Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Forell

Evinrude/Suzuki 70HK 2001 rep. efter vatten i oljan

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Håller på att försöka reparera en 2001 evinrude 4-takt (samma som suzuki DF70), som när den senast användes tog in vatten i oljan. Det här är ett gammalt projekt som legat i garaget i flera år, och jag är ingen expert på båtmotorer så jag hoppas kunna få lite hjälp här. Läget är att jag har monterat ned motorn och lyft av toppen (som jag också skall byta en trasig ventilfjäder på) och så här ser det ut.

 

Topp.thumb.jpg.94fd7a6ad5edeee095d82283aac88e43.jpg

 

Cyl.thumb.jpg.5ad7c3f12cc30c6c38337aa37cb473da.jpg

 

Cyl. 4 (längst ned) är närmast ren från sot. Det måste väl innebära att det läckt in vatten i den? Eller kan det finnas någon annan förklaring till varför just den sotat mindre? Den trasiga ventilfjädern sitter för övrigt på 2an och har nog inget med vattenläckaget att göra.

 

Farhågan jag hade var att kylkanalerna skulle ha ärgat sönder (vanligt problem på årsmodellen), men de ser faktiskt väldigt bra ut. Under topp-packningen så har det blivit en del avlagringar vilket jag tolkar som att det måste ha krupit in fukt mellan packning och topp, men kan det vara orsaken? Packningen såg inte bränd eller förstörd ut. Toppen har inte slagit sig och skruvarna som höll toppen satt ordentligt dragna.

 

Om jag kan vara säker på att vatten letat sig in i 4:an så kan jag inte se några andra möjligheter än att det ändå skett genom toppen så borde jag anta att det bara är att skruva ihop med en ny packning och att problemet är löst?

 

Någon som har några andra kloka synpunkter?

Redigerad av Forell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet inom bilmotorer så kan jag inte se några andra fel än att topp-packningen är boven i dramat.

Var bara väldigt noga med att kontrollera att block/topp verkligen är helt plana innan montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kan inte heller se nåt annat än att vatten måste ha trängt in i cylinder fyra!?
    [Små yt-ångexplosioner antas då ske, vilket effektivt spränger och tvättar bort sot. Finns måhända mer info på nätets obskyra delar där sådan bekväm tvätt avsiktligt utförs? (Hm, utifrån ditt foto, skumt att ventiltallrikarna tycks likvärdigt svartsotiga kan jag fundera? Avgas-ventiltallrikar brukar räknas som motorers hetaste punkter på uppåt 700 grader. Vid 800 grader blir de rödglödgade, behövs då inga tändstift för att antända längre så motorn kan bli svår att stänga av.)]


Åter till dina foton ovan. I akt och mening att försöka förstå varför vatten kan ha trängt in i cyl 4 så gjorde jag ett fotomontaget nedan. Finns det måhända svaga punkter hos topplockspackningen, går den att vända upp&ner?
Nej, jag hittar inga konstigheter. (Men som vanligt vad gäller packningar så kan man se att din - med reservdelsnummer 50330611 - nog passar andra snarlika motorer, så brukar motortillverkare hålla ner antalet reservdelar på lagerhyllan.)

   
Nu när jag nu ändå gjort mig omaket att fixa bilden nedan så kan jag lika gärna publicera den. Någon annan kanske ser nåt konstigt??
Bilden av själva packningen är för övrigt HÄMTAD HÄR, blev tvungen att dator-spegelvända fotot men den verkar nästan helt symmetrisk och nästan vändbar.
Tja, presenterar härmed stolt...

 

evin70.packn.5030611.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var ambitiöst photoshopat!

 

Tack för feedback Thomas och Perra!. Jag har beställt en ny packningssats (var inte billit!!) så jag får väl hoppas att det löser problemet. Både topp och cylinderhus är plana om jag kollar med en stållinjal.

 

Men då är frågan, vad gick fel? Brukar packningar börja läcka bara sådär utan någon synlig skada?

 

Det jag kan se är att det bildats en hel del avlagringar mellan packning och topp. I de områden där packningen inte har något mothåll (mot kylvattnet) så har det byggt upp tydligt med någon kalk/mineral-liknande substans. Det kan jag förstå, men sedan har det krupit ut mot packningens kanter där det egentligen inte borde finnas något utrymme för avlagringar att byggas upp. Lite som om toppen inte varit plan, eller dåligt åtdragen. Eller kan det vara någon form av fuktsprängnings som sker på vintern av den lilla mängd fukt som om möjligt samlats under packningen. Eller bygger dessa avlagringar tjocklek som "snigeldynamit". På värsta ställena såg det ut så här:

 

avlagring.thumb.jpg.41ab3ced71f50597f974e5035bc1555f.jpg

 

 

För att förklara vad jag menar (min tur att photoshopa)

DF70_topp.jpg.518d44d59cc7b9e17915797a67987354.jpg

 

Kan den här typen av avlagringar (det gröna) på något sätt spränga sönder tätningen i toppen?

Redigerad av Forell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade riktplanat toppen innan återmontering. Risken är annars att packningen går igen. Jag hade inte litat på stållinjalen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...