Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Joelidalen

Fernissa på oljad inredning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Båtvänner,

 

Min båt, som är ny för mig, har en något trist yta på trädetaljer invändigt.

 

Tanken är att olja in inredningen (teakfanér ser det ut som) detta år för att förhindra sprickor etc. men jag vill gärna ha möjlighet att fernissa ytorna inför kommande säsonger.

 

Somliga kommer antagligen skrika rätt ut att "fernissa, det är det enda rätta", men av olika anledningar (småbarn, jobb, andra intressen osv.) vill jag inte/orkar inte/ hinner inte/har inte lust att göra detta i år. Gjorde det på förra båten som såldes i fjol..

Dessutom tycker jag att oljade/mattfernissade ytor ser tjusiga ut. Jag skulle egentligen inte ha ngt problem att olja in ett varv på våren inför säsongen om det hela såg bra ut och skyddade bra och inte färgade av sig sommaren ut.

Men som sagt vill jag lämna dörren öppen inför fernissa i framtiden..

 

Ytan ser inte ut som den är lackad tidigare, knappt inoljad, men i hyffsat/smågrått skick.

 

Då till frågan.. Vad oljar in det hela med? Förarbete?

 

Slipa lätt, tvätta med T-röd, olja in, torka bort överflöd?

 

Efter en inventering i garaget hittar jag en liter kokt linolja (Biltema) samt en flaska teakolja (närmare bestämt denna: https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/travard/teakolja/multimarine-teakolja-1liter).

Kan någon av dessa vara en lämplig olja för ändamålet?

Jag noterar att linoljan luktar lite bättre, och är något mörkare. Teakoljan är ljusare och luktar bra, men lite intensivare lukt skulle man kunna säga.

 

Teakmöblerna av fanér från 50/60-talet vi har här hemma har jag tidigare slipat lätt, och oljat in med Internationals teakolja och varit nöjd med resultatet. Har någon provat denna även på båtens inredning?

 

Skulle gärna vilja ta del av era tankar och erfarenheter.

 

Tack på förhand.

Mvh Joel

 

EDIT: Båten är en Uttern 6200cc  från -96.

 

Redigerad av Joelidalen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du inte göra så att du köper MP52 möbelpolish i mataffären nästa gång för 25 kr och provar på ett stycke. Det gjorde underverk för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt avråder man för att olja invändigt. Dels är faneren så tunn att oljan inte tränger in ordentligt. Del så innehåller inte moderna oljor något antimögelmedel så under vintern när övriga premisser för mögel är som är som bäst så blir oljan rena godisbutiken för mögel.

Förr hade man ett antimögelmedel tillsatt i oljan, effektivt men tydligen livsfarligt för människor också.

Möbelpolish låter som en bra variant även om det är lite fusk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt ytan vara som den är till du lackar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

 

Jag ska fundera ett varv till hur jag ska göra.


Oljan skulle inte vara av estetiska skäl, utan främst att skydda träet denna säsong, då fanéret har börjat spricka på ett par ställen.

 

Återkommer med resultat om jag bestämmer mig för olja.

 

Om någon har oljat sin inredning får man gärna beskriva för/nackdelarna samt vilken produkt som användes.

 

Trevlig kväll.

/Joel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde iordning bordet i sittbrunn för några år sedan.

Använde då Jotuns Clipper-system, som består av en grundolja Clipper 1 och en fernissa Clipper 2.

Jag vet inte om du kan "pausa" efter oljningen i steg 1, men det vore ju en idé.

Slutresultatet blev iaf kanon och ser fortfarande bra ut 4 år senare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...