Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nniklassonn

Batteri till 12 V elmotor (gummibåt)

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har bestämt mig för att köpa gummibåt då jag är desperat efter att kunna båtfiska, utan allt krångel med båtplats och sådär!

Der blir en aqua marina classic. Motorn som följer med är en T-18 STD 12 V motor, och jag kan använda vilket batteri jag vill enligt manualen, men helst något inom  marin eller motorcykelanvändningen. Hur vet jag vilka batterier som funkar? Kan jag ta vilket som helst. under förutsättning att det är 12 V? Vilken betydelse har Ah i detta fall?

Som ni märker kan jag ingenting, så är mycket tacksam för hjälp!

//Karl 

 

 

 

332E2E9D-7C98-4BF5-A3F5-F08FCF82F92F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan säga att alla 12V batterier fungerar. Ju större Ah desto längre kan du köra. Men tex startbatterier ska man aldrig tömma mer än till hälften. Detsamma gäller i princip alla "våta" batterier. Tömmer man batteriet helt har det en tendens att "dö", så aldrig tömma dem helt.

 

Li-batterier är betydligt dyrare men där kan du dra ut nästan alla Ah utan att de åldras i förtid. Kom bara ihåg att laddaren måste vara inställd på Li.

 

Om du ska bära batteriet till och från båten ofta så är nog ett Li att föredra.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En typis elsnurra dra 30 A men det finns naturligtvis starkare också.

Ska man kunna köra en timma så behöver man ett 60 Ah blybatteri eftersom man inte vill dra ut det mer en till 50%

Räcker det att med en halvtimmas utflykter så klarar man sig med ett 30Ah batteri. Man ska också komma ihåg drar man ner på farten så kommer man mycket längre.

Ett blybattteri på 30 Ah eller mindre så kommer det inte att kunna leverera full spänning hela tiden.

Men LiFePO4 eller Li-Ion kan leverera full spänning hela tiden och kan laddas ur till nästan 100%.

Jag har en Minn Kota och ett 20 Ah LifePO4 (som väger 2,6 kg). Det funkar bra för mig. Tanken var att köpa ett till för att kunna åka längre. Men har inte känt något behov ännu. En anledning är att jag laddar mitt batteri fullt på mindre än två timmar.

I en annan tråd var det någon som köpt ett Li-Ion batteri avsett för en Golf Trolley. Då får man ett batteri med skydd, väska, laddare och snabbkoppling. En väldigt smart och smidig lösning  som visserligen kostar lite mer i inköp men som troligen blir billigare på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är mitt snurrebatteri, 20Ah@12,6V LifePO4

 

Snurrebatteri.png

Snurrebatteri vikt.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemmabygge? Hur laddar du detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Alicia1:

Hemmabygge?

Syns inte det? ;)

Jag har laddat med ett nätaggregat men väntar nu på en solregulator avsedd för LiFePO4. Har även en skyddskrets som bryter vid för låg spänning.

Ska återkomma med en lite bättre beskrivning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte AGM. Tippsäkra och du kan dra ur mer än 50 %. 

Troligvis ned till 80 %. 

 

Biltema 5 års garanti... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Hybro:

Varför inte AGM.

Förlegad teknik.

LiFePO4 kan dras ur till 95%, väger en tredjedel, kan lämna flera gånger mera ström och har en livslängd på 2000 cykler (AGM som dras ut till 50% håller 300 cykler)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen cykelräknare...

 

Så krokar batterierna allvarligt i förtid, bör det väl gå på garantin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Finns ingen cykelräknare...

 

Så krokar batterierna allvarligt i förtid, bör det väl gå på garantin. 

Vilka lämnar garanti på batterier för denna typ av användning?

Jag vet att Biltema hade en bra garanti på vissa batterier, men den är borta tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ändrade garantin till att bara gälla användning som startbatteri. Inte så kontigt med tanke på hur folk använder förbrukningsbatterier.

--

Om jag dubblar mina batterier så har jag 40Ah och en vikt på 5kg. Ett 80Ah AGM kan ge lika mycket ström men väger 20,4kg.

Det finns en anledning till att man inte använder AGM i elbilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

De ändrade garantin till att bara gälla användning som startbatteri. Inte så kontigt med tanke på hur folk använder förbrukningsbatterier.

 

Hur kollar de vad man använt det till......😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag gjuter av båten och tillverkar den i Kolfiber Aramid så kan jag vilka batterier jag vill ! det är framtiden hålla på med något förlegat såsom trä plastbåtar och plåtbåtar. Hade den tanken för ett par år sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Kane:

Hur kollar de vad man använt det till......😎

Det kan de inte, bara fråga.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag ett vettigt golf batteri från UK.

22Ah, 3kg inkl laddare, snabbkoppling och väska för 2000 kr inkl allt.

Dessa batterier har inbyggd skyddselektronik.

Nu ska vi se om kompisen nappar!

 

Golf Trolley batteri.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2019‎-‎05‎-‎09 vid 10:02 skrev nniklassonn:

Tjena!

 

Har bestämt mig för att köpa gummibåt då jag är desperat efter att kunna båtfiska, utan allt krångel med båtplats och sådär!

Der blir en aqua marina classic. Motorn som följer med är en T-18 STD 12 V motor, och jag kan använda vilket batteri jag vill enligt manualen, men helst något inom  marin eller motorcykelanvändningen. Hur vet jag vilka batterier som funkar? Kan jag ta vilket som helst. under förutsättning att det är 12 V? Vilken betydelse har Ah i detta fall?

Som ni märker kan jag ingenting, så är mycket tacksam för hjälp!

//Karl 

 

 

 

332E2E9D-7C98-4BF5-A3F5-F08FCF82F92F.jpeg

 

‎2019‎-‎05‎-‎09 vid 10:53 skrev Fjelie:

Man kan säga att alla 12V batterier fungerar. Ju större Ah desto längre kan du köra. Men tex startbatterier ska man aldrig tömma mer än till hälften. Detsamma gäller i princip alla "våta" batterier. Tömmer man batteriet helt har det en tendens att "dö", så aldrig tömma dem helt.

 

Li-batterier är betydligt dyrare men där kan du dra ut nästan alla Ah utan att de åldras i förtid. Kom bara ihåg att laddaren måste vara inställd på Li.

 

Om du ska bära batteriet till och från båten ofta så är nog ett Li att föredra.  

Då det inte tycks vara någon som förklarat för trådskaparen vad "Ah" betyder gör jag det.

Ah= ampertimma. Ett mått på batteriets kapacitet.

I teorin är det så... låt oss säga att din elmotor drar tio amper vid fult pådrag, så räcker ett batteri på 20Ah i två timmar, ja i teorin, i praktiken så är det inte så, dels en del andra förluster, sedan skall man inte ladda ur batterierna helt, iallfall inte traditionella bly/syrabatterier. Så ett 20Ah batteri kanske mellan tummen och pekfingret räcker omkring en timma, OM nu motorn drar tio ampere, och OM du kör i fullt ös hela tiden.

För övrigt mäter man spänningen i volt (V) och då strömmen som går genom ledningar, batteri och förbrukare i ampere (A).

 

Om du nu skaffar dig ett "gammaldags" batteri, alltså syra/bly, så kan du vara hjälpt av nedanstående bild. 

Stäng av motorn då spänningen sjunker till 11,4 V, ladda aldrig ur mer när spänningen närmar sig 11,4 V.

Alltså bra att ha med sig en billig voltmeter (=multimeter) ombord.

 

voltmeter-hj-lp.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående gäller blybatterier. Ska de hålla ska man helst inte ladda ur mer än 50% och då betyder 12,4V ladda. Men de flesta är inte så försiktiga med jollebatterierna och de håller ändå några år.

--

Med LiFePO4 blir det annorlunda. Ett 22 Ah batteri driver en normal elsnurra på 30A i 40 min på fullfart och drar man ner lite så blir det dubbelt. 

Sen kan man ladda det till 80% på 40 min.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en sådan liten båt är ett LifePO-batteri i mina ögon givet. Lätt, och man behöver inte vansinnigt med Ah för att kunna glida runt en hel dag. Ett 40-60 Ah LifePO batteri och du klarar dig en hel dag om du inte ligger på fullt.

 

Som exempel, min förra lillbåt, fem meter styris på 600+ kilo vindfång och frontmonterad elmotor klarade sig en hel dag med varierande farter och ankringslägen på 140 Ah blöta batterier.

 

Jag hade valt ett 60 Ah LifePO till ovan nämnda båt:  https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-60Ah-WB-LP12V60AH.html

 

11 kilo och 3000 spänn.

 

Ingen BCM, men har man en korrekt voltmätare och bra laddare, så klarar man sig ändå. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ziggemannen:

Jag hade valt ett 60 Ah LifePO till ovan nämnda båt:  https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-60Ah-WB-LP12V60AH.html

11 kilo och 3000 spänn

Väldigt bra pris!

Skulle fungera bra för att ersätta min 7,5 hk snurra på den stora roddbåten. Men då vill jag frontmonterad elmotor med autopilot mm. Tittade på en båt med sådan, lysande grej.

--

Till min jolle har jag 20Ah LiFePO4. Tanken var att köpa ett till om jag inte tycker det räcker. Ännu har det inte vari aktuellt. Vill man åka längre turer så finns det segelstillsats.

2,5kg batteri är väldigt hanterbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Väldigt bra pris!

Skulle fungera bra för att ersätta min 7,5 hk snurra på den stora roddbåten. Men då vill jag frontmonterad elmotor med autopilot mm. Tittade på en båt med sådan, lysande grej.

--

Till min jolle har jag 20Ah LiFePO4. Tanken var att köpa ett till om jag inte tycker det räcker. Ännu har det inte vari aktuellt. Vill man åka längre turer så finns det segelstillsats.

2,5kg batteri är väldigt hanterbart.

Då rekommenderar jag motorguide X3. Fullständigt glimmrande motorer. Som dessutom har UI stöd i Simrad plotters...(som vi bägge använder)

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev ziggemannen:

Då rekommenderar jag motorguide X3. Fullständigt glimmrande motorer. Som dessutom har UI stöd i Simrad plotters...(som vi bägge använder)

Sluta genast, det finns inte i budgeten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar!

Denna båten var bedrövlig, fullständigt värdelös pga platt köl samt dåliga åror. Jag lyckades lämna tillbaka båten och köpte istället en maritim 280 på Hjertmans, som funkar väldigt mycket bättre på alla sätt och vis (v-köl samt ordentliga åror osv).

Nu har jag planer på en minnkota elmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-01 vid 18:57 skrev ziggemannen:

Då rekommenderar jag motorguide X3. Fullständigt glimmrande motorer. Som dessutom har UI stöd i Simrad plotters...(som vi bägge använder)

Sitter hemma och väntar på att det ska bli lite svalare så jag kan fixa lite mer i båten.

Jag har en 4,3m roddbåt med 7,5hk snurra som jag funderar på att byta. Då skulle jag gärna ha en elsnurra på den. Till min lilla jolle har jag en Minn Kota 30, fungerar hur fint som helst men till roddbåten behöver jag lite mer pulver.

Motorguide X3 med GPS och autopilot verkar perfekt. Men att ha motorn i fören känns lite udda. Går det koppla om och sätta den i häcken. Eller ska man fundera på att gå in mot stranden med häcken först? Skulle vara praktiskt nr man ska kliva i och ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Motorguides R3 i våras, körde i skarpt lägen första gången idag.

med gummibåtens för mot akterspegeln på vår förtöjda motorbåt, drar motorn 42,5 A vid fullt pådrag, omkring 10 A,  när man har andra köpelägenhet inkopplat. Köpte även ett 20Ah gräsklipparbatteri, tja det funkar, men det blir väl inga världsomsegligar precis med det batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-20 vid 14:49 skrev bhemac:

Sitter hemma och väntar på att det ska bli lite svalare så jag kan fixa lite mer i båten.

Jag har en 4,3m roddbåt med 7,5hk snurra som jag funderar på att byta. Då skulle jag gärna ha en elsnurra på den. Till min lilla jolle har jag en Minn Kota 30, fungerar hur fint som helst men till roddbåten behöver jag lite mer pulver.

Motorguide X3 med GPS och autopilot verkar perfekt. Men att ha motorn i fören känns lite udda. Går det koppla om och sätta den i häcken. Eller ska man fundera på att gå in mot stranden med häcken först? Skulle vara praktiskt nr man ska kliva i och ur.

Frontmonterad funkar inte att sätta i aktern. GPS-funktionen är inte tillräckligt precis för att den skall funka när den knuffar istället för att dra.  Men du kan göra som jag, ha en i varje ända:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Attans! Men jag kan tänka mig en Trissjolle och den är platt i häcken så det skulle nog kunna fungera att backa upp på land. Ska kolla lite.

Att folk tycker att jag är underlig bjuder jag på ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar på denna tråden.

Jag har en liten 2m gummibåt, som jag tænkt anvænda min elmotor på. 

Dock så ær min batterilåda med 60ah fritidsbatteri all før tung. Ett life-p04 batteri vore perfekt.,

 

Golfbatteriet ovan ser vældigt bra ut, men hur funkar en sådan væska på durken i en gummibåt? Blir bløtt antar jag. Vidare så behøver man sækring på ca 60ah? har en automatisk på min nuvartande batterilåda men den har aldrig løst så det borde vara ok med en vanlig glassækring direkt på kabeln.

 

Har någon hittat en færdig løsning før ett litet, vattenskyddat batteri som funkar fint i gummibåt utan fast durk?

 

Behøver man balansera batteriet manuellt om det inte har inbyggd balansering?

 

Ber om ursækt før norska æ och ø.

 

/Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väskan är av neopren så den borde hålla.

Säkring bör man ju ha men jag har inte satt dit någon, batteriet har ju skyddselektronik. Behöver inte balanseras.

Jag har inte öppnat batteriet men jag tror det det består av ett antal 18650 celler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...