Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Baxlaget

Stoppringar på ankarlina till ankarspel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter två år har stoppringarna på ankarlinan i ankarspelet rostat. Ringarna kan inte vara i rostfritt material eftersom rostfritt inte är magnetiskt. Så långt är jag med.
Men sedan ser man tips att det går att linda några varv mässingtråd istället. Mässing är inte heller magnetiskt. 
Någon som kan reda ut detta?
Ankarspelet är en Engbo Midi 201

 

rostig stoppring.jpg - Windows Photo Viewer-2019-05-08 18_33_12.png

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns rostfritt som är magnetiskt. Det finns också givare som känner andra saker förutom magneter, induktiva, kapacitiva..... Har dessvärre ingen aning om givartyp på ankarspel, nån annan här får berätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mässingstråd på järnaffären på tips från Engbo Sverige (tror de heter Sleipner nu). Funkar kanon. Fast det är svårt att trä och vira tråden på ett snyggt sätt och för mig slits tråden ut av kabularerna (linhjulen) på en sommar. Brukar sätta lite väl sträckt eltejp runt mässingstråden så håller den bättre men jag kan få hjälpa ankaret i ibland med en lätt spark då linan då går lite trögare ut från spelet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Quick Balder ankarspel med en sådan röd stoppkula (innehåller en magnet), nu har jag tappat den och en ny kostar hysteriskt mycket. Någon som vet om det funkar med mässingstråd för detta? Vore en mer kostnadseffektivlösning :) 

Capture.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Köpte mässingstråd på järnaffären på tips från Engbo Sverige (tror de heter Sleipner nu). Funkar kanon. Fast det är svårt att trä och vira tråden på ett snyggt sätt och för mig slits tråden ut av kabularerna (linhjulen) på en sommar. Brukar sätta lite väl sträckt eltejp runt mässingstråden så håller den bättre men jag kan få hjälpa ankaret i ibland med en lätt spark då linan då går lite trögare ut från spelet. 

Bra tips på konsekvenserna också. Ska testa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Danne75:

Jag har ett Quick Balder ankarspel med en sådan röd stoppkula (innehåller en magnet), nu har jag tappat den och en ny kostar hysteriskt mycket. Någon som vet om det funkar med mässingstråd för detta? Vore en mer kostnadseffektivlösning :) 

Capture.JPG

Det är väl så att det sitter en magnet i den röda kulan, och en magnetkänslig givare i ankarspelet?

Denna givare skall då bryta strömmen till ankarspelets uppåt-funktion när kulan är i läge som på bilden?

 

I så fall måste du fixa en ny magnet att fästa på linan. Runda magneter finns i högtalare... men utan hål i mitten. Mjuka magneter finns i tätningslisten till kylskåp, kanske du kan fråga på återvinningscentralen om du kan få riva ut en sådan magnetlist, strippa den och vira "magnetbandet" runt ankarlinan, fixera med buntband och testa om det fungerar?

 

Annars kanske två hästskoformade magneter från Kjell, Clas, Panduro eller liknande firma funka?

Sätt dem på linan från varsitt håll, gjut in den i någon bra boll, någon hund-eller kattleksak kanske, eller kanske plastförpackningen som finns i de där chokladäggen??? tja en brainstorming där, men du kommer säkert på någon bra 8och billig) lösning.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl så att det sitter en magnet i den röda kulan, och en magnetkänslig givare i ankarspelet?

Den typen av brytning kräver en magnet, prova med någon. Sen är det bara kapsla magneten.

 

Hos TS sitter det antagligen en Halleffektgivare. Den reagerar på metall alltså även omagnetiska material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-09 vid 10:51 skrev bhemac:

Hos TS sitter det antagligen en Halleffektgivare. Den reagerar på metall alltså även omagnetiska material.

Nåt som inte stämmer här, något fattas ...

A Hall effect sensor is a device that is used to measure the magnitude of a magnetic field

https://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor

 

Samtidigt kan jag bekräfta att fyra varv 0.7 mm mässingtråd runt ankarlinan fungerar lika bra som en rostig järntråd i ankarspelet. Varför förstår jag inte. Ett hallelement känner av förändringar i magnetiskt flöde. Mässing består av koppar och zink. Ingendera metallen är magnetiskt. Kanske skulle funka lika bra med tråd från en gammal skjorta från Dressman?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Baxlaget:

A Hall effect sensor is a device that is used to measure the magnitude of a magnetic field

Javisst. Men de sitter i det som brukar kalla "Proximity swich" som används i stora mängder inom industri mm.

Finns massor på eBay, kostar tior. Bra till att tex indikera om en kulventil är öppen eller stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-08 vid 20:37 skrev ChristerN:

Köpte mässingstråd på järnaffären på tips från Engbo Sverige (tror de heter Sleipner nu). Funkar kanon. Fast det är svårt att trä och vira tråden på ett snyggt sätt och för mig slits tråden ut av kabularerna (linhjulen) på en sommar. Brukar sätta lite väl sträckt eltejp runt mässingstråden så håller den bättre men jag kan få hjälpa ankaret i ibland med en lätt spark då linan då går lite trögare ut från spelet. 

Det fungerar. Lindade 4 varv hårt och behövde ingen eltejp. Sommaren får utvisa hur tråden slits. Har självklart med mig reservtråd om det skulle behövas. 

Nu är jag tekniker och vill veta hur det fungerar på "insidan". Jag har en teori om varför det fungerar med tråd som inte är magnetisk. I original sitter en relativt tjock järntråd böjd in i repet så den hakar fast. Det är inte en sluten krets men tråden är magnetisk. Det kan givaren (avkännaren) känna av och därmed stoppa motorn.
Med mässingtråd lindad flera (minst ett) varv bildar tråden istället en sluten krets. Om nu givaren skapar ett magnetfält kommer det alstras ström i mässingtråden när den passerar givaren och förändringen i det alstrade magnetfältet kan detekteras av givaren.
Det är bara min teori men jag avvaktar bekräftelse från några olika källor.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Det fungerar. Lindade 4 varv hårt och behövde ingen eltejp. Sommaren får utvisa hur tråden slits. Har självklart med mig reservtråd om det skulle behövas

...

 

Engbo rekommenderar inte att man lindar hårt. Omkretsen på linan ska vara lika stor vid mässingstråden som övriga linan. 

Hoppas det funkar för dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järntrådsringen är mindre än linans omkrets. Så även mina mässingtrådsringar. Som fungerar. 
Förstår du varför de rekommenderar samma omkrets?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen för att linan ska passera genom linhjulen så bra som möjligt och inte slira. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte då. Det är en så liten yta att det spelar ingen roll. Det är därför att givaren ska få så bra kontakt som möjligt med den metall som sitter på ankarlinan. Lindar man hårt så ökar avståndet. I mitt fall funkar det ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Baxlaget:

Inte då. Det är en så liten yta att det spelar ingen roll. Det är därför att givaren ska få så bra kontakt som möjligt med den metall som sitter på ankarlinan. Lindar man hårt så ökar avståndet. I mitt fall funkar det ändå.

Så din fråga var bara retorisk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kännedom:

Acharomatic, bandankarspel, som jag hade i den förra båten.

Här utgjordes sensorn av en induktiv givare av standardtyp, denna gick sönder och jag fann en exakt likadan hos Condads.

På bandet fanns det två fastklämda rostfria metallbitar, en för ett första stopp "avsköljningsläge" och ett för hemmaläget.

 

Jag har börjat få ordning på mitt Lewmar HX1 nu, inget fel på spelet, funkar väldigt bra, men det var antagligen fel på linan då den kinkar* sig när man spelar hem, och linan faller inte tillräckligt tungt nedåt i behållaren utan sitter kvar i kabularen, linhjulet, med stopp som följd.

Kan fixas med en liten bockat plåtbit på insidan, eller kanske ett bit PVC-rör, men jag föll för föga och trotsade mina åsikter om ankarkätting... så nu har jag "många meter" kortlänkad 8mm kätting.

Tungt, men en fördel är att den tyngden balanserar ut vattentanken som ligger på andra sidan...

Får väl höja vattenlinjen några cm till nästa vår.

 

* Ja inte riktigt kinkar sig i ordets betydelse, men den böjer sig uppåt och bakåt och fastnar då i linhjulet igen, vet inte varför, torr lina trodde jag fungerade bättre, men det var nog inte riktigt så.

Har en treslagen polyestersilkelina av standardmodell, och enligt tillverkaren av ankarspelet skall den fungera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här utgjordes sensorn av en induktiv givare av standardtyp,

Proximity switch, typ sådan HÄR.

Reagerar på metall, 19kr.

Hade sådana till stuvbelysningeni förra båten, inga magneter i sittbrunnen!

 

 

stuvbelysning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för olika svar. Originalfrågan kvarstår dock. Ett tekniskt svar alltså, inte priset eller tillgången på prylen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev bhemac:

Proximity switch, typ sådan HÄR.

Reagerar på metall, 19kr.

Hade sådana till stuvbelysningeni förra båten, inga magneter i sittbrunnen!

 

 

stuvbelysning.jpg

För att nu gå in med sth 40 km/ på sidotågväg, kan jag nu nämna att jag använd sådan och ännu mindre liknande i modelljärnvägsammanhang, om man inte kör för fort kan den fungera som givare till axelräknare... Men mest som till någon hemmagjord ATC, som faktiskt på sin tid var godkänd av "Modelljärnvägsinspektionen"...

Man kan alltså använda sådana grejer till många olika saker.

Till belysning under durken har jag använd vanliga elektromekaniska mikrobrytare, dom stör inte kompassen dom heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm och bhemac, ni är otroligt kunniga men i detta fall verkar ni försöka kapa min tråd.

Vänligen starta er egen tråd om dessa fantastiska skapelser och hur lätt det är att köpa dem, samt det förmånliga priset.

Låt mig behålla min tråd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

:unsure:Ursäkta, skall jag ta fram det digitala radergummit?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Ursäkta, skall jag ta fram det digitala radergummit?

 

Du brukar inte vara barnslig ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

 

Du brukar inte vara barnslig ...

Bara ibland!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Låt mig behålla min tråd.

Ett litet förtydligande. Det finns inget som heter "min tråd". Man kan starta en tråd men man äger den aldrig. Vem som helst har rätt att skriva vad som helst så länge man inte bryter mot forumsreglerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev bhemac:

Ett litet förtydligande. Det finns inget som heter "min tråd". Man kan starta en tråd men man äger den aldrig. Vem som helst har rätt att skriva vad som helst så länge man inte bryter mot forumsreglerna.

Men det är ju tydligt att trådarna utvecklas åt olika håll, nya infallsvinklar och stundtals maniska synapser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se George_Ohms & bhemacs nya ömsesidiga beundran.  :D
Hur som helst så vet jag nu att sensorn i mitt ankarspel skapar ett eget magnetfält och känner av dess förändringar. Det är förklaringen till att en sluten ring av metall som inte behöver vara magnetisk triggar stoppfunktionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Hur som helst så vet jag nu att sensorn i mitt ankarspel skapar ett eget magnetfält och känner av dess förändringar.

En induktiv givare alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta var en intressant utveckling, 

jag tycker vi allt för ofta kapar andras trådar och jag tycker att det är någons tråd dvs TS men visst hallå det finns inga regler eller fängelsestraff för detta , men såklart man skall respektera TS,

Det kan med bli fel i sin iver att hjälpa så det kan vara svårt och lätt att fela iofs,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...