Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MK11

Skadat skrov, tips o råd tack

Rekommendera Poster

Har nyss köpt en båt med en mindre skada i skrovet. Se bilder.

Har ej lagat denna typ av skada förut och behöver tips o råd. Båten är ej bottenmålad och tanken är att den så ska förbli.. 

räcker det med epoxyspackel? Gelcoat?

är medveten om processen att slipa o göra rent, men vill ha råd vad jag ska använda för produkter för lagningen.

båten är en bayliner 2655 årsm 2001.

mvh

martin

 

FBA49799-945D-4E92-B765-C8436F5D6B85.jpeg

5B4205B4-C22F-44F1-9E7D-E3BBBF154B14.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen av proffsen på glasfiberlagningar svarat så ska du få ett svar av en amatör 🙄

Som jag ser det så har du hål igenom både gelcoat och plast. Där läcker det in vatten! Du måste laga ordentligt med flera/många lager glasfiber och ytterst topcoat. Lättast är om du kommer åt från insidan. Sök här på forumet så får du flera trådar som behandlar glasfiberlagning. 

Lycka till och håll oss underrättade om hur det går. 

Och välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret iaf 🙂

blir svårt att komma åt inifrån då det känns som nån form av dubbelskrov?

har försökt läsa alla trådar jag hittar, men inte riktigt nöjd med svaren då det varit lite väl olika skador jag läst om.. 

hoppas nåt av proffsen kan hjälpa/tipsa om mer..  🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxyspackel. Blås rent i ”såret” först med tryckluft, sen spackla och måla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är inte bara att spackla. Först måste allt löst material slipas bort, det är en hel del sprickbildning runt skadan. Allt det måste slipas bort, rengöras för att sedan byggas upp som ChristerN skrev här ovan. 

Går att göra allt utifrån om du inte kommer åt från insidan.

Sedan om man vill använda epoxy eller polyester är en smaksak. Polyester är lite trevligare att jobba med tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte kommer åt från insidan så får man göra ett ovalt hål som man sedan trär in en bit med flera lager plast och matta/väv. Förslagsvis sätter man en stark tråd i plattan så man kan hålla ner den mot insidan av skrovet. Svårigheten är då att få plattan att fästa på insidan men det brukar gå, kanske inte på första gången för det måste fästa rejält. Tvätt med aceton flera gånger rekommenderas. När biten sen sitter på plats så går man på utsidan som man sedan tidigare slipat ner enligt konstens alla regler. (Finns beskrivet här på MG.) Och sedan är det bara på med matta/väv, polyester, matta, polyester osv. på den rengjorda utsidan. Sist lägger man på topcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, tror jag har koll på de olika momenten.. 👍

Vad rekommenderar ni för topcoat? Vad lägger jag på efter hålet är åtgärdat? Målas? Gelcoat? topcoat?

nyansen är väl inte så himla viktig då det inte kommer synas där skadan sitter.. men vitt ska det vara iaf.

så, epoxy eller polyester? Och målas/stryks sen med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyester. Lättare att jobba med tycker jag. 

Du lägger på topcoat sist, precis som jag skrev 😉. Ett tips är att lägga på topcoaten med spackelspade och sedan sätta packtejp ovanpå. Då kan man lite försiktigt forma till topcoaten innan det börjar härda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat är gelcoat med vax iblandat. Kör man gelcoat härdar den inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det borde kanske vara samma som gelcoatspackel? Som man kan använda för mindre skador typ..

det verkar vara vax i den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev MK11:

så, epoxy eller polyester? Och målas/stryks sen med?

 

Jag vet att många föredrar polyester och jag håller med om att det är mer lättjobbat och dessutom billigare. Finns massor av bra instruktionsvideor om det, bl.a. denna i flera delar

 

Skulle du välja att använda Epoxi så finns det en väldigt bra instruktionsvideo i flera delar här.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...