Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Läckande nedgångslucka i obehandlad teak

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nedgångsluckan tillverkad i teak är obehandlad, har gångjärn mitt på som är tätt. I luckramen sitter det infällda teakplywood paneler som läcker runt ramen.

Känns fel att täta på utsidan med brun Sika.

Vill inte fernissa luckan men kanske Owatrol D1 och D2 behandling skulle täta?

finns det fler alternativ?

95B5D1F1-67F7-43DE-B484-4E6EC33D0603.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova Kina olja det funkar mycket bra men man får göra om det några gånger på säsongen.

Men det är enkelt och snabbt fixat.

 

Plywoodskivan borde vara limmad då läcker det inte. Det kan hända att det går att knacka isär alltihop och limma. Prova försiktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade målat plywooden vit eller nåt  och sen oljat teaken alternativt lackat och avslutat med epifanes sidenmatt lack.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lacka inte utvändig teak, det håller dåligt och kräver massor av arbete i framtiden. En tunn olja som Kinaolja tränger in fint och det tar bara några minuter att gör om. Dessutom torkar den snabbt.

Vitmåla plywooden är ingen dum ide. Man kan ta en 2k färg och bara hälla på, det blir en perfekt yta.

Personligen så byter jag gärna ut plywooden mot plexi eller polykarbonat. Det ger fint lus inne.

Vanlig karbonat måste skyddas mot UV, det gör man enklast med solskyddsfilm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tröttnade på allt rapplande med ruffluckor. Gjorde dörrar i stället. 

Behandlade med Benar UVR. 

Inget vatten tränger in i träet. 

 

Underhållet består i lätt slipande och två till tre strykningar varje vår. 

83281_3VOHCGLCJIYOO1457967872.jpg

83281_11K2RRA7WRPTU1457967870.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från tidigare båtägare har jag ärvt ideen att inte lacka teaken ombord, speciellt luckor tar mycket stryk, på Scampin för många år sedan körde jag med Owatrol.

 

Någon Kina olja låter som en bra ide.

 

Plexiglas luckor för regniga dagar finns med på framtidsprojektlistan.
 

@Hybro: snygga luckor, jag gillar båtar där konstruktören har gjort plats för "fasta" luckor.

 

Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasta dörrar istället för lösa luckor är helt suveränt. Original i min båt.

Plywooden ska delvis fräsas bort och ersätts med en polykarbonatskiva. Skönt med ljus på regninga dagar.

 

Nedgångslucka T96.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som vanligt finns det många förbättringspotentialer men jag tar dem i den ordning som är mest "akut" eller som amiralen så tycker.

I förra veckan tog jag hem luckan för att åtgärdas, kört med Owatrol D1 nu, ca 10 strykningar på insidan och 10-17 på utsidan. Panelerna i plywood var det som krävde flest strykningar medans de homogena rambitarna mättades tidigare.

 

Valet av Owatrol D1/D2 är mtp att ytan inte blir stenhård utan att den tål lite slag vid tex förvaring i stuvfacket...

 

image.png.bf91e9b7399c34d171e6d1272395c6fb.png

 

I veckan som kommer nu blir det strykningar med Owatrol D2 och sedan ber jag en bön att jag slipper se vatteninträngning längs kanten på plywooden inne i salongen.

 

Har inte släppt tankarna på plexiglas i 1 eller 2 paneler på luckan för att öka ljusinsläppet och ge en viss sikt akterut regniga dagar. Kan vara snyggt att använda samma som till takluckorna dvs Perspex 9T21 tinted grey acrylic som jag köpte av Hadlow i UK.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ytan under sprayhooden är troligen av teakplywood som varit obehandlad för de 2 tidigare ägarna gillar obehandlad teak utomhus.

image.png.246f0c0fa4a90dbaeff64d4d7c9d648e.png

 

Amiralen har uttryckt vissa önskemål om en förändring....igår var jag och jobbade i båten och tänkte jag kör på lite Owatrol samtidigt var det en klocka som klämtade "vad händer med nåtfogen i svart?".

 

Nu vet jag, den reste sig och protesterade trots att det inte var första maj igår

image.png.a201a2239cd3cdb482bfa6d682cbd026.png

 

Har gjort större tabbar här i livet, får ta bort den svarta nåten i sommar när Owatrolen D1 och D2 har torkar klart.

 

Olja och nåt trivs inte alltid ihop, minns hur byxorna blev randiga när man satt i sittbrunnen på en andelsbåt i Kroatien. Någon andelsägare tyckte det skulle bli fint med lite olja på teaken trots att en mycket erfaren andelsägare hade sagt till tidigare att för h....e olja aldrig teaken i sittbrunnen.

Randiga byxor krävde en del tid på rengöring.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...