Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Bygga om segelbåtsvagn från motorbåtsvagn, (Bilder) tips?

Rekommendera Poster

Hej, det var ett tag sedan jag var här sist..    mycket på g...    på min båtklubb vill dem helst att man ska ha en vagn, på klubben  finns möjligeten att kunna sjösätta med ramp själv  så jag skulle vilja bygga om nedasntående motorbåtsvagn till en sjösättningsbarvagn till segelbåt.   just nu båten står på en vagga som ni ser i bilden,  motorbåtsvagn har varit till en 30 fotare vilken min segelbåt också är.    Kanske det enklaste är att svetsa vagan fast på vagnen  men kasnke inte det smidigaste när man ska ta ut båten.  Tacksam för alla tips.   

 

20190501_141557.thumb.jpg.04b702f74d53384e21f37986daa94e19.jpgIMG_3475.thumb.PNG.da2c22a85f99fe8dd8d7fc648fe03ddb.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl vara utmärkt att svetsa på din vagga på vagnen.

Se bara till att inte vaggan kommer för långt fram, utan så att tyngdpunkten kommer precis framför axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan jaga fram mer detaljerade bilder om det finns intresse. Liknar din grund med har U balk till kölstöd. Annars en mycket flexibel konstruktion som från start hade fasta stöttor. (Becker 27 tror jag den skapades för)358867956_Btvagn.thumb.JPG.8e98310c833555a53c067676c87b51f1.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en vagga svetsad på vagn för några dagar sedan men nu hade de kört iväg den. Låter väldigt vettigt tycker jag.

Är inte kranföraren för stressad så kan man prova placeringen så att man får bra jämnvikt på kärran och sen svetsa. Eller bulta.

Det fina är att man enkelt kan förläng vaggans ben så de går ner på backen. Vagnen måste ändå pallas men stöttorna hindrar båten från att kunna röra på sig. Vilket kan leda till att den välter. 

Vilket tydligen händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du att dra vagnen med? Blir inte så kul om det är för tungt för dragfordonet så att det åker med nedför rampen med låsta hjul...

 

Båten är nog dessutom i tyngsta laget för vagnen men det kan ju fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Eld-:

Vad har du att dra vagnen med? Blir inte så kul om det är för tungt för dragfordonet så att det åker med nedför rampen med låsta hjul...

 

Båten är nog dessutom i tyngsta laget för vagnen men det kan ju fungera.

Ja, det känns som det största bekymret.

Är rampen så brant att båten flyter innan dragfordonets hjul blir blöta är ju den risken stor.

Är rampen så flack att "kasningsrisken" är liten, hamnar nog dragfordonets hjul i vattnet?

En extra dragstång som man kopplar till precis vid sjösättning och upptagning kanske löser problemet?

 

Vagnen verkar ju rejält byggd på en lastbils framaxel, så tyngden gissar jag inte är problemet.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för alla svar.  

 

Det är tänkt att jag ska kunna sjösätta och ta ut båten med vagn.  I båtklubben finns det ramp, traktor och en stor vinsch (spel) där man vinschar ner vagnarna, vinschen klarar av 15ton och djupet är 170cm. 

 

Om man svetsar på min vagga blir konstruktionen lite högre, benen kommer att ligga under vatten vilken kommer det att göra svår att se vad benen hamnar när man drar ut båten.  (Kanske fungerar det ändå bra om man lyckas få kölen att hamna rätt??) 

 

Jag hade tänkt iställe försöka svetsa några balk där kölen på båten får vila direkt på vagnen och sedan bygga om nya ben (kanske slakta min vagga??), eller nya långa utanför vattenlinjen men som inte hamnar i gelcoaten, Kanske bara behövs ben/stöttor i akten?    problemen är att man måste ha någoting på fören som stoppar båten så att när man drar den ur vatten  hamnar kölen rätt på vagnen. 

 

Vet inte riktig hur jag ska göra men nedan hittade jag en bild på en båt av samma model som min fast i bättre skick 😉  som står  på en vagn, det kan vara omöjligt att sjösätta och ta ut båten med den typ av konstruktion skulle jag kunna tro. 

 

En till sak är att jag vill  montera hjul i vagnen längs fram där dragöglan sitter så att det blir en 3 hjul vagn.  

 

 

semonavagn2.thumb.jpg.bdae88927a6e9f5ea17bea54897fdd79.jpg

semonavagn1.thumb.jpg.fff570225a8e7afdf8e737a7f16c4864.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där vagnen kommer att gå perfekt att göra om, använd vaggan eller delar av den.

Här har du en bild på vagnen jag byggde till vår 39 fotare.

Den byggde jag fö. helt från en hög lösa balkar och vaggan jag fick med båten vid köpet.

/ Andreas

IMG_2847.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...