag bytte ut till en laddare som var starkare, min är från biltema på 8A (37-745) och den kan enlight specen bara adda batteritankar på  6 - 160 Ah. Min tank är ju på 200Ah. Han visade en CTEK MXS 10, och jag försöker förstå vad som skiljer den ifrån en CTEK M200. CTEK M15 verkar också lockande. Varför i hela friden har dom så många modeller.

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bjornsyse:

kan rapportera att batterierna är prima!

Härligt!. Döm inte  ut batterier förrän alla räddningsåtgärder är prövade.

Någon ny laddare är bara att kasta pengarna i sjön, satsa på ett larm som kan höra av sig om något slutar fungera. Jag skulle rekommendera Topkodas men det finns fler.

Det jag uppskattar väldigt mycket är att jag får ett SMS varje dag som bekräftelse på att allt fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt biltemabatteri är nu på fjärde året och har varje år varit obetydligt urladdat efter 6-7 månader urkopplat. Ingen laddare. Slutet blysyrabatteri.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varta, originalbatteri i min nyss köpta Megane 06.

 

Helt OK. 

 

Går nu som backup-batteri, då jag kör all förbrukning och startmotor på mina två AGM. 

 

Sista utvägen är handveven. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett blybatteri ska klara att stå en vinter utan laddning. Så länge det är någorlunda nytt. Men inte när det blir gammalt, då kan det frysa och det kan bli en otäck sörja att ta hand om. En del har en laddare kopplad hela tiden men laddare har en viss förmåga att ta livet av batterier. Har man ett tidur som bara kör laddaren några timmar i veckan så brukar det gå bra. Tills någon "vän av ordning" drar ur sladden.

Alternativet är att åka till båten och kolla/ladda batterierna ibland.

Att bara låta batterierna stå är inte helt ofarligt, med ökande åldr så ökar självurladdningen. Risken finns ju också att något litet ligger och drar ström.

Att låta solpanelerna sköta laddningen brukar vara väldigt säkert och helt säkert om man har ett larm som kan varna om spänningen blir för låg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som den bästa lösningen helt klart. Jag beställde 108W solceller nu för att komplettera inför sommaren. Får 180W totalt då, och det borde verkligen gå ihop sig. Jag har gjort en liten kalkyl med förbrukare jag kom på. Med den gamla gruppen enbart, så låg jag på +-0 bara med kylskåpet. Det här blir en mycket bättre setup med +14Ah per dag. Med 200Ah i frittidsbanken borde jag ha marginal för lite regndagar och nån extra pryttel i framtiden.. 

 

STORT tack så länge för all input btw! Jag lär mig hur mycket som helst här! Passar utmärkt att förkovra sig på ämnet el inför stundande elbildrevolution 🙂

 

image.thumb.png.557ee8ca01f2baef0c060cc039efe13d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att solpanelerna inte ger så mycket under november/december. 

Om du kan så åk till båten då och då. Bra att kolla pressar, snö, laddning och om ”någon” glömt något på senast. Och sätt på ström till laddaren. Några timmar i månaden under den tiden gör susen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...