Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Niklas-L

Nya batterier och nya solceller.

Rekommendera Poster

Då de gamla batterierna inte länge var bra, så köpte jag nya, samma modell som satt där tidigare. Kom då, i efterhand på att jag skulle eventuellt köp en modernare modell. 

Det gamla och nya batterierna är Optima Blue 75ah. Fick de för 2500kr/st, men frågan år om man inte skulle smått till på någon mer modernare variant. 

 

Vidare skall dessa kopplat in till nya solpaneler (sunbeam 2x50w) 

men det är en annan historia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Niklas-L:

frågan år om man inte skulle smått till på någon mer modernare variant. 

Det finns inte så mycket mer modernt än LiFePO4 att välja på.

 

Finns en del skrivet LiFePO4 här på MG. Sammanfattningen tycker jag är att det fortfarande kräver lite extra intresse för att få dessa batterier att funka bra över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Sammanfattningen tycker jag är att det fortfarande kräver lite extra intresse för att få dessa batterier att funka bra över tid.

Ja det kan man nog lugnt säga. Ganska många som själva inte har läser allt möjligt "som fan läser bibeln". De jag känner har gjort en enkel inkoppling utan en massa extra och då fungerar det bra. En del vidtar en massa försiktighetsmått för att förlänga livslängden (som troligen ändå är 20 år) och missar då tex fördelen med att ladda snabbt.

Sen har vi då de här färdiga batterierna som är mer eller mindre bondfångeri.

Optima är ett bra AGM batteri, ha det i några år, sen kan det vara ide att gå över till LiFePO4. Själv kunde jag inte vänta, jag är alldeles för nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...