Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
oyster

Modifierad vevhusventilation

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vevhusventilationen (som är lite modifierad med grövre slang) smutsar ner det nya fina luftfiltret. Jag vet inte vad tanken är med att det ska mynna ut just ovanför filtret? Någon bra lösning?

 

 

IMG_3056.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inget om just denna motor, men brukar inte vevhusventilationen terminera i eller nära insug/luftburk för att få undertryck och därmed suga ut avgaser och annat man inte vill ha i vevhuset..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ventilationsslang går till insuget efter gallret i insugsdämparen. Det följer väl med lite oljedimma som man inte vill ha i motorrummet. Inget luftfilter, dammfritt på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevhusventilationen mynnar i flamsläckare eller insug för att man ska slippa dålig lukt och oljekladd i motorrummet.

 

Om det kommer mycket kladd ur vevhusventilationen så beror det troligen på så kallat blow by. Dvs att kolvringarna är dåliga så att lite för mycket av förbränningsgaserna tar sig förbi kolvringarna och ner i vevhuset. Dessa gaser lämnar vevhuset via vevhusventilationen och drar med sig en massa oljedimma som faller ut som kladd där vevhusventilationen slutar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog min till utsidan av båten, perfekt. Vill inte ha dessa rester in i motorn.  Ren, fin o kall luft ska det vara. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Landgren123:

Drog min till utsidan av båten, perfekt. Vill inte ha dessa rester in i motorn.  Ren, fin o kall luft ska det vara. 🙂

Säkert bra för motorn men definitivt mindre bra för miljön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Eld-:

Vevhusventilationen mynnar i flamsläckare eller insug för att man ska slippa dålig lukt och oljekladd i motorrummet.

Mycket vevhusvent=dåliga oljeringar.

Man återcirkulerar av 2 anledningar. Avgaser samt undertryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...