Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
egget

Koppla usb uttag på batteri

Rekommendera Poster

Ja svårare än så är det inte, använd alltid säkring så att den brinner av innan kabeln gör det 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På fråga ett svarar jag Ja.

På fråga två svarar jag Ja, men det sitter sannolikt en säkring redan på anslutningskabeln, annars bör du sätta dit en sådan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att koppla på, ja. Har själv använt mig av den varianten innan jag byggde ett permanent elsystem i båten. Jag hade ett 12 V-uttag med två klämmor på sladd som jag kopplade direkt på batteriet (som inte var anslutet till nåt annat på den tiden), och sen stoppade jag i en 12 V USB-laddare i den för att ladda min mobil. Eftersom jag satt bredvid hela tiden brydde jag mig inte om säkring, men för en mer permanent lösning är det ju bra att ha en säkring på kanske 3 A, med en sån här:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000016466

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Ok, och den kabeln brukar följa med? Vart sätter jag den annars? + kabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ett USB-uttag drar lite ström även när inget är inkopplat i det. Jag skulle se till att jag kan bryta strömen till det när det inte används. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon tack för hjälp. Ska säkringen sitta på pluskabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev egget:

Tack för snabbt svar. Ok, och den kabeln brukar följa med? Vart sätter jag den annars? + kabeln?

Sätt en säkring närmast USB-uttaget. Jag föredrar flatstiftssäkringar på löpande kabel. Vet inte vad uttaget ger och hur grov kabeln är men jag skulle testa med 8-10 A. Nära batteriet sätter du en brytare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, egget said:

Kanon tack för hjälp. Ska säkringen sitta på pluskabeln?

 

Det spelar ingen roll i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Vill inte gnälla, men att korsposta (skapa likadana inlägg på fler ställen) är väldigt frustrerande för andra som läser forumet. Kanske @stavhammar skulle kunna slå ihop det här inlägget med https://www.maringuiden.se/forum/topic/91901-koppla-usb-uttag-på-batteri/?

 

Tack för påpekandet. Har slagit samman dessa.

 

/stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...