Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
miniraser

Vill få ut mer effekt från min Mariner

Rekommendera Poster

Jag har en 10hp 2-t Mariner från -99

Som jag förstår så har 15hp samma cylindrar mm...

Vad är det som egentligen skiljer mellan dessa motorer? Jag förstår att min motor inte har 10hp längre efter alla dessa år och även om jag ändrar till vad en 15hp har så får jag inte ut 15hp.

Vad behöver jag sätta dit eller fila på för att komma i närheten?

Finns det kanske fler (starkare) motorer som har samma grund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer luft och mer bränsle, alltså större förgasare. Sedan kan det vara en större propeller eller iallafall med högre stigning. Så brukar det se ut på många motorer i samma familj (cylindervolym).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det funnits motorer som är exakt samma bortsett från en strypning, men om det är din modell vet jag inte tyvärr. Men så fall borde det gå att se om inte gasen öppnar spjällen fullt eller om det finns en strypbricka i insugen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden var väl Mariner och Yamaha identiska? Har en minnesbild av att det bara satt en strypning mellan förgasaren och blocket som man plockade bort. Eftersom strypringen reducerade maxvarvtalet behövde man inte ens byta propeller.

Tiohästaren var rätt mycket billigare så det var vanligt att köpa den ta bort strypningen för att få en femtonhästars motor.

Märkligt för övrigt att en motor blir dyrare när den saknar en lite plastdel 🙂

Risken för din del är att strypningen blev borttagen när motorn var ny...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att strypningen togs bort.

Delvis för att jag kände han som ägde butiken och den gick exakt så snabbt som utlovat på den båten, en 15hp skulle gå något snabbare enligt uppgifterna. Men säker till 100% kan jag inte vara. Det blir att kolla om trotteln går upp ordentligt och kolla om det finns strypningar på insug och utblås. Det känns som en bra början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...