Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Joelidalen

Hur fästa diskho?

Rekommendera Poster

Köpte en diskho från Hjertmans https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/diskhoar-tvattstall/diskho-rostfri som passade bra i hålet efter orginal plastho.

 

Grejen är.. Hur tusan fäster man jag hon i bänkskivan?

 

Det finns inga insvetsade bultar undertill och inte ingick det några monteringsdetaljer.

Den enda anläggningsytan neråt bänkskivan är tjockleken på plåten, ca 0,5 mm.

Jag har svårt att se att det kommer fästa tillfredsställande med endast tex Sika mot bänkskivan, jag vill ju gärna ha något som pressat hon nedåt mot skivan..?

 

Funderar jag ett varv till skulle jag kunna limma/plasta en list på utsidan av hon i lämpligt höjd, och med hjälp av lämpliga lister (har tillgång till plåtverkstad/rostfri plåt) och pressa hon nedåt med hjälp av bänkskivans undersida. Känns spontant inte så hållbart över en lång tid, kanske går jag över ån efter vatten? 

 

Någon annan som stött på denna problematik, och hur löste ni det?

 

Båten är en Uttern 6200  -96.

Tack på förhand.

Mvh Joel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör hålla bra att bara limma med silikon, men det brukar ju finnas någon form av fästen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till en liknande ho i vintras, även den från Hjertmans. Den sitter bara i silicon. Se till att ballasta hon, så den pressas neråt, medans siliconet härdar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behöver den egentligen fästas särskilt stadigt?
(Själva baljan väger ju inte mycket och töms ögonblickligen ifall - gud förbjude - båten skulla kapsejsa runt!?)

Frågor:
1. Vad har du under bänkskivans diskho?
Ibland kan det ju finnas goda skäl* för att en diskbalja snabbt skall kunna tas bort. Känner inte till båttypen Uttern 6200 alls, men ändå?
2. Kanske har du nåt under diskbaljan som kan behöva akut service, minns att baljans egenvikt knappast frestar eventuell limning alls vid kapsejsning?? Snarar än  hållfasthet så är det brist på vattentäthet (mellan bänkskivan/baljan) som kan orsaka eventuella problem med olimmad balja?


Vete katten min poäng här får bli... att du eventuellt bör ta en extra tankevända vad gäller `nödvändighet att diskbaljan sitter permanent fäst i bänkskivan´?
   (En bänkskivas eventuella dropp är knappast särskilt alamerande. Visst slabbas/spills det över köksbänkskivor, sådant rinner nog också under diskbaljekanten och kan vattendroppa på känsliga grejer. Men vattendroppar dunstar, orsakar inte alltid rost eller annat elände?)   


*) Själv hade jag exempelvis en krånglande segelbåts-inombordare strax under diskbaljan så möjligheten att snabbt lyfta bort densamma var liksom ett nödvändigt ont. (Baljan/diskhon var av detta skäl inte ens limmad till bänkskivan, faktiskt hade dess avlopps-pip inte ens en slangklämma.)
   [För genom att snabbt kunna lyfta baljan kunde jag se motorn uppifrån, fick ett extra välbehövligt sikthål in i motorutrymmet, kunde även lossa tändstiftet m.m .utifrån detta nyöppnade sikthål.]

Redigerad av Thomas-1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som underlimmar diskhoar i hemmet använder TEC7. Det fungerar säkert i båten också men våtrumssilikon funkar utmärkt. Fördelen är att det blir tätt så att inte vatten kan tränga in i bänkskivan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

 

Bra poäng Thomas-1 ang tillgängligheten under/bakom hon. Lyckligtvis har jag inget jag behöver tillgång till i detta utrymme.

 

Jag gör ett försök med våtrumssilikon. Dessa brukar ju även finnas transparenta, utifall det läcker ut utanför kanten på hon på bänkskivan (av teakfanér). 

 

Jag ställer en vattendunk eller liknande på hon under härdningen. Kanske att jag kommer åt underifrån och kan lägga ytterligare en sträng silikon just i det lilla mellanrum mellan ho/kant på bänkskivan.

 

Återkommer med resultat.

Mvh Joel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sika blir bra, den kommer inte att lossna o flyga uppåt:P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Biltemas marintätning utan problem, den transparenta varianten. Förblir lite mjukare och segare än undervattenssorterna vit och svart men har nog lite bättre vidhäftning än silikon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

har nog lite bättre vidhäftning än silikon.

Nja, vanlig silikon fäster inget vidare men våtrumssilikon sitter bra. Annars brukar akvaresilikon sitta väldigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...